Hej då 1750 Hz

SM4IHY

Well-Known Member
Har alla fått en ny station med subton av tomten i år? Är alla repeatrar ombyggda med subton enligt beslut i IARU?

To minimise mutual unwanted interference, all FM repeaters will incorporate CTCSS tones on receivers as well as on transmitters. The transition period ends by the end of 2014.
 
Säkerligen är det så att något fåtal repeatrar ännu inte "konverterat" till CTCSS men huvuddelen har ju möjligheten till subton som tur är,
det är nog mer si-och-så med deviationen...

Passar på att länka till SK6BA's förträffliga repeaterkarta där de flesta av våra repatrars frekvenser, subtoner och skift finns noterade,
Marks Amatörradioklubb &#124 Karta |
 
Last edited:
Hur beter man sig / hur ska man tänka för att programmera in rätt subton så att man täcker allt utan att behöva fundera om det blev rätt?
Det var enklare förr, då funkade 1750Hz på alla repeatrar.

... en som ska ut och åka tidigt i morgon bitti.

/Micke
 
RigPix Database - Repeaters, Stockholm area (and beyond)

Hej Micke,

Titta in på förträffliga Rigpix. Har du en modern mobilrigg så kan du förhoppningsvis och ganska enkelt lägga in shift + subton, narrow/wide, för önskade rpt-frekvenser. Nu vet jag inte hur långt du ska åka men hoppas det ska gå bra för dig. - Testa och gör anrop här i noll-distriktet ikväll om du vill prova.

/ Sven.
 
RigPix Database - Repeaters, Stockholm area (and beyond)

Hej Micke,

Titta in på förträffliga Rigpix. Har du en modern mobilrigg så kan du förhoppningsvis och ganska enkelt lägga in shift + subton, narrow/wide, för önskade rpt-frekvenser. Nu vet jag inte hur långt du ska åka men hoppas det ska gå bra för dig. - Testa och gör anrop här i noll-distriktet ikväll om du vill prova.

/ Sven.

Tack Sven men det är ju olika subton på samma repeaterfrekvens beroende på var i landet man befinner sig.
Ska man / bör man programmera in samma frekvens flera gånger med olika subton.
Hur gör man i så fall för att hålla koll på vilken frekvens/subton man ska använda?

Jag blir bara snurrig av detta :confused:

/Micke
 
Last edited:
Vad innebär primär och sekundär subton?

/Micke

Man kanske skulle benämna de "förstahandsval", "andrahandsval 1", "andrahandsval 2" och "reservalternativ" istället.

Fördelen med subtonerna är förstås att man inte öppnar en hel skog med repeatrar när konditionerna är lite frikostiga med räckvidden,
nackdelen är ju då att man inte hör när det är konditioner...:p
 
Den som vill ha alla Sveriges rpt-frekvenser inlagda på sin rigg bör då strukturera det hela, så t.ex SM0-distrikt ligger i en minnesbank, och övriga distrikt för sig i respektive minnesbank, kom ihåg bara var ni befinner er. Den som är bevandrad med sin rigg kan ju enkelt byta subton, beroende var man befinner sig, inget man ska hålla på med under bilkörning kanske. Som ex, utfrekvens för Rpt R0(2m) eller RU1(70cm) är ju lika oavsett vilket distrikt man befinner sig i, däremot kan shiften(+/-) på 70cm variera. Det blir ju lite pyssel men många kanske nöjjer sig med enstaka repeaters inlagda i minnet. - Längst ned i Rigpix-länken står angivet subton för de olika distrikten. - Subton! Bra eller dåligt, lär det väl tvistas om..

/ Sven.
 
Den som vill ha alla Sveriges rpt-frekvenser inlagda på sin rigg bör då strukturera det hela, så t.ex SM0-distrikt ligger i en minnesbank, och övriga distrikt för sig i respektive minnesbank, kom ihåg bara var ni befinner er.

Detta var ju konstruktivt, det var hit jag ville komma i diskussionen.

Olika minnesbankar, är det så man gör.
Så här komplicerat har det alltså blivit men när riggen väl är programmerad så blir det ju enkelt.
Att byta subton när man är ute och reser är ju inte så praktiskt, då måste man ju ha en tabell att slå i för vem kommer ihåg alla subtoner och var dom hör hemma.

En repeater-rigg med gps-styrd distriktsväljare, kanske något att satsa på.

/Micke
 
Då vet vi varför det finns fler minnen på en radiostation än det finns frekvenser att lägga in i dem.

Att ha med ett dokument med i bilen skulle underlätta om man inte vill lära sig utantill hur landets relästationer är konstruerade.

Vad sade dom på 70 och 80 talet?
Jo:
Vad katten skall jag göra nu? Måste allt vara så jävla krångligt? Måsta man skaffa en 1750 Hz tongenerator? Eller köpa en ny radio?
Eller skita i alltihopa och börja samla frimärken istället.
Det var bättre förr när relästationerna var bärvågsstyrda.

Några byggde egna tontutor, några tillverkade visselpipor som gav 150 Hz, en del visslade med munnen lätt trutformad, en del visslade ett låååångt glissando, andra köpte en färdig tongenerator av SVEBRY med stämgaffel.
Somliga fick det att funka utan att riggen blev skrot.

Svårare än DTMF verkar ändå detta med deviation, bandbredd, smal och bred vara.

de
SM4FPD
 
Finns det smarta radioapparater som hör subtonen och sedan svarar med samma ton?

/Micke
 
Finns det smarta radioapparater som hör subtonen och sedan svarar med samma ton?

/Micke

Nej, inte fullt ut såvitt jag vet,
men många modernare riggar har däremot subtonsscanning och kan presentera den subton som används men du får själv ställa in den.
 
Så gott som alla ICOM HF såväl som VHF och UHF stationer med FM kan skanna efter subton, och därmed kan man få reda på vilken subton en viss sändning har.
Sen är det bar att lagra den i minnet. OCh sända tillbak med samma ton.
Men det står ju i handboken.
Det är sällsynt med olika subton på mottagare och sändare på en relästation.

de
SM4FPD
 
Olika minnesbankar, är det så man gör.
/Micke

Det hela förenklas ju av att man ofta har bortåt 1000 minnen i dagens apparater, med datorns hjälp kan ju
minnesplatserna lämpligen fördelas enligt följande:
001-099 SM0
101-199 SM1
201-299 SM2
...
...
...
601-699 SM6
701-799 SM7
801-899 diverse
901-999 ännu mera diverse

Hur man än gör kommer det att vara en massa programmering innan man är klar med sitt distrikt och kanske de närmsta distrikten, skall man köra land och rike runt så har man att göra..
 
Subton både på RX och TX är en välsignelse. Det borde vara så på alla repeatrar. Jag tycker det eftersom jag uteslutande sänder mobilt eller portabelt och då man ska samsas på banden med diverse LPD, fjärrkontroller och andra störningar så är det skönt för öronen att kunna stänga ute dem.

Vad det gäller 1750 så använder jag det mycket sällan.
 
Vi kanske kan "tjata" till oss en filarea där man kan ladda upp minnesfiler för olika distrikt och apparater?
 
Något ännu mer verkningsfullt än CTCSS vore att göra något åt den svåra överetableringen av repeatrar
och även åt anomalier som länkade system av bärvågsstyrda relästationer.

Det är sådant som är bland de underliggande orsakerna till problemen.

Några behov fyller knappast repeatrarna längre i dessa tider av billiga publika telekommunikationer, och tar man dessutom i beaktande
att ingen företeelse i modern tid har skapat mer split och osämja mellan radioamatörer är det även rimligt att se kritiskt på mängden av repeatrar.

Hade bara 1/10 av den energi och engagemang som lagts i att bygga och bråka om repeatrar istället lagts på att lära sig Morse hade framtiden för amatörradion sett betydligt ljusare ut.

Slutligen håller jag nog med dem som anser att när det blir ännu krångligare att använda repeatrarna så kommer aktiviteten att minska
ytterligare.

73/
Karl-Arne
SM0AOM.
 
Last edited:
Har alla fått en ny station med subton av tomten i år? Är alla repeatrar ombyggda med subton enligt beslut i IARU?.

Alla radioapparater inköpta efter kriget har väl möjlighet till subton inbygggt?

Jag har IOFS en gammal Kenwood som jag köpte begagnad för 20 år sedan som saknar subton, men den kan ju få bli ren mottagare för repeatrar och fortfarande användas för SSB och direktfrekvenser på FM.

Repeatrarna kan jag höra och köra med kina-handapparaten.

Däremot har jag en stark känsla av att repeatrarna kommer att öppnas med 1750 rätt länge till...
 
VJX skrev:
Alla radioapparater inköpta efter kriget har väl möjlighet till subton inbygggt?
Må då vara en av de "modernare" konflikterna.

Undrar vad man gör med den fullt fungerande IC-4E nu. Lite durt, om ens möjligt, att subtona den. Den har ju bara -4,6 och -1,6 MHz skift, så den kanske får gå på simplexkanaler. Alternativet att skruva på tumhjulen vid varja S/M-skift är lite struligt och och tar för lång tid. Det är synd på en så driftsäker och känslig apparat att bara hutta iväg den.

Kollade faktiskt för något år sedan hos känd firma om det fanns kristall för -2,0 MHz skift, men det var tji det. De hade inte hanterat en IC-4 på måånga år. Må väl vara förlåtligt i dessa snabbköpstider.
 
Last edited:
Back
Top