Bättre ljud med lång/stor antenn?

SM6VRL

Well-Known Member
En sak jag har funderat på ett tag, det är varför det låter bättre rent audiomässigt i högtalaren när man lyssnar med en fysiskt längre antenn än med en kortare?
Detta även med antenner som är felaktiga för frekvensen i fråga och ifall signalstyrkan är likvärdig.
Fenomenet….om det är ett sånt…upplevs enbart på typ kortvåg från fjärran länder.

Med reservation för att detta bara existerar i min autistiska skalle kanske…för det är ibland väldigt liten skillnad…men är det ngn mer som upplevt samma sak?

Jag upplever iaf att ljudet låter mer kompakt och smalt i mindre antenn än i en stor. Detta även ifall den mindre ger högre signalstyrka en störningsfri dag. Ngn fråga om olika signal/brusförhållanden verkar det inte vara heller.
Det är som om…ja nu må ni kanske skratta men det bjuder jag på isf för jag är fullt seriös…som om den större antennen med sin större ’famn’ fångar upp ’mer’ av den elektromagnetiska vågen som då ger mej bättre ljud.
 
Min okunniga gissning som tål att skrattas åt: Om du avser AM-mottagning på de högfrekventa KV-banden och dåligt ljud beror på selektiv fädning som helt eller delvis släcker ut bärvågen, kanske en lång tråd får en "diversitetsfunktion" som reducerar problemet genom att snappa upp signalen även på en våglängds avstånd. Vad säger -AOM?
 
låter bättre rent audiomässigt
Det svårt för andra att förstå vad på vilket sätt du upplever att det "låter bättre". Det är ju väldigt subjektivt, om man inte med mätvärden faktiskt kan förklara eventuella skillnader.

Sedan ska man nog ha respekt för detta. De som är riktiga musiknördar, med musikanläggningar som kostar väldigt mycket, anser att det är skillnad på ljudet beroende på vilken typ av högtalarkabel man har.
 
Jag vill nog påstå att en längre antenn för det mesta
ger en högre medelsignalnivå, och då blir både dynamiken
och det upplevda brusavståndet större.
Fadingmarginalen blir även den bättre.

Ett större brusavstånd ger en förhöjd upplevelse av programmaterialet,
genom att man kan uppfatta mer detaljer.

För att uppleva diversitetsvinster så behöver man minst två antenner med
olika polarisation, eller annars separerade med flera våglängder.
 
Jag avser amatörtrafik, ssb mest. Sitter då med antennomkopplare och shiftar fram o tebax…flera ggr när jag noterat detta.
Tänker att jag nog inbillar mej och slår över till audio-speccet vilket dock är svårläst då skillnaden är liten men hörbar…men inte synbar där, så att säga.

Bättre dynamik, mindre ’klädnypa för näsan’ vid lyssning med stor antenn.

Jag förstår inte fysiken kring fenomenet men AOM’s svar ger en hint iaf som jag tackar för.
Antennerna’s resp matningspunkter är dock inte så långt ifrån varandra, 20m eller så men sitter på olika höjd och har även olika design.
 

Attachments

  • F8127685-5A38-43C2-8523-93BF6196397C.jpeg
    F8127685-5A38-43C2-8523-93BF6196397C.jpeg
    1,4 MB · Views: 6
SM6VRL, vore nog bra om du berättar vilken radiostation du använder?
Dess filter, etc.
Även vill frekvenser du lyssnar på när detta phenomen uppträder.
Olika antenner har oxo olika egenskaper vad gäller markvågen, som då ev kan plocka mer störningar och brus från grannskapet.
En bra högtalare som återger med rakare frekvenskurva och själv inte färgar ljudet (har resonanser) är en förutsättning om man skall lyssna kritiskt och försöka förstå vad man hör, för kvalitetsförändringar..
Att lyssna med bra hörtelefoner är ett steg att gå vidare för att förstå vad som händer.

Själv skulle jag hålla med vid AM lyssning och då lägre BC band ger sämre ljud är högra BC band då de senare ger mindre selektiv fading.

De
SM4FPD
 
Jag lyssnar ju runt på alla möjliga ställen. Minns inte exakta frekvenser nu men skall göra lite noteringar i ärendet att återkomma med.
Det är enbart störningsfria tillfällen jag noterar det…-annars vet man ju inte…
Kul att det visas intresse för det.

Radion är en Icom IC-7610. Det är som en IC-7300 men med dubbla mottagare och bättre högtalare grovt sett.
 
Back
Top