Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Bromsrör?
Vad har du kristallerna till, har du bara lagt dem där för att reta EQL?
Därefter bytte jag ut rullpolen mot en superspole tillverkad av 10 m bromsrör, ca 8 cm diameter och längd ca 40 cm. Drygt 50 varv blev det. Stack in ett stort antal buntband mellan varven för att de inte skulle nudda varandra. Men, jag hittade inte anpassning någonstans!
Tack för tipsen!
En grid-dip-meter hade varit bra. Tyvärr, har jag bara en gammal multimeter från Beckman, samt SWR-meter och effektmeter. Radiosändaren får duga som signalgenerator, även om det känns lite fel om man råkar störa någon, när man håller på och experimenterar. Jag är lite sugen på en VA1 från Autek Research. VA1 RX ANTENNA ANALYST. Autek Research
Sture
Behöver man någon gång koppla matarledningen in över kondensatorn, isf över spolen?
Ang. Dipmeter så är jag synnerligen förvånad över att så många licensierade radioamatörer inte har de mest grundläggande instrumenten ?
...
Kan det vara svårigheter med matte eller den analytiska förmågan som brister ?
Värt att notera är att klassisk växelströmslära länge saknats i gymnasiets fysikkurser vilket leder till att det är endast de som läser på universitetsnivå som läser växelströmslära.
Här är det ett lysande läge att ha föreningsdriven fortbildning likt den vi har i KRAS. Utbytet av antennexperiment ökar mångfalt med kunskaper om fasläge, Xc, XL, etc. Möjligheten att förstå varför man skall vrida på diverse rattar på matchen är annars högst begränsad.