Effekttålighet SMA?

SM0NOR

Well-Known Member
Kan man köra 40-50W HF SSB/CW/FT8 i en SMA-kontakt?
Kabellängden blir nog max 15CM.
Frågar, för jag har svårt att få plats med en BNC i bygget....
 
Lite beroende på vem man frågar anses korrekt monterade SMA-don av kvalitetsfabrikat hålla för 100-150 W kontinuerligt vid 1 GHz och 40 grader omgivningstemperatur.

50 W vid 30 MHz bör inte vara något problem, men man bör vara uppmärksam på kvaliteten hos donen. Dålig passning och dåliga kontaktmaterial leder ofelbart till lägre effekttålighet.
 
Jag kör 100+ Watt i en kort kombination SMA<-->UT-141 (semirigid) på 1296 men det blir "litet ljummet" under längre sändningspass.

Om jag inte minns fel är kraven på SMA sådana att kontakterna skall klara sina specar i 50 matningar. Jag brukar återanvända junk men i detta fallet såg till att de koaxkontakter jag byggde med var helt nya.

Det finns billiga SMA-kontakter att köpa i "hobbyaffärer", tillverkade av någon sorts pressat material. De går dock inte att använda högre upp än 1GHz oavsett vad databladen säger. Jag köpte påsvis av sådant till jobbet men enbart för att användas på Lågfrekvens innuti egenbyggd utrustning för att spara utrymme. Men de håller standardmått och passade att lödas in på kretskort.
 
Okej. Det låter bra. Hur hög kvalitet det är på SMA-kontakterna i junkboxen vet jag inte. Men de kommer från Elfa och är av märket Radiall. Det är nog inte det sämsta på marknaden i alla fall eftersom de sålts av Elfa....
 
Det är nog inte det sämsta på marknaden i alla fall eftersom de sålts av Elfa....
Tyvärr är det där ingen kvalitetsgaranti. Jag kan ha haft otur, men har varit tvungen att kassera SMA-kontakter från Elfa.

73,
Jonas SM5PHU
 
Back
Top