"Hört och kört" - hade det varit kul här?

Fina grejor. Idag på 21MHz var det rätt kul (fetstil = QSO):
Morron/fm:
Hrd: 4X, asiatiska ryssar, JA, BH1HHA, TZ6BB och sen blev det KUL: ZL3IO duktigt stark under nån timme, men för mycket pileup för undertecknad att nå igenom. Bara att höra så långt var en upplevelse. Sen dök Z6/SP5CJQ upp och därpå FR/F8APV, FY5PO. Och som från ingenstans XV4Y som dessutom låg kvar långt på eftermiddan när bandet borde stängt österut.

Lunchtid: ZW7REF kör REF-test, vägrar svara trots att QSO med SM också ger poäng..599 i ett par timmar. Eftermiddan ägnas åt att lyssna på CT8, massor av F-stns, 4X1WQ, 9J2BO, PY3XB, D3AA 3B8CF och en hop östkust-W:s. Märkligt tyst från USA idag, kan ha berott på A-index som steg igen.

Allt som allt - en kul dag, med många kul grejor i loggen. Nytt ODX i Vietnam, helt klart. 1800km/watt!
 
Kul!
Ont om tid idag, och rätt bedrövliga conds efter Au igår/förrgår. Det fick vara. Lyssnade runt lite på 21 och 10MHz efter jobbet, självklart fanns ett par starka jänkare och annat kul, men dom ville köra DX och inte en QRP-SM7 nere i gruset.

Lattjade lite med att lyssna på digitala moder efter att 10MHz tydligen dött för kvällen. Kul, men det var inte SÅ svaga signaler så man inte kunnat köra EME-style CW lika gärna. Men: klart rationellt att köra en EA eller ett DX som ligger i bruskanten eller strax under på nån minut med PSK31, mot att traggla en kvart på QRS CW :)
 
"Hört och kört" - hade det varit kul här?

På 14280 hörde jag idag 11:00 nold, nold, nold,...., sehn, deba, detit.... Upprepat ett antal gånger. Nån som vet vad det var?
 
Jag tippar också på en numberstation.

Var det långa serier med siffergrupper som upprepades?
 
"Hört och kört" - hade det varit kul här?

Troligtvis men vet ej på vilket språk.
 
Helt klart något slaviskt språk, så som man kan tycka att det låter när man hör det i SSB.
De kan ha lite märkligt och överdrivet uttal ibland.
 
Last edited:
Nja, det händer inte så mycket här, så det kanske inte var nån bra idé. Har i a f kört en del godbitar på senare tid, 3B8CF m fl. Intressant att se att 21MHz bär sej åt på samma sätt över dygnet som 50MHz gör i sina bästa stunder. JA tidigt, sedan JT, XV/XU och en chans på ZL, sen AF runt lunchtid, följt av norra SA och sen Carib/östra USA och senare, men efter solnedgång kommer mellanvästern och västra US. Fast vi bor aningen för långt norrut - som alltid - för att få fatt i dom riktigt goa radiostråken. Får se om det bättrar sej med solfläckarna, eller om det alltid ska vara så.
 
Frustrerande, f ö, att K1:an hör så bra. Man borde egentligen alltid köra med ATT-knappen intryckt..på det viset hör man ju garanterat bara folk som är körbara i termer av signalstyrka. Fast det händer ju att en DX-motstation med S1-S2 faktiskt ropar QRZ SM? när man ropar. Men...därifrån till QSO med min ytterst marginella effekt bland krokodilerna är steget långt. :)
 
Hej!

I "mina tidiga år" då jag hade C-cert så var 21 MHz de huvudsakliga jaktmarkerna. Vilket innebar CW, telefoni var ju endast tillåtet på 28 MHz.
Nåväl, med en trelements Yagi för 10-15-20 ungefär 12 meter upp i luften och upp till 100 W uteffekt (ärligt) så kunde man i princip köra det man hörde.

Kort o gott, 21 MHz är ett kanonband!
 
Hej!

I "mina tidiga år" då jag hade C-cert så var 21 MHz de huvudsakliga jaktmarkerna. Vilket innebar CW, telefoni var ju endast tillåtet på 28 MHz.
Nåväl, med en trelements Yagi för 10-15-20 ungefär 12 meter upp i luften och upp till 100 W uteffekt (ärligt) så kunde man i princip köra det man hörde.

Kort o gott, 21 MHz är ett kanonband!

Fick du verkligen köra 100 watt:confused:

Jag tror att gränsen var 10 watt på den tiden:)
 
Hej!

Japp, det fick jag. Förändringen från 10 W till 100 W kom i den vevan.
Nu snackar vi input, så lite otillåten var jag alltså...

Men, handen på hjärtat, när jag började att intressera mig på allvar och träna CW på våran klubb så gällde 10 W input. DOCK smiddes planer på en sändare med 2x 807 i slutet, så blev det oxo. Med nå't lite drygt 500 V på anoderna så blev den tillförda effekten 115 W om man körde för fullt.

Dock, nu till den intressanta delen, när jag började så gällde 10 W, tusan vet om det inte var krav på kristallstyrt? Trots dessa "begränsningar" så lockade amatörradio nå't vansinnigt. Jag kommer ihåg, med gläde (och spänning) ihåg det första QSO't med min hemmabyggda sändare, detta skedde från klubben eftersom sändaren var klar långt innan jag fått mitt cert. Sedan kördes 80 m trafik med denna TX och en BC-312. Senare kompletterat med en modern TRX. Numera körs bara med plåtradio, i går var det Standard Radiodagen idag gäller Skanti... Effektmässigt inom lagen råmärken, om nu det spelar nå'n roll.

Nu till dagens skörd:
På grund av influensa så är jag hemma o möglar, kör lite radio förstås.
Hade ett trevligt längre QSO med en person från Wien, sedan några från ö-riket väster om oss, men de drabbades av rejäl QSB och försvann sedan.
OE-stationen gick kanonstarkt hela tiden. Tekniska insatseri verkstaden och prata skit är min modell. Även om det är kul att kknipa en o annan långdistans då o då.
 
Hej!

Nja, lite mer längre bort, England-Skottland-Nord Irland var det som avsågs.
Får prova Göteborgs yttre vid tillfälle!?
 
Hej!

Nja, lite mer längre bort, England-Skottland-Nord Irland var det som avsågs.
Får prova Göteborgs yttre vid tillfälle!?

Det är ju Göteborgs yttre skärgård, inklusive Republiken Irland som är ett mycket trevligt land, jag har, på motorcyckel, besökt dom 15 gånger och länktar alltid tillbaka :)
England kan jag vara utan, dom lever fortfarande på sin 'storhetstid' när dom ockuperade andra länder :eek:
 
Back
Top