Hjälp med Taclog, tack.

Bonazera

Well-Known Member
Som "äldre" men nybliven amatör har jag tänkt köra lite tester.
Har blivit rekommenderad Taclog som logprogram men det är inte lätt att komma sams med detta DOS-baserade program om man inte är datorfreak.
Till att börja med skulle jag vilja veta hur parametrarna skall vara inställda innan man lägger in testen.
Finns det någon som kan lägga ut en bild på dessa inställningar eller finns det någon lättförståelig beskrivning på nätet?
Har hittat en sida på svenska men det var en föråldrad version.

Helst skulle jag vilja ha ett Windows-baserat lätthanterligt program om det finns nåt ni kan rekommendera åt en gamling.
 
Hej o Tack, Merkurius!
Har nu kollat runt lite på alla möjliga program som det tydligen finns en uppsjö av.
Blev rekad Log4U av en klubbkamrat och det verkar ha alla funktioner för testloggning (och mer till) som behövs och jag vill ha.
SM3CER Contest Service/Program - Log4U - Loggprogram för alla svenska contests (tester)
Dessutom manualer och tips på svenska vilket underlättar, samt Windowsbaserat.
Ska testa lite på olika band så får jag se om det funkar, verkar OK nu i alla fall.

Tack även till SM6FPG.
73
 
Blev rekad Log4U av en klubbkamrat och det verkar ha alla funktioner för testloggning (och mer till) som behövs och jag vill ha.
Hej igen!
Jag använder Log4U för Månadstesten och NAC28, och jag tror jag använde den för NRAU Baltic contest. Den är superenkel och anpassad för de testerna. Men den är väldigt buggig - ibland kraschar den när man skriver in en logg. Någon gång har det hänt att klockan har stannat och man har inte sett de loggar man skrivit in förrän man gjort en export... Jag fortsätter att rekommendera N1MM. Har aldrig läst manualen, det är bara att skriva in personuppgifterna, välja vilka fönster som ska visas och var de ska ligga, välja en contest och börja logga. Ska du använda rigstyrning får du nog läsa manualen oavsett vilket program du väljer...
Slutsatsen är nog att Log4U kan duga, men se till att du kör lite provloggar så du lär dig hur du ska hantera oönskade "features" innan det blir dags att köra skarpt.
/Lasse
 
Back
Top