Hemgjord kristallugn

sm0kfr

Well-Known Member
Jag har en IC-706MKII som fordrar en kristallugn med beteckningen CR-502. Denna är stört omöjlig att få tag på.
Jag undrar om forumet har någon erfarenhet när det gäller att klämma fast en termistor på den befintliga kristallen och på så sett få till stånd en snabb uppvärmning av denna och på så sätt få en bättre frekvenskurva?
Är en termistor på 60 grader max., en lämplig temperatur?
Önskar ett gott nytt år gör jag till alla.
73
SM0KFR op
Ulf
 
501:an

I min gamla bok "501 elektroniska byggprojekt" känd som 501:an inköpt 1991 finns en liten smidig lösning med endast ett fåtal komponenter. Enligt beskrivningen ska den hålla sig inom 0,5 grader.
Jag har inte provat den själv men kretsen är enkel och kanske värd ett försök.

Gott Nytt år till er alla!

/Emil
 
Det finns tre huvudmetoer att göra en kristall mer tempeturstabil.

1. Att sätta ett PTC motstånd på den eller i en lien burk. Det är en sådan till IC-706all. Men det kan vara klurigt att hitta rätt motstånd. De brukar ligga drygt 30 grader, och vid den teperaturen stiger resisansen kraftigt som ett knä. Det hela blir då självregleande. Denna drar relativt lite ström. Och blir fort varm. Ger ofta en faktor 10 bätte stabilitet. Det är själva PTC motståndet som bestämmer tempen.

2. VCXO, denna bygger på att den inte får dra stöm för uppvärmning. Man använder en kristall med känd drift i ett visst tempeturområde. Det område i vilket radion i fråga är specad att användas, ex -10 till 50 C. Ett NTC motstånd eller annan tempertursensor mäter upp aktuell temperatur och skapar en spänning som via C-diod drar kristallen. VCXO finns i bland annat marin VHF handapparater, och de med smal FM och DV för amatörradio

3. Riktig kristallugn med en PI eller PID regulator som håller temperaturen stabil. Blir större drar mer ström, men kan ge mycket god stailitet. Dessa finns enkla eller mycket påkostade. Till och med med dubbla ugnar där en inner och en ytterugn hjälper till. Ofta sitter hela oscillatorn i den goa värmen. Länkarna som Micke hade är sådana.

Gemesamt för alla metoder gäller att man använder en kristall som är konstruerad för ändamålet.
Ex kristall utan ugn i IC-706all skall hålla sig skapligt rätt inom -10 - 50 C omg temp.
Ugnen till 706, PTC värmaren, består av en kristall med mindre temeraturområde som oxo har mindre drift. Exvis är den kristallen optimerad för 30 - 50 grader. Det kan ju bli varmare i 706:an än ugnen håller den. En sådan kristall drar i väg våldsamt om värmen inte är på. I IC-706all blir PTC ugnen omkring 35 C.

Att bara limma på ett PTC mottånd förbättrar oftat rätt märkbart. Med en liten frigolit iolering. Förr fanns i alla fall PTC motstånd med specad omslgstemperatur, i ELFA.
I 706:ans fall är det väl mest på VHF och UHF man vill ha bättre.

Att bara isolera kristallen så den inte utsätts förfläken titt o tätt ger bättre resulat.


De
Roy
SM4FPD med ett Gott Nytt År!!!!
 
Kristallugn???Är det för att kunna säga: Du ligger 3Hz för lågt?
Leve Chirp!................:D
 
Last edited:
Tack för alla svaren. Uppskattar det mycket. Även SM7FBJ har en synpunkt som är värd lite eftertanke.
God fortsättning på det nya året.
73
SM0KFR
Ulf
 
....Jag undrar om forumet har någon erfarenhet när det gäller att klämma fast en termistor på den befintliga kristallen .....

den här prylen är beprövad i olika sammanhang och har rätt mycket "klämma-på-faktor" och data är inte helt fel heller:
QH 40 A
 
Last edited:
Har själv använt kopplingen liknande MK-1 med utmärkt resultat. Dock rekommenderar jag att komplettera med ett par 1nF över ingångarna på OP-förstärkaren där det nu bara sitter elektrolyter på 10 µF. Ibland kan annars RF läcka in och få ugnen att mer fungera som pizzaugn eller så funkar den inte alls...
Men med avkoppling och en frigolitkåpa så blev det OK. Testade att göra en frigolitkåpa i tre lager med AL-folie mellan skikten så det blev termoseffekt med en ytterligare förbättring som följd.

Gillar man reglerteknik kan man göra några stegsvar från kallstart och optimera mot minimistörning.
 
Vilken temperatur är lämplig att välja för en standardkristall i en vanlig transceiver? Den är säkert inte optimerad för exempelvis +40 °C.

/ Göstha
 
Att man lägger sig på 40 - 60 grader är så att man får 20 - 40 grader i skillnad från normal omgivningstemp. Problem som uppstår om du bara kan värma är att du får det omöjligt att optimera regulatorn då du har för lite reglereffekt när temperaturen skall sjunka.

Ett enkelt sätt att lösa detta på är att montera ett peltierelement som sänker kristalltemperaturen till runt 0 grader, sedan låter du regulatorn värma upp kristallen till 20 grader. Då får du en optimering kring rumstemperatur.

Ibland har jag kopplat peltierelementet till en H-brygga och balanserat det direkt från regulatorn, peltierelementet kan arbeta både som värmare och kylare.
 
Back
Top