Alternativ till rördioder. OBS! inte likriktare i en nätdel.

SM0GLD

Vänsterhänt
Jag behöver 6AL5 eller EAA91. Kanske finns det flera alternativ men inte i min "junk box"
Så börjar jag fundera.....
kan man inte använda en vanlig dubbel triod typ ECC82 och koppla ihop galler och anod så har man en dubbeldiod?
Ska bara likrikta lite LF till agc-spänning.

Har inte hittat denna koppling någonstans, vad talar emot en sådan variant?
 
Visst går det bra men är såklart lite slöseri :)
Jag har 6AL5, hur många behöver du?
 
Jag kan som vanligt inte bidraga med något nyttigt men lägger till perveans till ordförrådet. Tack -AOM.
 
hur många behöver du?
Det vet man inte så noga men minst en.
Just nu inventerar jag rörförrådet och insåg att det fattas en del.

Tänkte bygga en mic-kompressor och vill gärna ha rör hela vägen.
Hade med mig en rör-lista till Eskilstuna men hittade bara 2 av ca 15 rör.
 
Ser gärna en förklaring till ordet perveans. Sökt på SAOB, SAOL samt diverse olika synonymsiter men hittar inget, alla sidor jag sökt på har ingen förklaring :-(.
Så vad betyder perveans (undrar fåkunning som vill utöka ordförrådet)?

/p-a
 
Just "perveans" verkar inte vara ett ord man hittar så lätt i ordböcker (jag har några). Det jag närmast kopplar till är "perviuos", (eng.) som kan betyda "genomsläpplig", "medgörlig", och andra ord som liknar perveans har att göra med övertalning (och därmed medgörlighet).
 
Perveans är en rörkonstant som beskriver katodströmmens beroende av det pålagda fältet mellan katod och anod.

En hög perveans ger en stor ström vid en låg pålagd potential.

Jag tillhör den grånande och glesnande skara som en gång i tiden fått lära mig att konstruera ett elektronrör. Det citerade materialet som skrivits av bl.a. SM5AOL ingick, tillsammans med utdrag ur Dekeths "Grundlagen der Röhrentechnik" i mitt kurskompendium. Begrepp som "Durchgriff", "Steilheit" och "Dynamische Anodenwiderstand" sitter därefter ganska fast i medvetandet.
 
Någon gång har jag sett "high perveance" nämnas i något rördatablad men utan förklaring. Kanske har man ansett att det är lite som att förklara vattnets betydelse för sjöfarten. Jag har själv inte haft en aning om vad det betytt och inte heller lagt energi på att ta reda på det.
För övrigt har det egna radiolaboratoriet ett svenskt exemplar av Dekeths rörbok: "Radiorör och deras användning" som jag fick överta efter att en f.d. kollega döstädat efter hennes farsa som jobbat på Bofors för länge sedan. Boken tryckt 1949. Både Holländsk och Engelsk version finns på nätet. Bör inte saknas i något hem.
 
Är detta ett bra exempel på rör med hög perveans?
Detta är ett gasfyllt likriktarrör, där de vanliga rörekvationerna inte gäller på samma sätt. Dock kan man nog säga att strömtätheten vid katoden är stor, vilket är en av konsekvenserna av en hög perveans.


Dekeths rörbok: "Radiorör och deras användning"

Översatt av professor Erik Löfgren SM5-382, SSA:s ordförande under krigsåren.

Både Holländsk och Engelsk version finns på nätet. Bör inte saknas i något hem.
Elektronrörslitteratur bör helst avnjutas på tyska...
 
Av nyfikenhet, förekommer det nykonstruktion av rör nuförtiden?

Har svårt att tänka mig någotsomhelst obskyrt ändamål som kräver rör...


Perveans är en rörkonstant som beskriver katodströmmens beroende av det pålagda fältet mellan katod och anod.

En hög perveans ger en stor ström vid en låg pålagd potential.

Jag tillhör den grånande och glesnande skara som en gång i tiden fått lära mig att konstruera ett elektronrör. Det citerade materialet som skrivits av bl.a. SM5AOL ingick, tillsammans med utdrag ur Dekeths "Grundlagen der Röhrentechnik" i mitt kurskompendium. Begrepp som "Durchgriff", "Steilheit" och "Dynamische Anodenwiderstand" sitter därefter ganska fast i medvetandet.
 
Back
Top