Ferritblock från Kjell&Co, bra eller?

SM0RCL

Well-Known Member
Hej.

Jag undrar om ferritblocken som Kjell&Co säljer är bra?
Ferritblock > Sök | Kjell.com

De är ju relativt billiga och det vore bra att veta om de är tillräckligt bra för att störa av prylar hemma. Eftersom jag saknar mätinstrument så vore det kul om någon med tillgång till prylar har mätt på dem.

Om inte annat, så kan det vara relativt billigt att ha några liggandes hemma, om man behöver hjälpa en granne att bli av med störande prylar.

mvh
Kai
 
Du kan mycket enkelt mäta och jämföra ferriter med minimal mätutrustning. Det som behövs är någon form av signalkälla och en mottagare av något slag.

Man klarar sig galant med en brusgenerator som den Lars SM3KYH beskrev i ESR Resonans, en stegdämpsats som Johnny SM7UCZ presenterade som byggprojekt i samma tidskrift eller en VNA som jag tro att du har.

Till mätuppställningen behövs en testjigg bestående av en bit kopparlaminat, 10 x 10 cm räcker, två 47 ohms motstånd och 5...10 cm kopplingstråd.

Till en lyxutgåva kan man offra två BNC-kontakter så att signalkällan via dämpsatsen och mottagaren kan anslutas.

På inkommande och utgående kontakter löds 47 ohms motståndet från mittpinnen till jord. För att kalibrera testjiggen ansluts kopplingstråden mellan de båda mittstiften på kontakterna. S-metern kan användas eller om man har en SDR-radio så representerar det indikerade värdet 0 dB referensnivå.

Därefter snäpps ferriterna på och beroende på material m m så får man olika kurvor med olika dämpning vid olika frekvenser. Experimentera med 1 varv (tråden en gång genom ferriten) 2 varv, 3 varv osv för att få ett hum om hur dämpningen varierar.

Mätmetoden är särskilt lämplig för jämförande mätningar och det blir tydligt hur vissa ferriter är i det närmaste verkningslösa medan andra är toppenbra trots att de ser lika dana ut att titta på.

En sak man skall hålla i minnet är att de värden som mäts upp enbart gäller för den mätimpedans som testjiggen tillverkats för. När ferriter används för avstörningsändamål på div kablar så varierar common mode impedansen från låga värden till mycket höga. Det betyder att dämpningen som ferriten orsakar blir högre i låga kabelimpedanser och lägre i högre impedanser.

Generellt kan sägas att ferriter gör god nytta i det fallet kablarna är långa åt båda håll och knappt gör någon skillnad alls om de sitter i änden av en kabel som avslutas med en fysisk liten apparat. Ty här blir impedansen extremt hög.

Du kan inte utgå ifrån att det som säljs är samma produkter från gång till gång eller i olika butiker. Särskilt inte om det saknas datablad och tydliga uppgifter om tillverkare och ursprungligt artikelnummer.

/Bengt
 
Att be någon annan att mäta och ge ett råd är naturligtvis "enklast" !

Att läsa tillverkarens "mätdata" är också bra men då uppstår ett problem för många, att förstå de, ofta, svåra engelska uttryck som används i databladet.

Att själv anskaffa de, ofta mycket dyra, instrument som behövs för att mäta är ett kostsamt experiment.

Att göra det som amatörradio handlar om, prova och experimentera med produkten, är mycket bättre!!

Jag hade för en tid sedan mycket svåra störningar från min rauter vilket gjorde lyssning på 1296 Mhz omöjligt men två Kjell & Co ferriter på kabeln hjälpte och störningarna försvann!!

73/Jan
 
Tja, man vill ju vara lite lat och effektiv, dvs. eftersom de är relativt lättillgängliga, så tänkte jag att någon annan har mätt på dem redan. 30-600MHz som anges på hemsidan känns lite vagt. Hur mycket, dämpkurvor etc?

Well, jag får kanske mäta lite på dem vid tillfälle. Precis som Bengt/EQL skrev, så har jag ett stycke VNA som jag skulle kunna använda.

Nåja, en annan dag. Nu ska jag köra på radioetern.

Ha're gött innan arbetsveckan börjar :)

73 de Kai
 
RCL DE EQL

>>>30-600MHz som anges på hemsidan känns lite vagt. Hur mycket, dämpkurvor etc?

Det är som jag skrev. Till synes likadana ferriter kan visa upp de mest skilda egenskaperna. Jag använder en sådan testjigg regelbundet i mitt arbete där det förekommer att en uppdragsgivares utrustning kan åtgärdas med en passande ferrit från mina lab-kit från Wurth, och där man sedan vill återverifiera att billigare "likadana" ferriter av annat fabrikat är likvärdiga eller i alla fall tillräckligt bra. Varje cent som kan sparas blir till många Dollar i en konsumentprodukt.

Det går att mäta upp ännu fler parametrar med en Nätverksanalysator men för hobbybruk och rent jämförande mätningar klarar man sig långt med mycket enkel mätutrustning som brusgenerator och en vanlig mottagare.

Det var mest det jag ville få fram. Kanske en aktivitet för någon att demonstrera på ett klubbmöte? Aha-upplevelserna brukar inte utebli.

/Bengt
 
Var hittar man en färdig byggsats av brusgenerator?

Enligt mina egna erfarenheter så vill dagens amatörer inte göra för mycket "experimenterande" utan det skall i pincip vara en "enkel" byggsats som någon annan kan sätta ihop åt dom. Det kanske finns några "riktiga amatörer" någonstans därute men dom är nog ganska få!
 
Jag vänder mig främst till de som är nyfikna på tekniken eller tillåter sig att inspireras och har kraft och motivation nog att förkovra sig på egen hand.

För mig spelar antalet riktiga eller oriktiga amatörer mindre roll. Jag blir t o m glad om bara en (1) nykomling eller old timer har nytta av mina tips och råd.

/Bengt
 
EQL: "Jag blir t o m glad om bara en (1) nykomling eller old timer har nytta av mina tips och råd."

Det är absolut inga fel på dina råd men har man inte "grundutrustningen" så är det svårt.
Jag har tidgare i en annan tråd efterlyst just information om hur man bygger och använder en brusgenerator men det är ingen som har hörsammat detta.
En brusgenerator är ett mycket enkelt verktyg som kan användas till många "avancerade" mätningar och som skall finnas i varje seriös radioamatörs verktygslåda.

Förr så kunde man köpa färdiga brusgeneratorer på postorder men då marknaden minskade så försvann dom från sortimentet.

Jag har ibland rekommenderat dom som frågar att "du kan hitta dom på e-bay" men då får man ofta svaret att "jag har inget visakort" eller liknande undanflykter.

Vid ett tillfälle så skulle vi bygga det i klubben men då tyckte man att det var för svårt och det rann ut i sanden.

Riktiga amatörer är för mig dom som sysslar med elektroniska eller radiotekniska experiment och har ingenting med morse eller liknande att göra.
 
En brusgenerator är nästan lika enkelt att bygga som att plugga in lödpennan (notera nu att jag inte skrev lödkolv..)

Först måste man ha något som genererar brus, en transistor med öppen kollektor gördet med bravur, en zenerdiod gör jobbet lika bra, ju högre zenerspänning desto högra brusamplitud.

Bruset från vår källa låter vi passera genom ett antal steg med hög förstärkning för att få en användbar utsignal, låt vara att vi börjar med en opamp med bra HF-egenskaper och sen ett transistorsteg på utgången fö drivförmågan.
Det enklaste, och kanske bästa, alternativet är ett par transistorer med hög förstärkning, hFe.

Dessa kan vara i form av GE-koppling direkt efter bruskällan, fyra steg varav det sista är mer av karaktären buffer än gainsteg är väl rimligt.
Enkelt att tillverka "dead-bug-style" på en bit laminat.

Än roligare, och sannolikt det sätt både jag och SM7EQL helst hade valt att göra det på är med elektronrör :D
(En tyratron, en kylskåpsmagnet och fyra stycken gainsteg med kanske två ECC81 skulle funka?)
 
>>>Jag har tidgare i en annan tråd efterlyst just information om hur man bygger och använder en brusgenerator men det är ingen som har hörsammat detta.

Lars KYH har berättat för dig att han presenterat en enkel konstruktion i ESR Resonans nr 3/2011. Se sidan 35. Där ges också en del tips om hur en sådan kan användas. Jag tipsar om samma konstruktion igen här i denna tråden.

>>>Vid ett tillfälle så skulle vi bygga det i klubben men då tyckte man att det var för svårt och det rann ut i sanden.

Det kan bero på att dina elever antingen saknar de grundkunskaper som krävs för att identifiera komponenterna, läsa schema, löda eller så har de helt enkelt inte så stort behov av en brusgenerator att de orkar engagera sig.

/Bengt
 
Alla sätt är bra utom dom tråkiga :)

Bara det brusar.

Jag har t.o.m. träffat på amatörer som inte har en lödpenna eller ett universalinstrument och då blir man handikappad när det gäller att bygga något. "kan inte du bygga den så betalar jag" har jag ofta hört men det vägrar jag att göra men "jag kan hjälpa dig att göra det" brukar jag säga men då kommer ursäkterna.

Låter jag pessimistisk?
Ja, jag har blivit mycket besviken på dom som kallar sig radioamatörer idag, ingen nyfikenhet, ingen tid, inget intresse men man har köpt den nya värstingen med många menyer och den är JU SÅ BRA, "men kan du hjälpa mig att översätta vad det står i manualen?"
 
Riktiga amatörer är för mig dom som sysslar med elektroniska eller radiotekniska experiment och har ingenting med morse eller liknande att göra.

Är det din definition på en "riktig" radioamatör så måste jag erkänna att då är jag bekant med endast en handfull "riktiga" radioamatörer :(

Jag har en vän som är nybliven radioamatör, han är varken kompis med lödpennan eller cw-nyckeln men han kan vågutbredning och antennteori på sin fem fingrar (jo, han har tio stycken)
På måndag skall jag tala om för honom att han inte är en "riktig radioamatör" :p

Jag har mer nytta av honom än nån som kan läsa högt ur manualen till sin FT-2000 eller löda PL-kontakter.
 
EQL: "Det kan bero på att dina elever antingen saknar de grundkunskaper som krävs för att identifiera komponenterna, läsa schema, löda eller så har de helt enkelt inte så stort behov av en brusgenerator att de orkar engagera sig. "

Var i den godkända kurslitteraturen hittar du den informationen?

Det tar nästan en livstid att bli en "riktig" radioamatör och när man fyller 45 så går det ju utför :)
 
XUN: "Jag har en vän som är nybliven radioamatör, han är varken kompis med lödpennan eller cw-nyckeln men han kan vågutbredning och antennteori på sin fem fingrar"

Det har han garanterat inte lärt sig på radiokursen !
 
XYY, här har du en brusgenerator som till och med en enarmad apa kan löda ihop med en cigarettändarupphettad skruvmejselspets.

HF brusgenerator

Vacker i all sin enkelhet.
 
Tja, i kapitel T1 i det godkända läromedlet står; "Du känner till batterier, små eller stora, som är på 1,5 V" (Bild på batteri)

I kapitel T2 visas schemasymbolen på en resistor (motstånd) samt symbolen på zenerdioden vars funktion beskrivs i några korta meningar.

Sista komponenten som behövs i brusgeneratorn är en kondensator vilken beskrivs som att den spärrar likström vilket är lämpligt i sammanhanget.

Med en pedagogisk lagd kursledare som stöd borde väl någon av dina elever komma i mål med ett sådant byggprojekt - om dom nu är intresserade förstås.

/Bengt
 
"Byggsats?
Räcker det inte med ett schema? "

Nej det räcker nog inte och dessutom så är den inte så snygg ;-)

Jag kan inte imponera på dom andra med en sån "fuling" !

Tyvärr så tar man inte certet för att bygga något utan bara för att kunna använda kortvågen till att ta emot airmail eller att snacka med kompisarna.

Den tiden när man gick till klubbstugan för att lära sig lite mer om tekniken eller för att bygga något är tyvärr förbi.

Jag har träffat många "radioamatörer" som har "snackat radio" i många år men "inte haft tid" att ta certet och tycker att "PTS kan väl ge mig ett cert, jag kan ju snacka radio redan, nu är vi ju med i EU och då behöver man inget cert, det är borttaget" påstår dom.

Jag har faktiskt en elev som bygger en brusgenerator och som tidigare har byggt ett oscilloskop och har ett stort intresse och han är faktiskt över 50 år !? :)
 
Last edited:
SM6XYY skrev:
Den tiden när man gick till klubbstugan för att lära sig lite mer om tekniken eller för att bygga något är tyvärr förbi.

Du är välkommen till SK3BG varje tisdagkväll. Här är vi lite senare i utvecklingen än i dina trakter för vi envisas med att förkovra oss i teknik eller andra radiorelaterade ämnen. Ferriter t.ex. har varit ett ämne i fjol.

/Lasse
 
Tyvärr lite väl långt att åka för att se vad ni sysslar med men det är glädjande att det finns dom som vill förkovra sig.

Men de flesta bor väl "på landet" och då finns det kanske inte så mycket annat som kommer i vägen :)

Här i "Muteborg" finns det för mycket frestelser.
 
>En tyratron, en kylskåpsmagnet

Vilken funktion fyller kylskåpsmagneten? Störning av urladdningen?
 
Back
Top