HSMM-MESH

SM0RCL

Well-Known Member
Efter att ha läst tråden om D-Star, så började jag söka efter riktigt
bra digitala lösningar för att kunna köra data, oberoende av diverse
closed source projekt.

Och då stötte jag på HSMM-MESH. Ser sjukt coolt ut. Undrar också
om det finns amatörer i Svedala som håller på med detta.

http://www.cascadeamateurradio.net/EmComm2012/2012-01-12_CARS_K7GJT_HSMM-Mesh.pdf

Jag blev framförallt lite sugen på att bygga upp en station för HSMM-MESH
och koppla upp mig mot andra. Sen skulle man kunna köra högupplöst video,
byta filer och alla andra internettjänster, men off-grid.

Självfallet med lite gateways till Internet också.

Kommentera gärna om du vet mer eller är intresserad av att börja med
något riktigt roligt digitalt som är både radio och data.

73 de Kai

PS: Echolink, någon???
 
Låter kul!
Kan ju vara bra att peppra 2,4 GHz fullt med signal nu när Teracom vill sälja ut det eftersom "det inte används".
 
Hur tätt måste noderna vara?
Funkar det i glesa sverige? Kan man öka effekten på routrarna?
Borde jag läst innantill i länken...? :)
 
Tja, jag har kört över 15km med WLAN länk, så det behöver inte vara alltför nära. Men det var med parabolisk antenn. Finessen är nog att man kan välja mellan tätare noder och rundstrålande, eller så bygger man med paraboler.

Vissa routrar kan man ju öka effekten på till viss del. Och om man vill krångla, så kan man nog lägga till ett PA också. Såg att det fanns dylika tvåvägs.

Så ja, jag tror nog att det kan fungera, i alla fall i större städer. Och man kan ju tänka sig att det kan bli ett trevligt tillägg till en repeater.

Sugen???

Jag är det i alla fall.

/Kai

Hur tätt måste noderna vara?
Funkar det i glesa sverige? Kan man öka effekten på routrarna?
Borde jag läst innantill i länken...? :)
 
hsmm

Jag har varit intresserad av detta länge och läser regelbundet den yahoogrupp som finns i ämnet, men har aldrig tidigare träffat på någon i Sverige som varit intresserad. Problemet är bara hur vi skall överbrygga marken Malmö - Stockholm....
 
Internet gateway ;)

Skämt åsido, det borde nog att gå med ett hyfsat antal länkhopp. Tror nog att man kan hoppa närmare 3 mil med ett hopp om man vill. Och då blir det ju inte så fasligt många hopp ;)

73 de Kai

PS: Du får gärna fylla på information i tråden...


Jag har varit intresserad av detta länge och läser regelbundet den yahoogrupp som finns i ämnet, men har aldrig tidigare träffat på någon i Sverige som varit intresserad. Problemet är bara hur vi skall överbrygga marken Malmö - Stockholm....
 
Detta ser intressant ut. Vet Ni hur det är med hårdvara i Sverige?
Jag är gärna med och sätter upp en node i SM0.
Som gammal AX25-användare ser detta ql ut.
Har kvar "mina" noder SK0AR-x. Kanske dags att byta?
73 Göran
 
Hårdvaran i form av routers finns.

Dock så håller vi på att bli av med bandet kring 2,4GHz.

Men om man ska vara lite kreativ, varför inte 802.11a, som täcker 5,7GHz.

Hur som helst, det är helt klart ett område som kräver lite efterforskningar.

mvh
Kai


Detta ser intressant ut. Vet Ni hur det är med hårdvara i Sverige?
Jag är gärna med och sätter upp en node i SM0.
Som gammal AX25-användare ser detta ql ut.
Har kvar "mina" noder SK0AR-x. Kanske dags att byta?
73 Göran
 
Hårdvara

Det är ju inte så att all användning av 2,4 GHz försvinner. Visst att vi radioamatörer må åka bort från bandet, men kvar finns ju det som är ryggraden för HSMM, dvs helt vanlig WiFi. Man kan, mha annan firmware, använda t.ex. Linksys WRT-54GL eller motsvarande modell. Dock blir det ju inte fråga om några PA, men ett par schyssta riktar funkar på moderata avstånd.
 
Bra idé.

Fast det vore ju gott att inte störas av kasst nätplanerade WiFi-sörjor som man hittar i varje bostadsområde idag...

Jag är på :)

Kai


Det är ju inte så att all användning av 2,4 GHz försvinner. Visst att vi radioamatörer må åka bort från bandet, men kvar finns ju det som är ryggraden för HSMM, dvs helt vanlig WiFi. Man kan, mha annan firmware, använda t.ex. Linksys WRT-54GL eller motsvarande modell. Dock blir det ju inte fråga om några PA, men ett par schyssta riktar funkar på moderata avstånd.
 
Jag kom just att tänka på en kombination av två "nymodigheter".
Koppla ihop Dstar prylar med varandra över ett sådant nät. Alltså amatörradio hela vägen. Något som kullkastar alla argument om att Dstar använder Internet.

Man skulle också kunna tänka sig att köra remote styrning via det här istället för via Internet.

Alltså, tänka lite tvärtom. Inte ha målet att nå Internet, utan snarare nyttja tekniken för att slippa gå via Internet.

73 SM0RVV
 
Med lite god vilja och några års idogt arbete så vips....har man skapat sig ett nytt Internet.....

Jag kom just att tänka på en kombination av två "nymodigheter".
Koppla ihop Dstar prylar med varandra över ett sådant nät. Alltså amatörradio hela vägen. Något som kullkastar alla argument om att Dstar använder Internet.

Man skulle också kunna tänka sig att köra remote styrning via det här istället för via Internet.

Alltså, tänka lite tvärtom. Inte ha målet att nå Internet, utan snarare nyttja tekniken för att slippa gå via Internet.

73 SM0RVV
 
Skit i D-star... det är proprietärt.

Varför inte smartphoneappar och koppla sig via wifi :)

Och Johan har rätt, det blir ett parallellt Internet, eller faktiskt blir det en del av Internet, då man har en A-adressrymd till detta. Men fantisera nu lite om ett internet som går på solkraft och är infrastrukturoberoende. Och att man kan koppla upp sig mot det internetet med en smartphone som laddas med solcellsladdare.

Snacka om resiliens....

Och redundans.....

/Kai
 
Routern som nämns i det länkade dokumentet i inlägg 1 finns tex på Webhallen:
WEBHALLEN.com - Linksys Trdls Router .11g WRT54GL med 4-Portar

Har för mig att den har något slags Linux som os, därför är den populär bland de som hittar på egna saker med nätverk.

WRT54GL går förhoppningsvis att köra även om det inte står i dokumentet, får man tag i en WRT54G så gäller det att det är en tillräckligt gammal hårdvara.
(Enligt tabellen på sid 10)
 
Back
Top