Goda nyheter! :-) Mer spektrum i 160-bandet.

Det vet man bara... :)

Skämt åsido är min källa ITU:s "List of Coast Stations".
Samma information finns också på nätet men inte samlat vad jag känner till.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ska man satsa på en top-loaded vertical eller en dipol för 160m?
/Micke

Det hänger på hur det ser ut vid och runt stugan. Själv bor jag på en bergknalle och det är ett bergigt landskap runt om. Jag har jämfört en 28m vertikal, med ett rätt undermåligt jordnät med cirka 15 radialer, och en massa "åskjordar" och en inverted vee-dipol med toppen 20m över backen. I mitt fall har dipolen nästan alltid varit mycket bättre. Upp till 2 S-enheter i VK och ZL.

Så är det inte perfekta förhållanden för en vertikal kan det var lönt att också testa med en horisontell antenn.

73, Roland SM0BRF
 
Så är det inte perfekta förhållanden för en vertikal kan det var lönt att också testa med en horisontell antenn.

73, Roland SM0BRF

OK,
Har läst lite om "inverted-L" med eleverade radialer.
Hur väl fungerar en sådan?

Tråden handlar ju om utökat spectrum och här pratar vi antenner..
Jag ber om ursäkt.

/Micke
 
Det vet man bara... :)

Skämt åsido är min källa ITU:s "List of Coast Stations".
Samma information finns också på nätet men inte samlat vad jag känner till.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
'


Man kan ju tycka att alla parter tjänar på en sådan lista. Att hoppas på att SSA tar fram en antar jag är att hoppas på för mycket..
 
OK,
Har läst lite om "inverted-L" med eleverade radialer.
Hur väl fungerar en sådan?

Tråden handlar ju om utökat spectrum och här pratar vi antenner..
Jag ber om ursäkt.

/Micke

Det är ju en vertikal med en "förenklad" toploading så funkar som en sådan.
 
Någon som kört eller hört något på nya delen av bottenbandet än?
Det är ju Oktober nu.
Jag rattade lite i går kväll men det var tyst. Det var nog lite dåliga konds igår kväll.

de
FPD
 
Någon som kört eller hört något på nya delen av bottenbandet än?
Det är ju Oktober nu.
Jag rattade lite i går kväll men det var tyst. Det var nog lite dåliga konds igår kväll.

de
FPD

Jag hörde inget igår kväll!
förrutom en massa störningar förståss:(
/Micke
 
Jag minns när vi fick bottenbandet överhvudtaget i SM. Minns inte vilken del, kanske var det 1830 - 1845 kHz . Men vi fick nog bara köra Morse då. Kanske i början eller mitten av 80 talet.
Det var väldigt spännande, och man kunde i QTC efter premiären läsa om vad som hände den ljuva natten.
Spektrumbilder visades i QTC , listor på de som varit aktiva.
Spektrumbilderna visade bandet före kl 00:00 och efter dvs 00:01.
Smäckfullt av stationer som på en signal efter klockslaget.

Idag kommer en sådan här nyhet om nytt amatörband knappast märkbart förbi.

Kanske vi har för stora amatörband? Ingen hittar varandra.
Ingen bryr sig att ropa allmännt anrop.
Det räcker med de gamla anropsfrkvenserna.

Eller är det störningsproblemen som gör att ingen ändå hör något?
Inte värt att prova.

Vilken typ av störningar har ni då?
Hos mig låter bandet som en ljuv viskning av snällt atmosfärsiskt brus.
Jag skulle kunna höra en 1 wattare i hela EU, precis som vid premiären jag berättade om på 80 talet, då det var många 1 Wattare som körde Morse på bandet.

Det verkar finnas dåliga mottagare som gör Imd av mellanvågen, en form av störningar?
Andra har eleketriska störningar som verkligen "sänder" i bandet.

Eller har alla tröttnat på hobbyn?
Kanske är jag en del av detta då jag mest lyssnar och sällan "har tid" att ropa allmänt anrop.

Jag använder 2 x 40 meter stålina matad med 20 m 450 Ohm stege. Allt på 20 meters höjd.

de
Roy
 
Jag minns när vi fick bottenbandet överhvudtaget i SM. Minns inte vilken del, kanske var det 1830 - 1845 kHz . Men vi fick nog bara köra Morse då. Kanske i början eller mitten av 80 talet.
Det var väldigt spännande, och man kunde i QTC efter premiären läsa om vad som hände den ljuva natten.
Spektrumbilder visades i QTC , listor på de som varit aktiva.
Spektrumbilderna visade bandet före kl 00:00 och efter dvs 00:01.
Smäckfullt av stationer som på en signal efter klockslaget.

de
Roy

Ja det var spännande att kasta sig ut i det okända. Själv använde jag en moddad Geloso-VFO barfota och HRO MX. Tror att effektgränsen var 10W input. Inga problem att köra hela Europa med 10W och en 2x40m dipol.

Jag har lyssnat över nya banddelen några kvällar, men då jag lyssnat har det varit tyst. Kanske alla bara sitter och lyssnar?

73, Roland SM0BRF
 
Ja ännu har inte jag hört något på nya delen av bottenbandet.
Tänk på att de flesta moderna radiostationer kan skanna i exvi 100 Hz steg mellan gränsfrekvenser. Med öppen brusspärr, ngt nedraget RF-gain kan man på så sätt ha passning över hela bandet.

Det blir väl bättre sen när alla får tid att köra radio på kvällarna.

de
Roy
 
J
Vilken typ av störningar har ni då?
Hos mig låter bandet som en ljuv viskning av snällt atmosfärsiskt brus.
de
Roy

Jag har i kväll hittat min värsta störkälla på 160m-bandet.
Vi har en bredbandsswitch av märket HP Procurve 2600 sittande nere i elcentralen. Denna switch förser alla boende med internetanslutning.

Störningarna som denna apparat genererar gör det omöjligt att använda stora delar av 160m och även 80m.

Förmodligen agerar husets alla Cat6-kablar antenn så det blir omöjligt att störa av eländet.

I manualen kan man hitta följade text.
HP Procurve 2600 EMC.jpg

Vad kan man göra åt detta?

/Micke
 
Man kan kanske hävda att just denna individ har fått ett fel och INTE uppfyller de EMC-krav som utrustningen testats mot.

Se om de kan ta bort anslutningarna till nätverket. Om störningarna finns kvar efter det, så är det ganska säkert att EMC-kraven inte uppfylls.

Annars kan det nog vara läge att försöka att få dem att bara byta ut switchen.

mvh
Kai


Jag har i kväll hittat min värsta störkälla på 160m-bandet.
Vi har en bredbandsswitch av märket HP Procurve 2600 sittande nere i elcentralen. Denna switch förser alla boende med internetanslutning.

Störningarna som denna apparat genererar gör det omöjligt att använda stora delar av 160m och även 80m.

Förmodligen agerar husets alla Cat6-kablar antenn så det blir omöjligt att störa av eländet.

I manualen kan man hitta följade text.
View attachment 1746

Vad kan man göra åt detta?

/Micke
 
Formellt är bredbandsswitchen inte tillåten att använda i ett bostadshus, eftersom den är klassad enligt FCC part 15 klass A, vilket grovt motsvarar
EN 55022 klass A, alltså materiel för industriellt bruk.

Tillåtna emissionsnivåer är runt 15 dB högre i MF-området för klass A jämfört med klass B som är avsedda för "hemmabruk".

Mitt förslag är att du tar kontakt med anläggningsägaren (hyresvärd, BRF) och frågar hur det kommer sig att de använder utrustning som inte är tillåten.
Gör anmälan till Elsäkerhetsverket med kopia till anläggningsägaren.

Problemet kan kanske avhjälpas med skärmning och ett nätfilter, samt med ferriter på Cat 6 kablarna. Allt detta sker på fastighetsägarens bekostnad.

Rättsläget i sådana här fall torde vara solklart, eftersom det är anläggningsägarens ansvar att använda rätt klassad materiel.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Knepigt fall, mycket av den nätverksutrustning som är avsedd för professionellt bruk är oftast klassad inom A kategorin och hemmabruks utrustning (klass B) finns inte med dom funktioner man behöver för att leverera nätverk till lägenheter.

Jag har fiber upp till lägenheten där det sitter en DRG 236s från Packetfront
http://www.packetfront.se/export/sites/default/doc_library/PacketFront_DRG_230_datasheet.pdf

Den stör duktigt ut bland annat flera frekvenser på 2 M , enligt databladet uppfyller
den ETSI EN 300386, kanske skall fråga packetfront om dom uppfyller klass A eller B.

Men frågan är om någon ethernet utrustning kan uppfylla klass B ?, kanske det är ett onödigt ont att den strålar för att det skall funka.
( Hittade några exempel där datorer uppfyller klass B så länge man inte kopplar dom till ett nätverksuttag )
 
Mitt problem är lite komplicerat.
Om jag så mycket som knystar om ett eventuellt krav på byte av switch så kräver styrelsen att jag tar ner min trådantenn och då är ju problemet löst.
Jag måste mao finna en lösning på hur man stör av dylika apparater.

Till råga på allt så är elcentralen låst så jag kan inte på egen hand gödsla med ferriter eller andra filter.

/Micke
 
Det beror ju egentligen på vilken relation du har till styrelsen. Den har ju faktiskt blivit förd bakom ljuset av bredbandsleverantören, och föreningen borde har rätt till kostnadsfritt utbyte. Eller vad tror du, K-A?

/ Göstha
 
Det beror ju egentligen på vilken relation du har till styrelsen. Den har ju faktiskt blivit förd bakom ljuset av bredbandsleverantören, och föreningen borde har rätt till kostnadsfritt utbyte. Eller vad tror du, K-A?

/ Göstha

Göstha, så här ligger det till.

Relation....antenner är förbjudna.

Stora delar av södra Bergshamra fick indraget internetanslutning av ett bolag som kort efter utfört arbete gick i konkurs och nu "äger" vi anläggningen.

Under "garanti"-tiden fick vi många klagomål och det visade sig att det efter upphandligar valda bolaget hade fuskat å det grövsta.

I dag skulle man alltså behöva göra om hela installationen inklusive kabeldragningen som visade sig vara utförd med o-skärmad Cat-6 kabel.
Dessutom avslöjades ett stort antal skarvar på nämda Cat-6 kablar.

....men det blev billigt:rolleyes:

/Micke
 
Politik är som bekant "det möjligas konst".

Om relationerna till ägaren av anläggningen är sådana att det varken går att få till ett utbyte av den störande enheten eller en avstörning så återstår inte mycket.

Är det dessutom så illa att en formell framstöt till BRF leder till att antennen får tas ner är det nog "kört".

Du får överväga att antingen börja med frimärkssamling, skaffa en remotestation eller stå ut med störningarna.

Något säger mig att detta bara är "toppen på isberget" och att antalet som kan utöva amatörradio på MF/HF-banden från sin storstadslägenhet snart är lätt räknade.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Du får överväga att antingen börja med frimärkssamling, skaffa en remotestation
73/
Karl-Arne
SM0AOM

Hmmm... frimärken är ju ganska fina men efter moget övervägande så väljer jag REMOTESTATION! Kanske, vi får väl se.

/Micke
 
Beklagar att både föreningen och du råkat så illa ut. Om anläggningen stört TV-mottagningen hade det varit annat ljud i skällan!

Majoritetens fullständigt samvetslösa diktatur. Tänk att en tidigare så respekterad hobby blivit så illa sedd. Det måste nog tyvärr en katastrof till för att ändra på det. Skakande rapporter om det sårbara kommunikationssamhället från andra håll i världen klingar för döva öron.

/ Göstha
 
Back
Top