FT8 på 6m?

SA5A

Well-Known Member
Hej. Jag har slagit igång radion efter några år. Har 5 el på 6m, och bra effekt, men ser bara FT8-aktivitet. Är det det som gäller nuförtiden?
 
Man kan övergå till att lyssna på fyrar, de är trogna stationer man kan samla på.
En annan metod är att själv sända allmänt anrop och lyssna efter svar.

SM4FPD
 
För mig har FT8 blivit själva sinnebilden av den "kravlösa amatörradion", där man varken behöver
kunna något eller anstränga sig.

Men vad annat kan man vänta sig efter att kravet på telegrafikunskaper avskaffades?

Sedan är myndigheterna inte dumma, de observerar uppmärksamt hur beläggningen av amatörbanden ständigt sjunker och detta kommer i förlängningen att vändas mot oss, i synnerhet när det gäller VHF/UHF-banden.
Man kan övergå till att lyssna på fyrar, de är trogna stationer man kan samla på.
Fyrarna står numera för en betydande del av beläggningen hos VHF-banden.
När CEPT utsåg den schweiziska adminstrationen "som frivillig" för några år sedan för att undersöka relevansen i IARUs önskemål om att utöka 50 MHz-bandet i Region 1 till 50-54 MHz fann de att fyrarna stod för nära 25 % av beläggningen hos det befintliga bandet 50-52 MHz. Inte oväntat valde då CEPT att inte ställa sig bakom IARU-kravet,
och det gick även att räkna ut att ett c:a 400 kHz brett band, disponerat enligt de principer som gäller för landmobil radio, skulle kunna hantera alla trafiksituationer som kunde förutses.

I sammanhanget blir jag inte ett dugg förvånad när PTS "en vacker dag" kommer att göra jämförelser mellan de c:a 300 kHz som "hobbyister" disponerar runt 69 MHz och de 100-tals MHz vilka disponeras av radioamatörer.

"Den gapar efter mycket, mister ofta hela stycket"
 
Jaha, ja. Jag har kört ganska mycket på 50 MHz CW. Alla kontinenter, många länder. Jag gillar att köra korta QSO och bilda mig en uppfattning om vågutbredning och hur min utrustning fungerar. Men, FT8 känns inte utmanande. Jag vet inte hur jag ska göra, kanske montera ner min 5 el yagi och låta någon annan förvalta den. Eller ska jag trycka i USB-sladden och testa FT8, innan jag surar vidare?
 
Som jag nämnt i en annan tråd tycker jag FT8 har en plats i svagsignalkommunikation. Vi är några stycken som regelbundet kör ZL långa vägen på 60m med 15 W i båda ändar. Signalerna är i regel så svaga att CW inte fungerar. Förhållandena på 6m kan väl ibland vara motsvarande. Kommentarer om utrustning, jonosfärsförhållanden och dylikt får ske parallellt över Internet. Det finns också en mjukvara, JTAlert som fungerar som en parallell kanal över Internet där man kan skicka meddelanden.
Att däremot köra FT8 som ersättning för CW/SSB är ju vansinnigt tråkigt.
 
Jag tackar för synpunkter och tips. Jo, det blir nog så att jag testar lite digitalt, innan jag ger upp! ;-)
 
Hej Sture !
När det är norrsken bukar CW delen vakna till liv, för då funkar inte FT8.
Annar är det väldigt få CW stationer igång på 6 m numera...

73 Classe
 
Jag har provat FT-8 under en tid och det blir väldigt automatiserat och opersonligt, men det är min högst personliga åsikt.
Jag har också sett att man kan tillgodoräkna sig FT8 till DXCC-diplomet vilket jag också är tveksam till om det är rätt väg att gå.
Jag har hört om stationer som gått steget längre och gjort det hela helt styrt med automatik av datorn, kommer hem från jobbet och kollar vilka QSO man kört under dagen när man inte var på plats i shacket.
Stämmer det så är det en utveckling så är allt annat än bra.
JS8Call med fritext som GLD skriver verkar mer intressant för mig så det ska jag testa vid tillfälle.
 
Back
Top