Frekvensblandande eter

SA7CNO

Member
Frekvensblandare är den biten av radio jag tycker är mest magisk, och en repetition av kursboken fick mig att fundera över följande.

En enkel blandare får man genom att mata in två frekvenser till en gemensam punkt, exempelvis följande (vill inte lägga in bilder p.g.a. copyright):

BJT Transistor Mixer / Multiplier :: Radio-Electronics.Com och Issue 263: H2M & M2M Communication | Circuit Cellar

Vi säger att vi har signal A och B som resulterar i C (ex A = 3MHz, B = 5MHz, C = 8MHz, vi ignorerar alla övriga resulterande frekvenser).

Om vi nu hoppar framåt och vi har två personer som sitter med varsin radio och sänder ut bärvågar. En sänder på A = 3MHz, en sänder på B = 5MHz (ren sinus.. inga dumheter), varför blandas inte de i/av etern och resulterar i att jag kan höra dem tillsammans på 8MHz?

Den bästa förklaringen jag hört är för att det inte är i samma maskin, vilket jag... "inte tycker är en förklaring", för att säga det snällt. Även om det är för att C får en amplitud på "en bråkdel av A eller B" är effekten fortfarande sann, men på begränsat avstånd. Hela grejen med en mottagare är ju att snappa upp de svaga signalerna.

Är det någon som har en susning vad jag yrar om och har något som kan ge en förklaring? Jag har inte labbutrustning eller receivers för att testa (ex. 3.5 MHz + 3.6 MHz = 7.1 MHz).
 
Jo jag tror att det kan uppstå blandningsprodukter i etern. Flera starka sändare kan blandas och resultera i störd mottagning på annan utrustning i omedelbar närhet.

Experterna kan säkert utveckla det hela lite mer teoretiskt.
 
Betrakta det inte som ett expertsvar, men ....

HF-blandning är en multiplikation av insignalerna. Det behövs i allmänhet en olinjär komponent (halvledare) för att åstadkomma detta.

I etern tror jag inte det finns tillräcklig olinjäritet, utan det sker bara en summering av signalerna.

I den mån annan utrustning blir störd så sker nog oftast blandningen i den utrustningen.

Greger / SM7JKW
 
Last edited:
"Luxemburgeffekten" är väl ett exempel på sådan blandning, orsakad av olinjäriteter i jonosfären.
 
Last edited:
Jag tror att Greger är inne på rätt spår. Nu när jag tänker efter så har jag hört att skett i master med många sändare och antenner och att det blandats någonstans i förbanden eller liknande där det varit dålig kontakt. Att blanda direkt i luften är kanske omöjligt.
 
För att få till en frekvensblandning så krävs som sagt minst ett olinjärt element.
"Luxemburgeffekten" är ett exempel på när olinjäriteter i jonosfären åstadkommer detta,
och "rostig bult-effekten" eller Passiv Intermodulation (PIM) i olika former av strukturer ett annat.

Däremot kan inte rymden själv vara olinjär. Det finns varken praktiska eller teoretiska bevis för att vakuum ska kunna åstadkomma
några blandningsprodukter, även vid de närmast ofattbara effektdensiteter som kan åstadkommas i t.ex.partikelacceleratorer.

Superpositionsprincipen vilken medger addition utan interaktion av olika vågrörelser är universellt giltig i de
linjära system som bygger upp världen enligt vad man kan uttala sig om med våra begreppsramar.

Slutligen är "etern" en hypotetisk konstruktion som kom fram som en konsekvens av 1800-talets fysikaliska världsbild.

När man ville förklara ljuset med Newtons mekanik behövdes ett utbredningsmedium,
och det skulle ha egenskaper som medgav en utbredningshastighet av 300 000 000 m/s, samt att det skulle genomtränga allt utan att
märkas i övrigt.

Maxwell visade med sitt arbete om elektromagnetism att något särskilt utbredningsmedium i form av en "eter" inte behövdes.
Att "eterhypotesen" ledde till orimligheter förutsades även tidigt av de amerikanska fysikerna Michelson och Morley och dessa gjorde sedan ett berömt experiment som visade att förutsägelserna stämde.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Slutligen är "etern" en hypotetisk konstruktion som kom fram som en konsekvens av 1800-talets fysikaliska världsbild.

Jag hade nog det där någonstans i bakhuvudet, men rätt eller fel är det ett effektivt uttryck för "rymden" som inte blandas ihop med "yttre rymden". Du har dock en bra poäng, och fel är fortfarande fel, så jag ska nog hålla mig borta från ordet i fortsättningen.


För att få till en frekvensblandning så krävs som sagt minst ett olinjärt element.

(Även andra svarade liknande och med exempel)

Hela världen verkar hålla med er... inte med en hittills lättläst förklaring till varför (jag letar dock vidare), men alla verkar överens. Sen snubblar man in på: https://www.youtube.com/watch?v=r_6F9AJzedw (Intermodulation Demonstration).

Huvudet är trött och arbetet kallar imorgon så jag får ta upp det här imorgon kväll.

Tack för väldigt många och väldigt bra knuffar i rätt riktning!
 
Back
Top