Att börja med HF

SA0CLI

Well-Known Member
Nu har jag fått massor av tips och råd inför köpet av min första HF-rigg, i tråden Lagom rigg för att börja testa HF?, och jag har beställt och fått hem en Kenwood TS-2000(E) som skall kunna sända på alla amatörband från 160 meter till 70 cm, 100 W utom 70 cm där den ger 50 W.

Eftersom valet av apparat, och införskaffandet, är avklarat känns det logiskt att flytta fortsatta frågor och funderingar till en ny tråd. Det har redan blivit en del frågor och svar om hur man kommer igång med HF, så om andra HF-noviser läser denna tråd först vill ni kanske ta en titt i den förra också.

Ämnen som påbörjats i förra tråden

Hur gör jag för att lära mig CW? Jag har sett flera program, både för Linux och för Android, som skall hjälpa till med inlärningen, men jag vet inte vilka som kan vara bra. Jag gissar att man får börja med några tecken i taget, lära sig känna igen dem och "skriva" dem, men hur...

PSK31 som SM0KBW nämner, det är ett av alla digitala moder, eller hur? Jag känner mig osäker på hur jag skall koppla radio till dator för att kunna köra sådant.

Mitt försök till multi-dipol blev inte så lyckat. Inte ens med ATU kan jag använda 6m-delen, och på 10 och 15 m går SWR upp i närheten av 3:1 när jag sänder, medan det på 20 m knappt syns något alls på SWR-mätaren. Kan det på något sätt vara kopplat till choke-balunen jag lade till igår, kabeln närmast antennen hoprullad ett antal varv, ungefär 20 cm diameter. Jag trodde att en sådan i princip skulle vara frekvensoberoende.

Hur påverkas förresten antennens prestanda och strålningsvinkel av att den nu går ganska parallellt 2-3 m över nocken på ett plåttak (totalhöjd över mark gissningsvis 6-7 meter, lägre på mitten)? Jag tänker mig att plåttaket kan fungera som reflektor, antennen och nocken går i riktning ungefär VVNV till OOSO, säg 50° från nord-syd, så om det fungerar som reflektor borde jag väl få starkare signal kring nord-syd-axeln.
 
Hej!

Låter kul med radion o allt.
Du har gjort en sk "Ugly balun" (ihoprullad koax) Jorå, den är frekvensberoende. Mera frekvensberoende än en ordinär köpebalun. Mitt tips är att sätta dit en rejäl köpebalun. Den stoppar mantelströmmar bättre dessutom.

10m och 6m är ändå inga höjdare att köra på en sådan antenn. Jag kör min OFC på de lägre banden 17m-80m. Tack och lov är beamer för de högre banden lätthanterliga om du vill ha något bra för dessa!
Beträffande reflektor som du nämner, Det kan tänkas, på vissa frekvenser men du skall ha bra tur om det stämmer till någon real nytta. Likaledes kan mönstret distroeras av plåttaket. Bäst är högt och fritt såklart. Men det där fungerar säkert helt ok på många lägre frekvenser.
Kör hårt!
 
Multidipoler eller "fan-dipoles" påverkar varandra. Det blir åtskilligt "cut-and-try" innan längderna blir rätt.
Störst är påverkan mellan dipoler för de högre frekvenserna.
När man har stora metallobjekt längs med en antenn så påverkas både strålningsvinklar, strålningsdiagram, resonansfrekvenser och matningsimpedans. Ett plåttak rakt under en antenn leder till en maximal strålningsvinkel rakt upp.

Utan att veta hur din installation ser ut i mera detalj är det svårt att säga hur helheten blir, men troligast är dipolerna för de högre banden snedstämda p.g.a. närheten till de andra.

När det är så pass nära till plåttaket så blir riktningsverkan i azimutled närmast försumbar.
Man behöver komma upp till en höjd av minst 1/2 våglängd över mark eller stora metallföremål
för att dipolens riktverkan ska börja märkas.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
En sky-wire har den trevliga egenskapen att den inte bara är resonant (lågohmig) på
udda multiplar av grundfrekvensen utan på även på jämna. Om du har plats för en
sådan så är det mitt förlag, gärna matad via en stege.

PSK31 är en relativt populär mode så du behöver inte "leta" efter motstationer.
Du behöver ett "inteface" som avskiljer stationen från datorn - antingen köper du
ett eller bygger - det är i princip två audiotrafon och en optokopplare, inte speciellt
svårt att knåpa ihop.


För att lära dig telegrafi måste du lära dig att känna igen ljudbilden av tecknen därför
rekommenderar de flesta att du lär dig tecknen med en relativt hög hastighet men
att du i början har långa mellanrum mellan varje tecken.

Hur du generar tecknen du tränar på är egentligen helt ointressant, dator, mobil eller
övningar via radion gör det samma. Själv genererade jag mp3 filer till min telefon med
Just learn Morse code för att jag var inte nöjd med de Android appar som fanns då.
 
Last edited:
För min del var det viktigaste i morseinlärningen att tecknen sändes så snabbt att jag inte kunde räkna korta och långa, d.v.s. att hjärnan programmerades till att känna igen _tecknet_ och inte dess beståndsdelar.

Träning, träning, träning. Kommer du upp i 60-takt eller så är du hemma, då glömmer du aldrig bort det :)
 
När det gäller telegrafi så är nog "Koch-metoden" överlägsen, eftersom den undviker det nötande som konventionella inlärningsmetoder inneburit. Det finns ett antal PC-program för att lära sig telegrafi med denna metod, ett av de bättre har G4FON G4FON gjort.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag måste bara få dela med mig av detta, vardagsmat för många här men stort för mig! (Ett litet steg för sändaramatörerna men ett stort steg för mig?) :)

Jag hade nyligen mitt första QSO utanför södra Stockholm, och mitt första internationella QSO, allt i ett. OE6XMF, okänd operatör på radioklubb (ytgående fartyg eller ubåt) i Österrike gjorde ett CQ, jag hörde honom inte särskilt väl men chansade ändå och svarade, och fick svar! Vi hörde inte varandra perfekt, så det tog en liten stund att bekräfta varandras callsign, men till slut gick det ändå. :D

Detta var omkring 17.40 (15.40 UTC) på 14 335,00 kHz, 20-metersbandet alltså, jag sände med 100 W. Han rapporterade 58, jag kunde inte ge bättre än 37.

Imorse, mellan 06.40 och 08.00, gjorde jag själv ett antal CQ på 20, 15 och 10 m utan att få något svar, men min magkänsla som färsk och glad amatör var att konditionerna inte var optimala, jag hade bakgrundsbrus på S7 över det mesta av 20 m.

Förresten, riggen har stöd för moden FSK, är det för RTTY eller vad är det?
 
"CQ 20" är mest utfyllnad för ha något att säga. Nuförtiden vet man i allmänhet vilket band man sänder på, förr var det tydligen inte lika självklart... Så hör du "CQ 20" på 14 MHz är det bara att svara:)

Japp FSK (frequency shift keying) är samma som RTTY. PSK körs med vanlig USB oavsett vilket band man är på.
 
Last edited:
:D Jag trodde att "CQ 20" innebar att man bara önskade kontakt med ett visst område, en viss världsdel eller liknande, så jag har inte vågat svara. Nu vet jag bättre, tack!
 
"CQ 20" är mest utfyllnad för ha något att säga. Nuförtiden vet man i allmänhet vilket band man sänder på, förr var det tydligen inte lika självklart... Så hör du "CQ 20" på 14 MHz är det bara att svara:)

Skämt från urtiden: QRG? = "befinner jag mig på eller i närheten av något amatörband, och i så fall vilket?"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej!

Jag brukar ropa CQ CQ CQ CQ Advanced Modulation, this is SM6OID...
Ett anropsförfarande som vållar huvudbry och märkiga kommentarer.
 
[I said:
SM5JAB;83629]"CQ 20" är mest utfyllnad för ha något att säga. Nuförtiden vet man i allmänhet vilket band man sänder på, förr var det tydligen inte lika självklart... Så hör du "CQ 20" på 14 MHz är det bara att svara:)
[/I]
QUOTE]

Jag har den uppfattningen att det är en kvarleva från 40/50-talet när vissa amatörsändare hade kraftiga övertoner. Det var inte helt ovanligt att höra "CQ twenty" på exakt dubbla frekvens - i detta fall på 28-MHz. Man ville alltså betona att man sände på 14-MHz och villa ha svar på detta band.

Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
[I said:
SM5JAB;83629]"CQ 20" är mest utfyllnad för ha något att säga. Nuförtiden vet man i allmänhet vilket band man sänder på, förr var det tydligen inte lika självklart... Så hör du "CQ 20" på 14 MHz är det bara att svara:)
[/I]
QUOTE]

Jag har den uppfattningen att det är en kvarleva från 40/50-talet när vissa amatörsändare hade kraftiga övertoner. Det var inte helt ovanligt att höra "CQ twenty" på exakt dubbla frekvens - i detta fall på 28-MHz. Man ville alltså betona att man sände på 14-MHz och villa ha svar på detta band.

Bengt
SM6APQ

Man kan då fråga sig varför man inte ropade t.ex. "CQ 20" på telegrafi, när AM-modulerade övertoner brukar vara
så svårt distorderade så att de kräver en rejält dos fantasi för att kunna tydas.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Japp FSK (frequency shift keying) är samma som RTTY. PSK körs med vanlig USB oavsett vilket band man är på.

Hur man kör RTTY beror lite på "hur" man kör, dvs vilken slags utrustning man har. Jag kör alla digitala moder (bl.a. PSK och RTTY) i USB-läge och med fldigi som mjukvara för de flesta moder. FSK-läget är nog mest användbart om man demodulerar RTTY utanför datorn.

/Torbjörn SA7BXU
 
Var får man tag på ferrit-toroider? Det verkar vara det som gäller för en strömbalun. Hur vet jag vilken "typ" jag vill ha? ARRL-handboken nämner typ 75 eller 31 för HF, typ 43 för VHF.
 
Jag har köpt på eBay, annars finns det en svensk amatör som säljer. Namn och signal har jag glömt. Jag har för mig att han nämndes i en S-matchtråd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Top