Banddata från IC-7600

sm0cuh

Well-Known Member
Någon som har en bra ritning för att få ut banddata som BCD -kod från ICOM IC-7600 ?
Banddata hämtas i form av fördefinierade spänningar från ICOM kontakt ACC2. Jag har sett en lösning med Arduino och en programsnutt men det bör finnas enkla hårdvarulösningar som "bara" är att löda ihop, och jag är övertygad om att många redan löst detta på något smart och enkelt sätt.
BCD -koden skall så småningom styra en OpenASC.
sm0cuh / OLa
 
Last edited:
Testade att avkoda med LM3914. Den valde samma antenn för 80m & 160m?! Konstruktionen är mao svajig och det finns en viss risk om antennvalet inte är stabilt vid sändning.
Betydligt säkrare blev det med komparatorer, och man har bättre kontroll på spänningsnivåerna.
Nu går det smidigt att byta band.

Synd att banddata för 10MHz och 18MHz saknas på ICOM. Nytt projekt pågår därför med avkodning från CI-V utgången. Det blir troligen något med programmering i Arduino. Då kan alla band väljas.
 
Last edited:
OK, jag hade bara tittat i manualerna och lyssnat på nätet.
Mätte just upp spänningarna på min IC-7600 för säkerhets skull.
Olyckligt att 2 + 2 band har samma Banddata.
Banddata från kontakt ACC2:
1.8MHz 7.64V
3.5MHz 6.25V
7 MHz 5.23V
10MHz 0V
14MHz 4.20V
18MHz 3.28V
21MHz 3.28V
24MHz 2.30V
28MHz 2.30V
50MHz 1.94V
 
Det är nog bättre att använda sig av CI-V, i synnerhet om du ändå ska ha en uC för
att tolka den analoga signalen. Det är relativt enkelt att implementera och det finns
tillräckligt med info om kommandospråket - det finns t.o.m CI-V-debuggers som
ger dig möjlighet att testa kommandon med mera. Skrev en sådan tolk för ett 10-tal
år sedan, det var för en PIC-processor som användes för att styra en hembyggd rigg.

Med optokopplare i serielinan så får du också fördelen med galvanisk avskiljning.
 
Last edited:
Back
Top