dk7zb match

SM0YDO

Well-Known Member
Hej dk7zb match som finns på hans hemsida måttet på den är det på ytterändarna på innerledaren eller är det

där skärmen tar slut på den avisolerade koaxkabeln eller det kanske är en dum fråga jag frågar i allafall?

mvh Lassé sm0ydo
 
The length is 42,5 cm (refered to the braid!). Står det på ett ställe så det är
skärmen som räknas - det är ju den delen som är "koax".

Om du tittar på bilderna så håller han innerledarna rätt korta utanför skärmen,
det är viktigt om det ska fungera bra.
 
Hej Bengt och tack för svaret om koaxen då vet jag hur jag ska göra med dom parrallellkopplade koaxarna för dk7zb matchen

Jag var på Möjligheternas hus igår i Skarpnäck och köpte några 75 Ohms koaxar avsedda för bredbandsmodem och uttaget

på väggen det borde fungera bra tycker jag bara man får rätt hastighetsfaktor men det stog på hans dk7zb hemsida

mvh Lasse sm0ydo
 
Skumplastisolering i koaxen brukar ge runt 0,8 medans homogen, som rg58,
ger 0,66 i våghastighet.

Lite grövre installationskoax för kabelTV kan ha rätt låg dämpning. Vissa
av dessa koaxer kan ha skärm av aluminium, vilket är mindre bra då det
inte går att löda.

Biltema säljer RG6/U-kabel som även den är 75 Ohm, den har koppartråd
i skärmen.
 
Biltema säljer RG6/U-kabel som även den är 75 Ohm, den har koppartråd
i skärmen.

Jag har använt den kabeln en hel del, men blev fundersam häromdagen när en nyinköpt kabel blev rätt så varm när jag sände. Jag mätte upp en rulle på lite olika kortvågsfrekvenser och den hade ca 4 ggr högre dämpning än vad specen säger för en kabel av RG-6-typ. VF uppmättes till 0,7. Antennerna visade sig också vara väl bredbandiga ;-). Jag skrev till Biltema och fick till svar att man håller på att byta leverantör pga "kvalitetsproblem". Om det gällde dämpning eller något annat vet jag inte.

/Roland
 
Hej det är möjligt att innerledaren på koaxen ifrån Biltema inte ligger centrerad mitt inuti skärmen på koaxen.

Jag har själv sett det på en del avisolerade koaxar där dielktriumet är transparent att innerlederan inte ligger mitt i hela tiden

Jag själv har några meter med Shunner RG59 men jag tycker att den är för styv för att böja för att göra en dk7zb match med

jag kanske provar med den i alla fall när jag får inspiritation till det.

mvh Lasse sm0ydo
 
Det är nog ett bättre alternativ, tänk på våghastigheten bara, den är 0,66 i RG59.
 
Efter en stunds letande så hittade jag en bit MiL klassad RG59 så nu har jag gjort mig en Match av två 115 mm långa parrallellkopplade
avskalade koaxar.Jag tänkte göra mig en 430 Mhz Yagi med 1 Meters lång bom.

mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top