Dubbelpaddel eller inte?

Precis (som ungdommarna sägr) varför används inte QSD oftare?

Vill inte va vrång - men så e de.

AKU de/ Uffe
 
Om man vill öva upp sin hastighet, ska man ju ligga en bit över "säkerhetsgränsen", fast det bästa är att göra det offline...
Dagsformen spelar också roll, för de flesta av oss.

Får bekänna att jag vid några tillfällen har påpekat att sändningen är svårläst och gett förslag på korrigeringar i all välmening. Vid dessa tillfällen har jag då upplevt att min motstation inte själv varit medveten om felen. Hjärnan sänder t ex "TN" men handen nycklar ett "G"...

/Lasse
 
Hjärnan sänder GM, men tranceivern gör om det till ZM. Eller sker det i antennen?
Bygger på ett internt skämt. Endast för initierad person...

För övrigt sänder jag gärna fort och fel när jag tränar mot -BDZ. Han är mycket tålmodig och gissar väldigt bra vad det är jag försöker sända.
 
Last edited:
Hahaha... ja, vi har ett ömsesidigt gott tålamod och understundom egna förkortningar... ;)
 
Har sagt QSD hur många gånger som helst, jag tror bara att det inte kan den Q-förkortningen....

BDZ/FCU var på bandet huserar ni och när? Jag har iofs mest brus här.
 
Last edited:
Ni underlättar inte precis för nykomlingar när ni kör så slarvigt! Varför inte eftersträva att köra så fint det går, det hade lockat flera att våga göra ett anrop. Jag hör ofta rent bedrövlig cw och undrar hur i hela friden dom har hamnat på amatörbanden. FY PÅ ER!
 
Det är olika kvalitet på paddlar. Jag tror den mekaniska kvaliteten är mer avgörande än om det är dubbel eller single. Jag har haft tre olika dubbelpaddlar och kan dela av mig av följande erfarenhet:

1. Jag köpte på sent 70-tal dvs för länge länge sedan en dubbelpaddel, med röda rundade paddelplattor, den fungerade helt ok i många år. (Tror den hette Svebry-buggen eller nåt ...???)
2. På 90- eller 00-talet köpte jag en dubbelpaddel från Produktcentrum på Lidingö. Enligt uppgift skulle det vara en Bencher-kopia från ... Ungern(?).
3. För två år sedan köpte jag en Bencher BY-1 (och hade turen att en släkting kunde ta hem den från USA till priset av ca 1000 kr.)
På en tiogradig kvalitetsskala gör jag bedömningen:
1. Betyg 3
2. Betyg 7
3. Betyg 9

Kenwood TS-590 har valbart Iambic A alternativt B. Jag klarar inte av Iambic B och har därför "tvingats" välja bort Icom.

Sture
 
Ni underlättar inte precis för nykomlingar när ni kör så slarvigt! Varför inte eftersträva att köra så fint det går, det hade lockat flera att våga göra ett anrop. Jag hör ofta rent bedrövlig cw och undrar hur i hela friden dom har hamnat på amatörbanden. FY PÅ ER!

Nä, det har du ju alldeles rätt i, även om du nog generaliserar lite grovt med ditt utrop i den här tråden! :) För övrigt gäller ju att anpassa farten till den station som ropar upp, så ropa på du bara!

FBJ de BDZ:

Om du är morgonpigg kan du lyssna efter oss på 80 med början 5:30 - 5:45 på mornarna. Band varierar med årstiden och det är kanske inte alla dagar vi är igång men de flesta veckodagar.

SA5A de BDZ:

Vi har ju likadana stationer och jag använder också enbart mode A med den inbyggda buggen, som är ganska bra, fast den som sitter i TS870 är bättre! Bl a så har man fuskat med weight kontrollen på så sätt att man ändrar hastigheten på de långa teckendelarna när man ökar streck/prick förhållandet. Det blir visserligen ett annat teckenförhållande då men pulsen ändras samtidigt, så det känns ju lite b...

/Lasse
 
BDZ DE FBJ

Ojdå, då sover jag, nåja vid tillfälle så. Jag har förresten precis provat att skifta mellan iambic A och B på min K2:a.....jag märker ingen skillnad. Möjligen om det ska gå i 150-takt, men så fort kör jag aldrig.
 
Jag byggde min elbugg före certet 1960. W6DPU är konstrutören. Fyra dubeltrioder och klapprande reläer. Hemmagjord enkelpaddel av bågfilsblad. Fast jag tränade ju på handpump och körde upp på den. 80-takt på en gång då jag tog C-cert. Det tog 2 terminer på ABF i Skellefteå.
Jag fick ju inte bli telegrafist i lumpen pga min hörselskada men året efter tog jag certet i alla fall. Tji fick dom!

För mig blev det självklart med att tillverka de långa tecknen åt ena hållet och de korta åt andra hållet på manipulatorn. Någon pratade om något som kallades iambic men ingen visste riktigt vad det var så det var enkelt att inte bry sig om. Senare har jag insett att Iamic är mer ekonomisk och måhända enklare att köra fort med. Jag provade vid ett tillfälle att lära mig Iambic med det går inte. Det bara slår slint i skallen. Det är som att lära sig kinesiska med ryska bokstäver. Handen och armen blir stel som ett spett. Min enkelpaddelteknik står i vägen antar jag.

För mig är det egalt om jag använder enkel- eller dubbelpaddel men föredrar det "tjockare" greppet som en dubbelpaddel har. Just nu är en Begali min favorit.
Då jag för ca 10 år sedan lärde mig köra mek.bug tog det bara några veckor för jag tillverkade ju de korta på samma sätt som tidigare och de långa fick jag nu tillverka manuellt. Jag är förvånad att det gick så enkelt och snabbt att få in i skallen. Jag kan skifta mellan elbug och "vibbran" utan vidare. Skallen håller reda på vad handen ska göra...helautomatiskt!

För många år sedan pratade jag med SM5AZS, Lars Kostman i Norrköping om denna omskolning till Iambic. Han hade gjort den och det tog lång tid och var tålamodsprövande. Han tvingade sig själv att börja om från början. Lära in bokstav för bokstav....långsamt. Det måste väl bli som att lära sig telegrafi på nytt? Det vore väl lämpligt att "lära upp" den andra handen en sådan gång? Det borde förenkla. Jag har inte släppt drömmen om Iambic man jag har en känsla av cellerna (de kvarvarande) blivit en aning tröga vid detta laget!

En annan reflektion. Jag kan möjligen svara ja och nej om jag får frågor samtidigt som jag kör telegrafi. Där går gränsen. Däremot klarar jag att "avkoda" telegrafi direkt i tal i ganska höga farter.
Att köra bil och telegrafi samtidigt tycker jag är oproblematiskt. Ungefär som att använda mobiltelefonen. Det är ju en fördel med automatlåda men inte nödvändigt. Växling får bli en konstpaus. De använder vi ju i vardagen också.
Då jag skriver med hjälp av telegrafi hamnar ju fokus på berättandet. Som att chatta på nätet. Formulering av ord är ju det viktiga, precis som jag skriver i datorn eller med penna. Resten, dvs telegraferingen sköt omedvetet av handen (och någon del av hjärnan). Det gäller att hålla "tillrinningen" av ord så handen har fullt knog! (var f-n är smilesarna?).:D Jag hittade dem!
Tore SM7CBS
 
Last edited:
Back
Top