Elektrolyt kondensatorer.

sluggo

Well-Known Member
Har tänkt mig att byta alla kondingar i mitt L-4B.
-----------------------------------------------------------------------
Min tanke och spörsmål:

Kondensatorer elektrolyter är ofta märkta med en max spänning efter uF angivelsen.
Ofta endast ex. 150uF 450VDC.
Men... de är då oftast markerade med en röd & ibland blå markering, som visar plus och minusanslutning.
-------------------------------------------------------------------------------
Jag om någon bör veta vad som händer när en lytkonding belastas med för hög spänning eller kopplas fel.
-------------------------------------------------------------------------------
Vad händer när en sådan här konding DC märkt kopplas till en växelspänning??
Här svänger ju spänningen mellan plus o minus 50ggr. i sekunden??
-----------------------------------------------------------------------------
Har sett att det finns kondensatorer med AC märkning, men inte så ofta.
Är det möjligen en bipolär kondensator som används vid AC spänning??
------------------------------------------------------------------------------------------
Såg på en ritning där växelspänning förekom en symbol liknande ---l (--- vanligast för mig har varit --l l--
-------------------------------------------------------------------------------
(Nu tycker många kanske att detta är en trivial fråga, men....trots att jag 1979 fick med min certgrupp genomgå minst 30 träffar a 2-3 tim. och läste som 17 så kan jag endast minnas att kondensatorns många olika schemasymboler enbart flyktigt berördes.

Här satt man på regementet P4 signalsal och minst 75% av det man pluggat in var borta inför i anspänningen. Phuuu.)
M.v.h. Erland KTC
 
På Kjell & Companys sida står en del om kondensatorer:
Kjell & Company - tillbehör helt enkelt!

73, Roland SM0BRF
Om du är inne och löder kan det vara idé att byta dioderna. Originalen är i klenaste laget. Jag har fått byta några stycken som gått hädan.

TNX BRF.
Bra sida som friskade upp minnet.
Dessutom är det ju så att det inte är växelspänning i mitt fall, eftersom condingarna sitter efter dioderna.
73 ha de bra/ Erland
 
Back
Top