Enklast möjliga remotestyrning

Ok, då går vi i samma nät i alla fall. TightVNC rullar här också. Mycket enkelt och bra program.
Dessutom behövs det ju inget lösenord inne i en privat VPN-värld :)
 
Mittåt !

Mitt minne sviker mig, ber om ursäkt.

Problemet med IP-sound är att appen omedelbums kraschar och använder 100% CPU i mitt windows XP oavsett konfiguration.
Konfig kan göras EN gång direkt efter installation. Misstänker att appen är för gammal och inte trivs med ljudkortshårdvaran
i mitt relativt nya microHAM interface. Grrr...
 
Min tanke med Raspberry är inte tänkt att ersätta några datorer!
Nej men det var min tanke, det var därför jag svarade att jag skrotade projektet.
Att använda RPi som remote keyer från sin nyckel hemma kanske är en bra idé.
Var det den användningen du tänkt dig ?
 
Kanske någon skillnad mellan våra burkar. Har inte haft några problem med ip-sound.
samma winXP SP3, genuin. Vad jag kommer ihåg så fungerade RemAud ungefär lika bra. Har för mig att jag lät båda riktningarna bara påslagna hela tiden i RemAud- som du skriver Christian vill man bara ha en punkt att aktivera PTT.
 
Nej.
Tanken är att installera SoftEther för att säkerställa åtkomsten om jag ändrar från tre och mister publika adressen. Därigenom når jag Dovado routern där jag endera kan starta datorerna med wol i routerns websnitt eller via en app för Dovado. Likaså får den sköta strömmatningen i shacket.
Kanske kan det bli fler möjligheter......
 
Om CW så är det klart att det är enklast att sköta nycklingen på radiosidan. Buffert av minst ett tecken behövs säkert.
Om man ska köra manuell telegrafi behövs någon form av synkroniseringssignal. Arbetar på en lösning baserad på en Arduino Nano men det är i mån av tid så det går inte fort fram.
 
Nej.
Tanken är att installera SoftEther för att säkerställa åtkomsten om jag ändrar från tre och mister publika adressen. Därigenom når jag Dovado routern där jag endera kan starta datorerna med wol i routerns websnitt eller via en app för Dovado. Likaså får den sköta strömmatningen i shacket.
Kanske kan det bli fler möjligheter......

Du menar att du ska ha en RPI med SoftEther som en watchdog liknande enhet som sedan kontrollerar din radiodator?

kan man alltså köra appar i Dovado routrar?
 
Jag upplever att administrering via TightVNC är väldigt långsam.
Beror detta på dålig bandbredd (4G) eller är detta ett generellt beteende?
Kan SoftEther påverka detta i positiv riktning?
 
Har fiber hemma och Telias 4G i stugan, med SoftEthers inbyggda hastighetsmätare får jag:
3,83 Mbps in download direction
9,25 Mbps in upload direction
Antar att du försöker ha så liten upplösning som möjlig med så få färger som det bara går i TightVNC?
 
Du menar att du ska ha en RPI med SoftEther som en watchdog liknande enhet som sedan kontrollerar din radiodator?

kan man alltså köra appar i Dovado routrar?

Jag når routerns gränssnitt den vägen och Dovado Pro har funktion att väcka datorer som finns i det lokala nätet. Finns en app för denna funktion att ladda ner på playbutiken.

Jag vill inte ha igång datorerna när jag inte är igång. Stänger av både datorer o spänning till isolationstrafon som driver allt.
 
Ahh, hade glömt av RPI - har ett par B av den första versionen. Ska testa att leka med dem.
Man kanske skulle använda en RPI istället för Ard. Nano för kontroll av remote stationen!

Har du din RPI som gateway eller använder du egna SoftEther server på din radio dator?
 
I dagsläget har jag installerat SoftEther server på en dator i shacket men kommer att även lägga en på en RBi, testa om det funkar enbart med en installation på RBi, eljest får det bli två instanser med olika portar.
Är kvar i Spanien så det blir inget de närmaste veckorna.
 
Antar att du försöker ha så liten upplösning som möjlig med så få färger som det bara går i TightVNC?
Hmmm, men jag kör ju ingen rörlig film.
Ska jag ställa om upplösning och välja svart-vitt på remotedatorn?
 
Hastigheten är konstant men du kanske kan minska mängden grafikinfo som ska skickas över linan - TightVNC
verkar rätt snålt ändå - har du installerat deras DFMirage Driver som ska optimera grafikflödet?
 
Hm, jag upplever inte TightVNC som särskilt segt :confused:

Men å andra sidan, min pIII är inte heller särskilt snabb så jag kanske inte märker skillnaden.
Har haft laptop och remotedator sida vid sida, skärm på remoteångmaskinen och sett i realtid
muspekare och vad som övrigt händer i remoteburken och jag upplever inte något problem.
 
Back
Top