Antenn-funderingar

SA3ALO

New Member
Jag tog mitt cert för ett par år sedan men av olika anledningar har jag inte varit så aktiv och då det blivit av så har det varit på 2m.
Men nu så planerar jag att beställa en ny radio så jag även kan kommaigång lite på HF banden, troligtvis blir det en Yaesu FT-897D med extern autotuner.
Det som jag funderar på är vilken typ av antenn jag ska satsa på eftersom jag bor i lägenhet så är jag lite begränsad när det gäller storlek och placering av antennerna.

Förutsättningar:
Jag bor på andra våningen i ett två-våningshus, har förnuvarande en 2m/70cm basantenn på taket.
Från balkongen/ena fönstret har jag två stycken träd 15 respektive 27m som jag skulle kunna använda för att fästa ena änden av en antenn i.
Det vore också en fördel om man kan få till en antenn som är ganska diskret för att undvika att grannarna ska reta sig på den.
Så är det någon som har några tips på vilken antenn jag bör välja eller några andra funderingar så är jag tacksam för svar.

En liten bild på hur träden står, fönstret som pilen pekar på är mitt.
 

Attachments

  • antenna.JPG
    antenna.JPG
    76,1 KB · Views: 300
Jag vet inte vad den externa antennavstämningsenheten klarar, men jag skulle försöka få en halv våglängd på den lägsta frekvens du tänker köra. För att få upp antennströmmen lite kan du kanske få över en tråd nära toppen på en av björkarna och låta den fortsätta ned på andra sidan en bit bort. Det krävs en mycket stark och isolerad tråd t ex en delad DL-1000. Björkar käkar HF på sommaren men är bra på vintern.

73, Roland SM0BRF
 
"27-metersavståndet" borde duga med nöd och näppe till en långwire på 26,5 meter. Har själv en AH-4 som jag tänkte sätta upp med en långwire på 26,5 meter som enligt flera borde vara en bra längd. Vad det gäller synlighet/osynlighet så kan en tråd från en MIG-svets i önskad längd till nödfall duga. Man måste veta att den sitter där och koncentrera sig för att se den.
 
Hej!

Precis som du så bor jag i lägenhet och på samma höjd, andra våningen. Jag har haft en 25 meter lång endmatad tråd från ett fönster över till ett garage tak.
Den fungera, men den blev betydligt bättre när jag smög ut en motlina längs väggen ner och ut längs en häck, även denna motlina var 25 meter.
Jag använde transparant högtalarkabel 2 x 0.75 som jag delade.

http://www.ham.se/antenner-och-master/9115-longwire-pa-hyreshus.html kan du läsa om mina funderingar och slutliga lösning.

Även här har jag använt transparant högtalarledning 2 x 0.75 som jag delat, seg kabel.
Jag tänkte använda 1 mm lackerad tråd från DX-wire, den syns inte när den kommer upp en bit, men kändes för stel för att fungera där jag drog min.

Ska du inte försöka med en loop mellan husen och träden?

Lycka till
/Bosse
 
Last edited:
En longwire är enkelt och smidigt.

Du behöver dock en 9:1-balun, men en sån bygger du ganska enkelt själv för runt hundralappen. Så här byggde jag min: http://radio.horisont.net/projekt/magicbalun.shtml

Fungerar riktigt bra, trots en för närvarande högst temporär installation mellan två buskar (bara 6 meter tråd).

Med denna balun (unun) stämmer min AT-897:a av alla band från 80 meter upp till 10 meter.
Med längre antenntråd bör den gå att stämma av även på 160 meter.
 
En kompis till mig bodde i lägenhet med vresig hyresvärd. Han satte upp en 160 meter lång loop, tillverkad av 0,7mm koppartråd. Den var i princip osynlig och gick mycket bra.
Själv har jag en ändmatad trådantenn av okänd längd (35-40m) som jag stämmer av med en enkel matchning av L-typ. Som motvikt använder jag husets vattenburna värmesystem Det funkar alldeles utmärkt
 
Om du inte bangar för att bygga själv, så är en "dipol" matad med stege (dubbelzepp) ett bra alternativ om den matas med en balanserad tuner. Ritning

Jag har dock även matat en tråd precis som SM7TJC beskriver, och det är ett bra alternativ om du inte vill synas för mycket....du måste iofs bygga en LC-tuner.
 
Last edited:
Ett problem med "osynliga trådar" är att dessa inte är osynliga vid frost. Då syns även en tunn tråd mycket tydligt. Dessutom vill gärna en tunn tråd bli utdragen efter tid och få "häng".

73 de Markku
 
Har du kommit nån vart med val av antenn ännu? Jag såg inga nya trådar när jag passerade förbi idag.
Du får tuta på repeatern om du vill ha hjälp med uppsättningen.

73 de SM3VLC
 
Jag har en gammal kul tuner med inbyggd balun, en MFJ-901. Heter nog 901B eller 902 idag. Sitter i lägenhet precis som du, satte tunern vid fönstret och längde ut 30 meter 1.5 mm3 kabel i en lång häck som finns utanför samt jordade i vattenellementet här inne och det var klockrent på 80m -10m ;)
 
Back
Top