coaxrelä

SM0YDO

Well-Known Member
Hej hur mycket effekt klarar ett nytt coax relä CX 120 A av i jag tänkte att

använda två st i ett hembyggt slutsteg med Eimac push pull 4-65 A

men jag vet inte vad som händer.

73 de sm0ydo Lasse
 
Hej hur mycket effekt klarar ett nytt coax relä CX 120 A av i jag tänkte att

använda två st i ett hembyggt slutsteg med Eimac push pull 4-65 A

men jag vet inte vad som händer.

73 de sm0ydo Lasse

det beror på vilken frekvens det gäller

det beror på om man bryter koaxreläkontakterna "heta" eller "kalla"

RF Parts ~ CX-120A Specs
 
Hej det gäller ett slutsteg på 2meters bandet, heta eller kalla beror det på om man bryter signalen
genom reläerna utan bärvåg eller med bärvåg alltså man styr inte ut slutsteget förrän reläerna är inkopplade så att signalen går genom slutsteget.Men då måste man bygga en styrkrets som känner
av bärvågen på ingången till det hela eller?

mvh Lasse sm0ydo
 
Du måste växla reläerna kalla, annars bränner du upp dom på nolltid. Enligt databladet som SM0NCL länkade till så skall de ju klara 200W. Men det gäller garanterat bara om du växlar dom kalla.
Förutsättningen är att reläet skall hinna växla och kontakterna skall studsa färdigt innan du lägger på någon effekt. Helst bör alltså antennreläet växla innan riggen växlar till sändningsläge. Likadant bör riggen växla till mottagning innan antennen växlas.

Jag använde mig av en sequencer, som fanns med i ARRL:s handbok för ca. 20 år sedan, till mitt 2-meterssteg. Jag har för mig att jag körde med ca. 20mS fördröjning mellan varje steg.
Switchningen skedde enligt följande:

1. Växla antennrelä.
2. Bias till slutsteg.
3. Växla riggen till sändning.

Vid switchning till mottagning gick proceduren på andra hållet.

Det är nog värt att lägga lite möda på detta så att man får grejor som håller. Inte speciellt roligt om det brinner upp efter någon timme (vilket naturligtvis inträffar när det är toppkonds....).
 
Hej och tack för ditt svar jag har en ARRL ifrån 1987 jag ska kika i boken och se om jag hittar nånting
om sequensers.

mvh

Lasse sm0ydo
 
Hej jag hittade det här igår

Kits3.

Länken till din sequenser, det står inte vart man köper mönsterkortet vad jag kan se.

Men vad jag förstår så måste man in i handmicken med PTT och koppla vidare till sequensern

så man både styr tranceivern och slutsteget på samma gång med hjälp av sequensern som först

kopplar in antennreläet i kallt tillstånd och sedan ingångsreläet som släpper på signalen in i

slutsteget och styr ut det hela. Jag har inte brytt mig ännu om att köpa en 2meter rigg vad det blir

vet jag inte kanske nån äldre Icom jag vet inte.

mvh Lasse sm0ydo
 
På de flesta riggar har du ett uttag för styrning av relä till PA.
Kopplar du i micken funkar inte det om du kör CW.

/Peter
 
styr man alla grejorna med antennuttaget (rf eller spänning) som T/R switch ska man klara sig utan extra strömbrytare, men sen är det rätt vanligt att istället köra med separat T/Rswitch och koppla bort alla möjligheter att sända av misstag (vox, PTT, keyer). Var man sätter den separata T/Rswitchen varierar, en del sitter och klämmer på mikrofonens PTT, andra har en fotpedal (och två fria händer).
 
Hej jag ska bara köra FM modulation med det här PA steget men jag ska undersöka några 2meters riggars manualer för att se hur man kan göra.

73 de sm0ydo Lasse
 
Hej igen jag funderade på en ICOM 251E jag hittade en bild på RIG PIX finns det utgång ifrån riggen

med relä för utstyrning av externt PA eller?

73 de sm0ydo Lasse
 
beror på om 251an är modifierad eller inte

orginal finns inget utgång för relä, enbart PTT ingång och en svagströmsindikering på T/R i ACC uttaget

direkt reläutgång är vanligast på riggar med KVbanden, just för att nyckla KV-PAn
 
CX120 har som nån skrev spec p å150-200W vid 150 MHz. MEN, de sitter i SSB Electronics SP-2000 preamp och de har specat 750W SSB eller 500W FM. Vi har haft en sån preamp på SK4AO i många år utan problem. PA med 2 st 4CX250B ger max drygt 900W i klass C, och med kabeldämpningen hamnar vi strax under 750 W vid preampen. Det sitter, också enligt specen, drygt 200 ms delay för aktivering av PA efter att DC till preampen försvinner och PTT-signalen från riggen drar RF-reläerna runt PA i shacket. Delay är gjord med 12V relä i 24V system med seriemotstånd och transistor med millerkondensator direkt över reläspolen, som i sin tur styr bias på PA. Det ger fördröjning vid tlllslag men försumbar fördröjning vid frånslag, kvoten blir i storleksordningen HFE för transistorn. För RF förbi PA kör vi för övrigt med DC-relä som är lite moddat så det är lite mer HF-mässigt. Coaxrelä är inget måste på 144, men använder man det är det inga problem som det kan bli med andra reläer.

Preampen har inbyggd RF-switch, så den går inte sönder om man råkar köra exciterns 25W mot den innan 200 ms gått, t ex om man kör utan PA.

Vox funkar förstås inte vare sig på SSB eller CW med 200 ms fördröjning, vi kör PTT eller fotpedal beroende på operatör.

Jag tycker 200 ms är på tok för lång delay, men jag har inte full insikt i varför de specat som de gör, så jag har följt den när jag gjort fördröjningen. Hemma i hembygget kör jag separat RX-ingång och inte mer fördröjning än att RF-reläerna skramlat färdigt, ca 50 ms. Dvs det rasslar i stället för att klicka...

251 har några tomma phonokontakter på baksidan, den är gjord för att modda!

Hälsningar /Jan
 
Last edited:
Hej Jan och tack för ditt svar det betyder att det inte borde bli några problem med att

använda mina CX.120 coax relän till mitt PA bygge men det här med biasen till slutrören

är man tvungen att stänga av biasen när inte slutsteget styrs ut ,biasen det är det som bestämmer

i vilken klass som slutrören skall jobba mitt skall enbart jobba i klass AB tror jag det var FM

mode hursomhelst.

73 de sm0ydo
 
"tvungen att stänga av bias" ?
Jag har använt bias för att styra förstärkningen i PA, och minska värmen och kanske brus när jag lyssnar. Jag kör endast CW och SSB...

För FM skulle klass C vara lämpligare. Det ger betydligt mindre förlusteffekt, ca hälften för samma uteffekt.

SSB electronics anger som sagt för FM 500W som gräns för sina CX120P, det är kretskortsmonterade varianten av det vanliga CX120A. Men det fordrar att de switchas kalla. Jag blev själv fövånad när jag såg vad det satt för reläer i preampen vi köpt till klubben!

/Jan
 
Har kört:
350W@432Mhz med CX120
280W@144MHz med CX120
90W@1296MHz med CX120 + extra CX120 som isolationsrelä
dom har hållit ihop under rätt många timmars testdrift, senare har jag bytt uteffektreläet mot "downkey"liknande koaxreläer på 144&432 - allt eftersom man får tag på sådana begagnat.

Slutsteg kan brusa rätt mycket med bias på, dessutom är isolationen mellan portarna i reläet, på högre frekvenser, ganska låg i CX120. Extra isolationsreläer kan vara nåt att tänka på om man räknar på hur mycket radio/preamp som sitter på andra reläporten tål (max.uteffekt vs. max.isolationsläckage)
 
Back
Top