Antenn och VHF amatörradio i nya bilen

SM4FPD

Well-Known Member
Jag köpte en ny, (beg) bil i höstas, en Volvo V70 D4. Den gamla hade jag i 23 år, och IC-706MKIIG satt där hela tiden.
Nu är frågan om jag skall försöka mig på att få in amatörradio i bilen.
Fråga först till forumen är antennen, det lär bli en magnetfot med en halvvågspinne för 145 MHz.
Men på taket sitter en bilantenn för bilradion, förmodligen en aktiv antenn, som även innehåller en GPS antenn, en sk hajfena. Frågan är om någon har erfareheter av detta, dvs om man riskerar att förstöra hajfenan, med en för nära sittande magnetfot och kör 50 W 145 MHz. Törs man sätta amatörradioantennen i närheten av hajfenan? Någon som förstört sin hajfena?

Nästa utmaning är att försöka få plats med radiostationen och strömförsörjning, som givetvis måste vara direktmatning med grofva sladdar till batteriet.
Men det tar vi sen....


SM4FPD
 
Du ställer frågor som till viss del har ett "det beror" på svar.

Detta beror på att hajfenan finns i en rad olika varianter beroende på din bils utrustningsnivå när de rullade ut från fabriken.

Är hajfenan ditsatt bara för att täcka hålet i karossen det vill säga det är en dummy utan innehåll så påverkas ingenting.

Är den den försedd med mobiltelefonantenn och eller någon form av GPS-puck så brukar de inte påverkas av en magnetfotsantenn för 2 m.

FM antennen brukar sitta i vänster bakre sidoruta på V70 så det borde gå bra med en magnetfot på taket.

Om man kikar på diverse begagnade myndighetsbilar så sitter yrkesantennerna placerade på var sida av hajfenan. Detta montage går inte att göra i efterhand på grund av att det sitter en plåt strax under takplåten som effektivt hindrar alla sådana försök.

I vissa fall har eftermonterade antenner monterats strax framför hajfenan för där är insidan av taket åtkomlig när klädseln lossats.

GPS antenn för det inbyggda navigationssystemet sitter ofta inne i kupén under instrumentbrädan så man kan inte utan vidare vara säker på var de antennerna sitter.

Så en magnetfotsantenn där kabeln går ut genom gummitätningen över bakluckan kan vara ett klart bra alternativ.

Drar du däremot ut antennkabeln genom en bakdörr så bör du låta kabeln gå ner innanför packningen till golvnivå innan du går in i kupén med kabeln. Detta beror på att vatten kan följa kabeln (om den går in i kupén i dörrens överkant), och rinna ner och fylla diverse utrymmen med vatten.:(

Beroende på årsmodell så sitter batteriet bak eller fram i bilen.

Sitter batteriet fram i bilen så finns det möjlighet att plocka ut ström från en ledig säkringsplats vid bakre säkringsdosa. Ledningen till dosan är säkrad 80A och tillräckligt grov för att inte spänningsfallet ska bli besvärande stort.

Vill man trots allt ha ström så kan det finnas ledig matning under höger framstol om du inte har det stora ljudsystemet i bilen.

Att dra ström framifrån batteriet är ganska knöligt.

Ja radio med delat montage ryms i utrymmet under bagageutrymmet.

Lycka till med dina antennmontage
 
Jag har på min tidigare V70 haft en sådan radio och antenn monterad och det fungerade utmärkt.
Jag använde magnetfot och då det var relativt lång antenn så satt den monterad på en magnetfot med 3st magneter.
Jag trädde på några bitar med bränsleslang på RG-58:an och tryckte fast den i takrännan innanför railsen, där satt den riktigt bra.
Koaxen gick bakåt i rännan fixerad med bränsleslangsbitarna och ner bakom bakluckans övre yttre hörn där jag borrade ett litet hål så jag fick in den i stolpen innanför baklamporna. Krympslang där så den inte skavs.
Radiodelen till 706:an satt i lastutrymmet nära batteriet och med en OPC-581 dragen till förarplats så satt fronten där på en svanhals moterad i främre bulten till passagerarsätet.
 
Förordar oxo hål i karossen för mobilantenn. Det finns andra hål efter 23 år som är värre. Sålde en 17 år gammal Caddy med 5 pluggade hål efter diverse antenner. Det gnyddes inget om dessa.
Nu är det nya bekymmer med min KIA e- Niro, MY-20, helt elektrisk och datoriserad med sensorer över allt. Någon som monterat VHF- och HF-antenner på en liknande. Hur hög effekt tål systemet vid olika frekvenser. Hittar inget om detta varken i manualen eller hos ÅF.
Hos Caddyn körde jag 100W HF och 50W VHF med något "slamrande" relä. Här kan hända värre saker, inbillar jag mig, med ett 400 volt batteri under rumpan.
 
Tack för utförligt svar, SM7NTJ.
Det är inte lätt att veta alla saker på en bil numera.
Däremot vet jag årsmodell, 1915, vilket jag glömde notera.
Batteriet sitter fram i bilen.
Ja i bagaget finns yttag för 10 A, vilket skulle räcka om man inte kör full effekt, kanske går att säkra upp oxo.
GPS, trodde jag satt i hajfenan då den ju sitter bäst till, GPS finns ej som navigeringssystem i bilen, men GPS åstadkommer visning av tillåten hastighet på den väg jag kör, samt visar vilka vägmärken som gäller, så GPS mottagaren med antenn finns och arbetar i bilen.

Bilar är ju EMC testade, och bör därför tåla påstrålad HF, men nivån är ju en bra fråga.
Bilar skall klara av det som en 706:a ger, dvs 100 W HF 50 W VHF och 25 W UHF.
Men säger inget om var antennen sitter.

Jag tänker mig även möjligheten att göra en liten plåtvinkel på railsen för montering av VHF UHF antenn.

En plats för 706:ans front är över drickaburkshålen bakom VX-spaken. Men får göra ett lock där och montera fästet till fronten. Drickaburkshålen är ändå fel mått för nya standarden för drickaburkar. Sen dricker jag vatten före och efter färd....
Även det böjda fältet framför VX-spaken kan komma i fråga, man får då tillverka en träbit med rätt form, och sätta med dubbelhästande tejp.

Huvudfunderingen är ändå om någon vet om nån förstört bilens antenner med för mycket HF från amatörradion.


de
SM4FPD
 
I lastutrymmet finns en elcentral innanför en lucka på vänster sida. Där går att hämta matningsspänning som kommer direkt från batteriet.
Uttaget på högra sidan går via bilens elcentral och stängs i vissa fall av när bilen stängs av, Det går nog inte så bra att säkra upp det uttaget då det finns en programmerbar övervakning som kan varna om något är inkopplat i uttaget när motorn stannas.

Min huvudantenn sitter på baktill på vänster rail och kabeln går in via gummigenomföringen till radion som sitter under lastgolvet på högersidan.

Manöverpanelen sitter så här
manöverpanel i v70.jpg

Mikrofonen sitter i på lampan i taket och den tidigare beskrivna enheten för handfri sitter på vänster sida av mittkonsolen strax innan rundningen börjar.
 
Volvos bilar från den tiden testades ordentligt map. påstrålad RF med provinstallationer med kW slutsteg för HF för att undersöka tåligheten. Exvis testades airbagens känslighet genom att sticka in en närfältsspole och veva runt kring ratten med en fätstyrka motsvarande ca 100V/m

Plattformen baseras på Fords Y28x med gemensam elarkitektur som delas med bla. Ford Mondeo från den tiden. Beroende på version används
fjärrkontroller på antingen 433 MHz eller 868 MHz. Mottagarna sitter antingen under taket bakom hajfenan eller i styrkolunmnen, åtkomlig om man lyfter ut instrumentklustret.

Skulle jag placera en antenn på bilen hade jag valt den "minst invasiva" vägen genom att klämma fast den i en av railsen och sedan ta upp
ett dolt hål bredvid något av gångjärnen i bakluckan för att sedan dra in/ner kabeln där.

På den tiden det begav sig gjorde den tyska tidningen "AutoBild Zeitung" en jämförelsetest mellan den i Köln byggda Ford Mondeo och Hisingens V70. I artikeln ansågs Forden vara den bättre vilket det knorrades om på Hisingen. Detta eftersom bilarna hade identisk bottenplatta, identiska motorer och fjädringskomponenter samt samma mjukvaror i sina resp. system. Men i en Tysk tidning vinner som bekant aldrig en utländsk bil...
 
Ingen som har erfarenhet av HF / VHF- sändare < 100 W i helt elektriska bilar (Kia e-Niro) ?

73 de SM6DIQ
 
Tack för alla bra tips, nu har jag lite att ta på.
Gäller bara att bygla startmotståndet, och komma igång.
(startmotstånd= förmågan att komma igång med ett projekt, även ett elektriskt motstånd, manuellt manövrerat, för att minska startströmmen av större elmotorer)
Bilarna lär väl ha EMC testats i många år,, närmare 30 år, och som jag nämnde nivåerna för amatörradio och komradio bygger på effekten en IC-706:a ger.
Men hur man tänker sig installationen är en annan fråga....
Det finns ju historier från den tiden med de första bilarna med elektronisk bränsleinprutning kom, även i Polisbilar, som inte ville fortsätta köra, om man sände med 5 W från en 27 MHz:are..... Men då talar vi tidigt 70 tal.

Förhoppningen är dock att störnivån på D4:an, (Dieselmotorn) är låg, men det finns ju en kraftig generator och en massa elektronik för allt lull lull.

SM6DIQ, din fråga om störningar i Elbilar var bra, har själv tänkt ställa den någon gång.
Någon radioamatör som har en, och provat radio???

SM4FPD/4M
 
Back
Top