Dow-Key series 60 som tröttnat

SM4HFI

Well-Known Member
På SK4AO har vi ett par DowKey series 60 http://www.dowkey.com/_pseries_attach/_plk13_1_60a.pdf för att växla mellan riktantenner för 14, 21 och 28 MHz som inte alltid drar. Troligen är spolen för 115VAC, de får knappt 60 VDC. Jag provade att lyfta bort spolen och då far plungen ut, men den har dålig kraft i början av slaget så de drar ibland, med korta kablar. De har suttit i en plåtlåda utomhus sedan början av 80-talet och ser inte så vackra ut.
attachment.php


Nån som har nån idé om bra åtgärd för att få liv i dem igen? En idé jag har är att ge dem en puls när de ska dra med hjälp av en kondensator så de får runt dubbla spänningen några ms.

Hälsningar /Jan
 

Attachments

  • SK4AO_DK60.jpg
    SK4AO_DK60.jpg
    75,7 KB · Views: 227
Jag skulle börja med att rengöra kontakterna som sitter där. Är ju fullt av Ärg där så det kan väl inte vara bra ? Vet inte hur det är kopplat där elektrikst men om spolen går via dom där kontakterna så ser det ju inte bra ut..

/Hasse
 
Hej Hasse!

Just de kontakterna fungerar faktiskt! De används enbart för indikering i shacket att reläerna ligger i förväntat läge.

Jag hittade nån gammal elektronikspray som inte lämnar nå rester efter sig och blötte ner i hålet där plungen kommer ut ur magneten. Efter att det torkat så har vi inte sett att reläerna inte drar. Idag åkte boxen upp i masten igen, och då konstaterade jag att även RF-kontakterna borde ha blivit rengjorda. RX funkar bara efter att TX bränt bort skiten.

Nu funkar det mekaniskt i alla fall, och ASEA-lådan har fått täta lock på ovansidan och sidorna istället för de spruckna plastlocken. Alla kablar går ut i botten förstås. Kanske blir en tur upp i masten när andan fallter på för att sprätta bort täcklocket i reläernas vänstra gavel, se på bilden ovan, och tvätta där också. Fast hade ju varit lättare på arbetsbänken än 30 meter upp i masten.

73! /Jan
 
Back
Top