Antennidentifiering

SM6PXJ

Well-Known Member
Passerade denna DGPS sändarantenn härom dagen. Den sänder på 288,5 kHz.
Själva den vertikala masten ser ut att vara oisolerad från jord. I toppen sitter något som skulle kunna vara linor för toppkapacitans. Får dock inte ihop det med att masten är jordad. Den borde i så fall vara isolerad från jord.
Kanske någon på forumet är bekant med antenntypen och verkningssättet? Är det bara linorna i toppen som står för utstrålningen och masten är därmed bara en bärare. Våglängden borde innebära att man utnyttjar den maximala antennhöjden.

/Christer
 

Attachments

  • DSC_7696 (576x1024).jpg
    DSC_7696 (576x1024).jpg
    287,3 KB · Views: 93
Under 50-talet såg en del NDB-er och maritima långvågsfyrar ut på detta sätt.
Det borde dock synas en isolator en bit upp på masten när det inte finns någon fotisolator.
Sändaren står i Njurunda så kanske någon SM3-a i branschen läser detta och kan ge närmare besked.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Då var det gamla uppgifter som jag sett.

I Ufs hittar jag dock en uppgift att det finns en DGPS-sändare i Otterbäcken på 288,5 kHz,
och det "ringer även en klocka" om att man på Sjöfartsverkets tekniska avdelning för 8-10 år sedan talade om
nyanskaffning av DGPS-antenner från Tyskland. Dessa skulle ha någon form av integrerat anpassningsnät och förlängningsspole.
Vilket passar in på bilden vid närmare studium.

Tyvärr har jag inte längre någon direktkontakt med SjöV, och min kontakt via Radionavigeringsnämnden är numera pensionär.
Möjligen kan någon SM5-a med anknytning till detta verk utveckla saken.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top