Frekvensräknare

SM0YWD

Member
Ursäkta en nybörjares frågan men finns det något tips på nån som säljer handburna frekvensräknare i Sverige. Gogglande och sök på ham.se gav inte så mycket...

Syftet är att ta reda på vilken/vilka frekvenser en liten radiomanick sänder på..

Tacksam för alla tips! :)
 
Last edited:
Optoelectronics SCOUT gör precis detta. Men den är inte billig... Kolla på ham.srsab.se
/Micke
 
räcker det inte med en modern handapparat med scannermottagare och en skärmad antennanslutning tll radiomanicken ?
 
Frekvensräknare?

Tyvärr är marknaden för "hemma" instrument försvinnande liten i Sverige. Detta innebär att du antingen inte hittar ett vettigt instrument till ett rimligt pris alternativt en dyr frekvensräknare.

Bästa tipset är därför "Ebay". Det brukar finnas allt ifrån Kinesiska frekvensräknare för ett par hundralappar till Agilent och R&S för hundratals tusenlappar.

Jag löste mitt frekvenräknarbehov med Kinesisk räknare för ( upp till 2.5GHZ ) £10 samt en begagnad HP 5340A, god up till 18GHz. Den kostade £70. Den kan även användas till att förtöja segelbåten... ( inte handburen mao ).

Mer än så skall de inte behöva kosta.

Men i Sverige? Nej, jag tror du behöver utöka letandet...


//Dan, M0DFI
 
Last edited:
Syftet är att ta reda på vilken/vilka frekvenser en liten radiomanick sänder på..

Kan du inte ta en annan väg?
T.ex. använda fabrikat och typnummer på "radiomanicken" och Googla med för att luska ut vad det är för något överhuvudtaget samt i vilket "härad" frekvensmässigt som den
aktiverar? HF-VHF-UHF-SHF osv...
När du vet det så kan du sen söka vidare med en mottagare för just de aktuella frekvenserna.
/Ingvar
 
Last edited:
Summering såhärlångt

Det verkar finnas minst två tillverkare av handburna frekvensräknare (som lätt kan köpas i Sverige).

Elanco, säljes av Electrokit, och Optoelectronics, säljes av SRSAB. Dessa två finns naturligtvis också att köpa från utlandet. Optoelectronics SCOUT verkar vara populär men kostar ca $299+frakt (säg runt 3500kr om du smiter från momsen).

Tack för alla tips här och privat :) !
 
Back
Top