Felsökningstips IC-2E

SM4FPD

Well-Known Member
Jag har en IC-2E som jag bl.a byt accar i, en BP-2 batterilåda, det går in 6 st AAA accar från IKEA.
Det var SM5DFF som tipsade om detta för en tid sedan här.
Kapaciteten blir 4 ggr så hög, men lite lägre spänning, men uteffekten är inte så viktig.
Den räcker nästan hur länge som helst.
Men när den legat på hyllan en tid är accen slut.
Och si IC-2E drog lite ström avstängd, 0,5 - 1 mA, lite men på ett par månader så.
Finns ju ingen minnesbackup, strömbrytaren stänger av direkt från batteriet.
De andra apparaterna av samma typ drar ingens ström.
Det visar sig att det sitter en ker konding direkt på batteriterminalens insida. 470 pF lödd direkt mot chassit .
Den läckte denna lilla milliamp.... Men efter byte drog den inte ström mera, men en ny monterades in.
Så den dåliga ändrade sig efter uppvärmning eller vid mekanisk påverkan vid bortlödningen.
En 3 mm stor skivkonding märkt n47, drar en läckström.
Så det är tipset, ker kondingar kan spöka till det....
Sitter den i en VCO blir det okul......

SM4FPD
 
Jag har för mig det gick att redigera tidigare inlägg. Men hittar ingen sådan funktion.
Det blev lite felformulerat.
Den urlödda kondingen, den som drog ström, drog inte ström sedan den var urlödd, det var så jag menade.
Så beteendet är tydligen rätt periodiskt.
Dvs bara genom att pilla lite med en sådan konding så försvinner felet.
Således ren tur att jag hann mäta strömförbrukning, innan jag tog bort kondingen.

För övrigt är IC-2E en klassiker som går att hålla liv i hur länge som helst.
Lät att mäta i, lätt att jobb i, men klart lite stor med dagens mått.

En fördel är att den har mikrofonförstärkare, och rätt kurvor för LF i TX och RX.
Dvs den låter bra, och utnyttjar bandbredden som finns till buds rätt, utan att man behöver skrika i mikrofonen.

Ätt göra om den till 12,5 kHz steg låter sig inte göras.
Men att minska bandbredden till 8k0F3 kräver byte av filter och att man skrufvar ner deviationen till +-2,5 kHz.
Om nu nån har problem med grannkanalerna.......

CTCSS subton, det finns ett litet CTCSS kort, stort som en sockerbit, som vanligen fanns i IC-U12, det förekommer att det säljs IC-U12 billigt då de har gått i yrkesbruk.
Men man får då bara en subton.

SM4FPD
 
Ja, kondingar är färskvara, speciellt elyter.
FPD, det kunde vara lite intressant att veta hur du mäter upp en konding, när det gäller likströmsläckage krävs väl relativt höga spänningar eller ett väldigt känsligt instrument. Jag har ju sett äldre intrument som Heathkit IT-11 med magiskt öga men använder själv en annan typ av testare som mäter med lägre spänning men med en väldigt känslig mätprobe.
 
Last edited:
Onda av naturen, ja det var kul sagt. Men de kanske inte rår för det....
Kondingar är ju natur, de växer väl på träd. I alla fall ytmonterade.... Elektrolyter är väl som potatis och växer i jorden. Gäller bara att skörda i rätt tid och få på krymplasten snabbt.

Grannen som odlar en åker härute, har just plöjt, och det kan hända att besökande här frågar vad de skall så i år.
I år blir det makaroner brukar jag säga. Det finns de som tar det på allvar. Så varför inte kondingar.
Har just ympat på en kvist för 0,1 uF ker 35 V på en vinbärsbuske, får hoppas den tar sig, de är ju ettåriga till skillnad mot hallon. Återkommer vid skördetid.

SM6POP, det är sällan jag mäter kondingar, jag tycker faktiskt det är sällsynt med fel på dem.
Kortslutning i avkopplingskondingar i rörapparater är dock vanligt, ex BC-348, de som satt inne i MF burkarna.
Små "moderna" keramiska som den jag talade om i IC-2E har jag aldrig tidigare varit med om ha varit sönder.
Elektrolyter talas det om att de blir dåliga med tiden, och det säljs på E-bay satser för att byta alla i äldre apparater.
En ställe dock, händer det att de små lytarna börjar läcka och fräter sönder kortet.
IC-290E A H, har ett lite kort invändigt som sköter skanningen, med tre små omkopplare på.
Dessa kondingar, små lytar, 3 x 8 mm, ofta gula, har en förmåga att börja läcka och efter hand fräta sönder folier.
Något som tar sin tid att felsöka, det syns inte. På SRS tiden 80 talet hade jag en hel massa nya sådana kort, och kunde snabbt konstatera att det var fel på sensorkortet. Jag lånade ut lådan med sådana kort till någon som skulle försöka laga sin IC-290 själv, sen dess har jag inte sett denna låda.
För en vecka sedan hade jag kontakt med en kompis, som renoverade upp sin gamla IC-290, den funkade. Men jag sade att han skulle kolla upp sensor kortet. Och eftr noga studernde med lupp fann han läckage som hade börjat fräta på folierna. Byte och rengöring kommer att bevara IC-290 till framtidens arkeologer.

Frågan är då varför just dessa kondingar och bara på detta kretskort har detta beteende?
En 5-8 st, som har olika jobb, så det går inte att skylla på pulser eller rippel.
Jag lutar mot att ICOM lade ut tillverkningen av just detta kort, till annan firma som använde billigare komponenter.

Under PACKET-radio tiden, gick ofta elektrolyter på LF slutsteget hädan, med klent ljud som följd.
470 uF 16 typiskt, då kördes ofta riggarna med öppen brusspärr och hög volym till modemen, varvid de gick dygnet rund med brus.

Större lytar som filterlytar brukar jag kolla med uppladdning med låg ström så jag kan uppskatta tiden och därmed att kapacistansen är i rätt härad.
Uppladdning till full spänning, exvis 320 V, (nätspänning och en diod) och kontroll av spänningen om en månad är ett bra sätt för kolla av om de läcker..

SM4FPD
 
Ja, inte helt ovanligt med läckande elyter, hade för ett par år sedan en TS-850 men ett många små ytmonterade elyter med läckage, som tur var hade kortet klarat sig.
Jag kan mäta kapacitans, ESR och likströmsläckage här men det är mest likströmsläckage jag mäter och i en gammal radio är det nästan alltid flera som inte är godkända vid mätningen. Instrumentet är väldigt känsligt och frågan är om det lilla likströmsläckage som behövs för att instrumentet skall underkänna elyten spelar någon roll.
 
Back
Top