Hej,
De 30 V/m som bilen uppges tåla refererar med stor sannolikhet
till tillåten E-fältstyrka i antenners fjärrfält, alltså med någorlunda plana vågor.
Denna fältstyrka motsvarar bara 2,4 W/m2, vilket t.ex. ligger rejält under det biologiska gränsvärdet.
Tycker därför att detta angivna värde verkar lite underligt, dessutom utan att några frekvenser finns angivna.
Runt en avstämd mobilantenn för HF kan man få mycket höga fältstyrkor, hundratals V/m nära antennen, redan vid effekter på några tiotal W. Detta beror på energilagringen i närfälten runt en förkortad antenn.
Det finns därför inget enkelt sätt att översätta ett fältstyrkegräns till en effektgräns, i varje fall inte på kortvåg.
På VHF/UHF blir det mer hanterbart, eftersom antennerna vanligen inte är förkortade där.
Om man tillåter 30 V/m på 1 m avstånd runt om en 1/4-vågs antenn på 144 MHz på ett biltak motsvarar det mycket grovt räknat en effekt till antennen av 15 W.
73/
Karl-Arne
SM0AOM