Avkoda vädersatellitbilder med noaa-apt

SA7ELF

Well-Known Member
Vet inte ifall det kanske är lika elementärt som att tända lyset hemma för alla andra men jag har de senaste dagarna roat mig med att avkoda data från vädersatelliter med programmet noaa-apt. Jag har ett par rtl-sdr-mottagare placerade ute på landet söder om Jönköping där den ena endast används för wspr men den andra som är kopplad till samma 2m-antenn är fritt ställbar mellan 127 och 159 MHz. Nyss spelade jag in något på 137.62 MHz give-or-take och resultatet blev helt ok. Vet inte ifall detta rör sig i gränslandet eller tom bryter mot att föra information vidare somman snappat upp och ber i så fall så mycket om ursäkt och ber vänligen moderatorerna ta bort inlägget.

De som vill är välkomna att använda min sdr-mottagare som enklast hittas via airspy's hemsida. Det finns bara en mottagare online söder om Jönköping så jag tror ni kan hitta den. Den sitter uppkopplad via 4G så jag har begränsat den till 2 samtidiga användare och brandväggen är väldigt strypt så ifall man inte kan komma åt den behöver jag öppna för WAN-adressen ni kommer från. Dra mig ett PM så kan jag lösa det rätt kvickt. Sänker man bandbredden till 75kHz eller så så kommer man åt "Full IQ" i sdrsharp som jag tror är den enda mjukvaran som går att ansluta med.

SDRsharp hittas här

Programmet kräver även .net framework och jag tror den här länken pekar mot det version som krävs.
 

Attachments

  • img_20230617_1.png
    img_20230617_1.png
    3 MB · Views: 24
Last edited:
Back
Top