DVB-T = SDR !

Problem med Rtl_fm på Pi

Jag laddade ner 2014-01-07-wheezy-raspbian
Från Downloads | Raspberry Pi.

Min Sdr är Lifeview LV5TDeluxe /RTL2832U från Kjell&Co

Gjorde git clone git://git.osmocom.org/rtl-sdr.git
Så sent som 2 mars för att få så bra som möjligt.

Försöker sedan göra som på
Rtl_fm Guide: Updates for rtl_fm overhaul
Dvs
rtl_fm -M wbfm -f 89.1M | play -r 32k -t raw -e s -b 16 -c 1 -V1 -

Det går väldigt dåligt.
Om jag ändrar till nbfm och 4k både för rtl_fm och play så får jag typ 10-12 sekunder innan bortfall på 1 sekund osv.

Om jag kör rtl_tcp och sänder
Datat via lokala nätet till PC med SDrSharp så fungerar det men verkar som Pi inte orkar både Rtl_fm OCH Play !

Någon som lyckats ?

/73 Tommy
 
Jag har lekt en del med RTL-SDR och hallonpajen, mina eBay-pinnar har R820-tunern. Som vanligt när jag själv får välja arbetar jag exklusivt med Linux. Jag har testat några Windoze-program som går att köra under Wine, men föredrar äkta FOSS.

Jag hade planer på att skriva om (delar av) rtl_fm eftersom det är för tungt för datorn. Det ligger på is just nu. Tanken var att skippa ljud-biten och fokusera på digitala signaler, än en gång då ISM 433,92 MHz, för att avkoda ASK, FSK och kanske på sikt även kvadraturmodulering och så vidare.

Något som har fungerat utmärkt är just att ta emot ADS-B på hallonpajen med dump1090, och faktiskt får jag ungefär samma räckvidd med den medföljande ful-antennen som med en hembyggd kolinjär koaxial. Trots terräng som inte är optimal har jag kunnat ta emot signaler från flygplan mer än 150 km bort (ost-syd-ost).

Vet någon hur det är med helikoptrar och ADS-B? Många helikoptrar passerar över mitt QTH, bl a ambulanshelikoptrar på väg till Huddinge sjukhus, men jag har inte kunnat identifiera någon signal från dem än.
 
Om någon inte noterat det kan jag nämna att man bör ta reda på frekvensavvikelsen i ppm (miljondelar) för varje enskild pinne, det skiljer en hel del mellan till synes identiska. Bäst är om man kan mäta/kalibrera när de har uppnått arbetstemperatur, de glider iväg en bit från värdet när de är kalla. De flesta, om inte alla, program för RTL-SDR ger möjlighet att mata in denna frekvenskorrektion vilket kan vara av stort värde om man vill lyssna på en specifik frekvens.
 
Fick igång RTL_Fm utan hack, det kom en ny release av Raspbian Debian Wheezy 2014-06-20 med ny kärna.
Laddade RTL-SDR med de vanliga problemet med "udev-rules" och blacklist av "TV driver" men sen spelar det.
/ 73 Tommy
 
Back
Top