En antenn, full duplex?

Skalmannen

Well-Known Member
Går det att köra (analogt) full duplex med bara en antenn, och i så fall hur löser man det rent tekniskt? (t ex maritim VHF). En liknande situation borde uppstå när en station ska "lyssna" på en digital kontrollkanal samtidigt som en analog talkanal är aktiv (t ex i MPT1327-system).
 
Ja, det går.

Man ser till att sändare och mottagare är tillräckligt åtskiljda i frekvens för att man skall kunna bygga ett filter som klarar av att separera sändarfrekvens och mottagarfrekvens.

Ett exempel är alla 3G-telefoner. De sänder och tar emot samtidigt. Full duplex!



m.v.h.
//Per
 
Det går alldeles utmärkt att köra "full duplex" på en antenn.

Man får dock se till att sändare och mottagare har tillräckligt bra prestanda så att
man undviker inbördes störningar.

Den mest kritiska parametern för både sändarna och mottagarna är sidbandsbruset.

Genom duplex-filtret (en kombination av bandpass- och bandspärrfilter) åstadkommer man att mottagaren skyddas både från sändarens starka signal på mittfrekvensen och från sidbandsbruset.

Vid digital radio (t.ex. GSM, Tetra och 3G) har man ytterligare en möjlighet för duplex, man kan göra så att sändare och mottagare arbetar omväxlande i olika tidsluckor. I teorin kan man på detta sätt åstadkomma "tidsduplex" på samma frekvens, men i praktiken behöver man fortfarande använda två radiofrekvenser.

Med tillräckligt bra radioapparater går det även att åstadkomma duplex-förbindelser på kortvåg från ganska små fartyg och flygplan, men då är det vanligen nödvändigt med två antenner.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag förmodar att de flesta repeatrarna på amatörbanden (förutom 10 m) kör full duplex på en antenn. Kanske det fortfarande finns några som kör med separata antenner, men med vettiga duplexfilter så finns det ingen anledning att ha skilda antenner.
 
Jag förmodar att de flesta repeatrarna på amatörbanden (förutom 10 m) kör full duplex på en antenn. Kanske det fortfarande finns några som kör med separata antenner, men med vettiga duplexfilter så finns det ingen anledning att ha skilda antenner.

Att köra med 2st antenner är alltid en fördel, man får mera dämpning mellan sändare och mottagare och så motverkar man glapp och andra fel i antennen. Om man kan välja mellan en eller två antenner så ska man helt klart välja två!
 
Ja, om man fortfarande använder ett jämförbart duplexfilter med bandpass och bandspärr.
Hur menar du att separata antenner motverkar glapp och fel?

73/Lasse
 
Jag är inte helt säker, men har varit med om att det sprakar och liknande när man kör en antenn.. Dumt av mig att ta upp det då jag igentligen inte har en bra förklaring för det. Hört det av andra repeater byggare också.. Hmm aja det är iaf bra att köra två antenner, även om man har bra kavitetsfilter.
 
Jag vill både hålla med och inte hålla med SA0ZT :confused:
När vi byggde vår 2-metersrepeater för ett antal år sedan (Med kavitetsfilter och en antenn) så kunde vi konstatera att mottagaren inte stördes någonting av sändaren när vi körde normal effekt (50W). Vid 100W blev läckaget precis mätbart.
Med andra ord så fanns det ingen som helst anledning att lägga ut extra pengar på dubbla antennsystem och dubbla koaxer.

Däremot så är det mycket viktigt att kavitetsfiltren ser rätt impedans för att fungera. Dåliga antenner och anslutningar som ger missanpassningar och glapp gör att mottagaren kan få stora doser från sändaren. Resultatet blir inte bra.....

Men om man har ordning på grejorna så är det bättre att använda en antenn. Man kan då montera den optimalt och få bästa prestanda vid både sändning och mottagning.
 
Med hänsyn till enbart kanalisolationen, så kan det vara en fördel med separata antenner men i övrigt så håller jag helt med dig SM7TJC.

Dessutom kan man med en antenn, och med samma ansträngning, åstadkomma högre antennvinst (3dB). En annan finess är att man får samma strålningsdiagram vid både sändning och mottagning, vilket är en stor fördel med bättre balans mellan sändning och mottagning för repeaterns täckningsområde.

/Lasse
 
Här är en fråga på sin plats, som jag har lurat på ett tag. Var får man tag på kaviteter? Att köpa nytt är ju lite dyrt vad jag förstår, eller? Bygga själv är uteslutet, då jag inte har tid eller tillgång till teknisk verkstad...
 
Amerikanska VACUUM filter har mycekt hög klass, men är dyra, en ny duplexer kan kosta 15 till 30 kkr
Radioteknik tillverkade filter i SM, vid TEPRO i Torsby, det bör finnas i form av surplus idag.
Det finns en del surplus av Katreins fyrkantiga filter, se SM4JDP hemsida: ......Välkommen till SM4JDP's hemsida - D-STAR Repeater Klicka på D-STAR repater så ser man hur Peter bygger filter av Katerinburkar. Detta visar att fyrkantiga filter är ett alternativ, och kan man hitta plåtlådor 10 20 cm sida och 50 cm långa så har man kommit en bit på väg.
Se oxo Leksand killarnas fantstiska bygge: SK4SQ - Dalakanalen Här kan man se att de kör med två antennsystem, och 2 x 8 dipoler för VH !!!!!!!! Vem sade att radioamaörer inte bygger?????
Att åstadkomma hemma i köket två filter och bygga en VHF eller UHF relästation är inte ouppnåeligt.
Att bygga sex burkar och hoppas få det att funka med en antenn är mer avancerat.
För UHF brukar jag rekommendera två antenner och två filter. Därmed kan man oxo använda en mastoppförstärkare, vilket är nyttigt på UHF.

Vad jag kan bidra med är mina översatta ritningar av ARRL:s duplexer, ritingarna är inskannade och jag kan sända dem som fil, mejla bara, roy.nordqvist@srsab.se
Vidare skrev jag i SRS nyhetsbrev HAM 09-09-10 ca 15 sidor i ämnet, finns som fil oxo.

För övrigt gäller ALLTID dubbelskärmad koax vid repaterbyggen, minst RG-214.

Med fantasi, ex avloppsrör klädda med bladmässing, eller alfolie, till spirorör kan man åstadkomma en del. Koppparör med söm duger fint, dvs stuprör. Men låt bli dom som sitter på stadshuset.

Som UHF filer kan man tänka sig en AL-kastrull med djupet 18 - 20 cm, och diamter 10 - 20 cm, mitt röret etc är bara att bygga på. Botten skruvar man mot kastrullens fläns med små plåtskruvar.

de
SM4FPD Roy
 
Full Duplex - en antenn

Jag hoppar in lite sent i debatten men...

Den första frågan måste bli - Skall du köra på "slumpmässigt valda" ( inom amatör banden ) frekvenser/band?

Om svaret är ja, skaffa två antenn installationer.
Om svaret är nej, då har du flera alternativ.

Den av amatörerna mest använda lösningen verkar vara kavitets filter. För att tillverka ett bra sådant filter krävs en hel del "magics" samt tillgång till mätinstrument.

I de fall jag behöver full duplex över en antenn, använder jag CIRCULATORER!
Dessa är vanliga för mikrovåg men finns även för VHF/UHF.
De brukar ge minst 60-80 dB separation på VHF.

Circulators for amateur radio VHF/UHF/SHF applications

www.emrcorp.com/.../Temp Price Book_March 2007.pdf

För hemmabyggaren!

www.vhfcomm.co.uk/pdf/Pressworks - CIRCULATOR.pdf

Cheers

Dan, M0DFI
 
Last edited:
Back
Top