Få har insett hur bra Ra200 är

Hej!

SM4RNA:
Det hände mig för någon vecka sedan. Jag blev förvånad/ledsen över att det finns folk med den attityden, att personen till på köpet hade fel gör den lite komiskt, trots allt?

Det du beskrev, att svara med CW när någon ropar på SSB, har jag själv gjort för många år sedan, när jag hade C-cert. De flesta gånger så blev det QSO där jag körde CW o motstationen SSB. Men, EN gång var det en vresig gubbe (SK) som blev mycket förb-nnad, det blev en lång utläggning av hårda ord.
Han skulle ringa Börje Nilsson på Televerket och se till att mitt cert blev återkallat.... Nåväl, jag hörde den arge mannen senare på kvällen, då han angav sitt call, då var det bara att leta upp hans tfn nummer och slå en signal. Nu var det han som fick en saklig uppsträckning.
NU till det verkligen intressanta, efter en vecka ringde han, mycket ångerfull och bad om ursäkt. Något förvånad accepterade jag hans ursäkt.


SM4FPD:
USB på 60 m, bara som en liten komplettering för er som inte lyssnar på 60 m, alla andra länder jag hört på 60 m kör USB. (där är det "ordning" på sidbanden...)

SM0AOM:
Trevlig läsning om LSB, läste det härom kvällen. När tid gives så skall jag givetvis läsa igenom hela numret.
 
Last edited:
NU till det verkligen intressanta, efter en vecka ringde han, mycket ångerfull och bad om ursäkt. Något förvånad accepterade jag hans ursäkt.

Strongt gjort av honom.

Jag har sedan länge glömt signalen på den som skällde ut mig. Troligen gjorde jag det i samma ögonblick. Att lufta signalen på 80m var nog nervöst och läskigt bara det, för att inte tala om på CW. Men jag är säker på att det inte var någon som fiskat upp ett cert genom att kryssa några flervalsfrågor.

F.ö. har jag läst artikeln om LSB som Karl-Arne skrivit. Mycket intressant och även jag har fått mig itutat och gått på, myterna som nämns.
 
Säljaren verkar själv vara en fornlämning eftersom han var med på den tiden man grävde skyttegravar. Nu är det drönare som gäller ...

Haha, kom att tänka på filmen 'Vem älskar Yngve Frej' när jag läste detta...
där byborna kommer underfund med att de ju är som som är fornlämningen.

Yngve Frej - YouTube
 
Back
Top