Drake T-4XC vox-inkoppling

SM5DFF

Well-Known Member
Gain-ratten ska dras ut för att aktivera vox och därmed starta sändning då telegrafnyckeln (-tangenten) nedtrycks i cw-läge. Det verkar saknas en mojäng på rattaxeln som ska aktivera en snedställd brytare som nu ligger i konstant till-läge och axelspelet har ingen snäppfunktion. Om jag har rätt, kan någon ta ett närbildsfoto? Måste hela potentiometerenheten bytas?

Lennart
 
Om du inte ha en nyckel ansluten så kortsluter jacket och sändaren lägger ut effekt så fort du går till CW-läge. Uteffekten är beroende av hur obalanserad den balanserade blandaren är, och effekten kan ibland bli ganska hög, trots att drive står på noll. Om det är så att din pot-axel är trasig så har jag reserver...

Leif
 
Jag har insett att det är den runda brytarens (S7) manöverarm som är sönder. Den jag renoverar åt har en reservdelsapparat så han får ta ut hela dubbelpotentiometerenheten och byta. Brytaren jordar potentiometerns löpare då vox är avstängd.

Lennart
 
Voxbrytaren är nu fixad men jag har stött på ett annat problem. Bärvågskristallen slutade svänga i läge CW och AM då den ska höjas i frekvens med ca 700 Hz för att signalen ska passera genom filtret. Efter byte av kristall (ägaren har en reservdelsapparat) höjs frekvensen med 650 Hz under två sekunder varefter svängningen upphör. Hålltiden påverkas av ratten för S/M-omkopplingens fördröjning och jag förstår inte varför bärvågen inte ligger på konstant, skiftet ska ju göras med Mode-omkopplaren.

Lennart
 
Prova med att värma kristallen lite med lödkolven. Jag har en gammal Heathkit SB300 där en av kristallerna för 28 Mhz plötsligt lade av. Av någon anledning kom tanken att värma den lite och efter detta funkar den.

Urban
 
Jag har funnit att bärvågsskiftet ska nycklas, felet måste finnas i nycklingskretsen. Tipset om värmning ska jag prova på ett par andra HC-6.

Lennart
 
Problemet med telegrafisändning (inlägg 4) var avbrott i R76, 100 kohm 0,25 W, som nu är ersatt med 0,5 W. Därför nådde inte LF-signalen från medhörningsoscillatorn fram till reläröret V10.

Lennart
 
Back
Top