Hur mata quad för dual polarisation?

DxkungenII

Well-Known Member
Hej,

Jag önskar på ett enkelt sätt mata 2 ele quad 28 Mc för att kunna skifta polarisation. Kan jag helt enkelt ha två matarledningar?

Tack på förhand,

73s de Loic, SM5VFE
 
Om du tänker på att haka på en gamma match till på samma element så är det nog ingen bra idé. Den oanvända matningen hamnar i spänningsmax.

Sen beror det vad du är ute efter. Vill du snabbt kunna skifta för att följa hur konditionerna vrider polarisationen eller bara kunna skifta polarisation för att välja mellan DX eller lokala mobila eller stationära stationer med vertikala antenner?

Det sätt som är mest okomplicerat är att sätta gångjärn på bommen och tippa runt antennen med en parabolskruv. Men då är det väl lämplgt att att låta det ta ca 15 sekunder att byta polarisation.

Ett annat alternativ som jag tycker är spännande är den s.k. PDL-matningen. Jag har försökt att köra en sådan antenn i antennsimuleringsprogram, men inte lyckats särskillt bra. Om antennen inte är så lyckad eller om antennsimuleringsprogrammet inte är tänkt att användas på det sättet vet jag inte. Rent elektriskt blir drivelementet att fungera som en vikt dipol med tre trådar. Men eftersom matningstråden är förkortad då den dels betsår av själva spridarna (som strålar) och av "globen" (som inte ska stråla) så är jag lite osäker på hur väl det verkligen fungerar. Här är en sida med PDL-funderingar: The Ultimate Guide to 11 Meter CB Antennas Tyvärr har han inte funderat klart och inte funderat sedan 2003, så nåt entydigt svar är nog inte att räkna med.

Ett annat sätt jag sett i verkligheten är att sätte 1dm lång spacer i änden på spridaren så man kan sätta två drivelement med 1dm mellan varandra (bakom/framför). Vad jag minns tyckte jag inte den antennen fungerde särskillt väl och jag gissar att elementen påverkar varandra och då matningarna fortfarande kommer i varandras spänningsmax är det inte bra. Men möjligen om man matar elemetntet direkt på med feeder (lågohmig bandkabel eller koax) och har "rätt" längd på feedern ner till en relä box på bommen kanske möjligen det skulle gå att få det att funka, men jag är skeptisk.

Hoppas du får flera förslag och inputs. Intressant ämne detta.
 
Hur mata quad för dual polarisation? bla och Boktips!

Hej!

Har hållit på med HORSONTELLA LOOPAR (QUAD) för 80/40M Banden.

En god ledning finns att hitta i ARRLS Antennhandböcker. och kan
köpas från SSA HAMSHOP ( länk: SSA - Föreningen Sveriges Sändareamatörer)
Google kan kanske också ge utdelning när Du anger sökorden
"Quad" alternativt "Loop" och även "feeder"

80M Band Horisontellt polariserad Loop
Till vår (SK6GB) Loop - Horisonetella loop för 80 M bandet
(QRG =3,635 MHz - avtämningsfrekvens)
(länk: ka1fsb.home.att.net) Rektagulär H /V 28,09 x14,05 m och
Fyrkant är den 21,07 m . Feedern skall vara 1/4 Våglängd = 20,63 m oavsett
om Du kör rektueglär eller Fyrkant.
Till feeder använder vi SRSAB Svarta 450 Ohms Bandkabel Art nr 69470.

40M Band Horisontellt polariserad Loop
Till vår (SK6GB) Loop - Horisonetella loop för 40 M bandet
(QRG =7.090 MHz - avtämningsfrekvens)
(länk: ka1fsb.home.att.net) Rektagulär H /V 14,40 x 7,20 m och
Fyrkant är den 10,80 m . Feedern skall vara 1/4 Våglängd = 10,58 m
oavsett om Du kör Rektueglär eller Fyrkant.
Till feeder använder vi SRSAB Svarta 450 Ohms Bandkabel Art nr 69470.

Till Din "Quad" för 10 M är det en idé att använda någon form av
relä eller också följa SM4RNA Anders Inlägg att "dubblera"
drivelemetet. och mata dem olika och koppla om matningen
med relä eller mekaniskt. Alternativet är att använda ett dyrt
koaxialrelä och mata med kvartsvågslängder av 95/75 Ohms koax!

Dubbla drivelement
Detta hade SM4RNA Anders i sitt inlägg 20081208
Vilket kanske är att föredra.
Du kan mata det i Botten = Vertikalt polarisation
eller på Sidan = Horisontell POLARISATION

Finesssen med bandkabeln är att har mindre förlust än en koax!

Antennhandböcker
länk ARRLWeb: ARRL Product Catalog
länk ARRLWeb: ARRL Product Catalog
En nyttig lärobok om antenner är ROTHAMMEL Karl
länk http://www.skandicradio.se/show_cat.asp?cat_id=24&head_id=16
av DJ0TR Alois Krischke. Har bl.a Quad antenner i denna bok
KAPITEL bl.a. 15.3.1 och Cubical Quad Kapitel 18.2

Hoppas detta ger dig något - men antenner är ett gigantiskt kapitel
Jag har försökt ge Dig något - men som SM6FUD Bengt sa - det är
att läsa och försöka förstå och EXPERIMENTERA -

Det är det som gör vår Hobby så fascinerande!

73 de Gunnar sm6oer
 
Lyxlösning på problemet?

Hej -5FVE,
Redan för c:a 25 år sean grunnade jag på ditt problem.
din fråga fick mig att "stå på huvet" i arkivet(?) och söka upp mina anteckningar.

För att göra det mer lättförståeligt så skriver jag ihop en artikel till QTC, för min
lösning innefattar:
spara coax
vertikal, horisontel och även roterande plarisation
samt "lokalpinne".

73 de SM0ETT / Hans
 
Intressant läsning allesammans. Ska bli spännande att läsa din artikel Hans.

Bästa 73s de Loic, SM5VFE
 
Liten förklaring

varför jag vill skriva en artikel i QTC istället för att svara direkt här:

1) misstänker att det finns många som har samma funderingar och undringar som du
men som inte har tillgång till webben.

2) Det behövs nog flera skisser för att åskådliggöra hur jag tänkt(?).

3) Den här mailsidan stänger efter c:a 15 - 30 min(?).
Jag har redan försökt 3 gånger att besvara trådens diskutionsämne men blivit utslängd!

4) en artikel i QTC kan du alltid gå tillbaka till utan vara beroende av en printer!

God jul och Gott nytt år önskar SM0ETT / Hans
 
varför jag vill skriva en artikel i QTC istället för att svara direkt här:

1) misstänker att det finns många som har samma funderingar och undringar som du
men som inte har tillgång till webben.

2) Det behövs nog flera skisser för att åskådliggöra hur jag tänkt(?).

3) Den här mailsidan stänger efter c:a 15 - 30 min(?).
Jag har redan försökt 3 gånger att besvara trådens diskutionsämne men blivit utslängd!

4) en artikel i QTC kan du alltid gå tillbaka till utan vara beroende av en printer!

God jul och Gott nytt år önskar SM0ETT / Hans


1 Det finns även de som inte har QTC.

2 Det går att bifoga bilder till inlägget samt göra flera inlägg på rad så allt får plats.

3 Det enklaste är att skriva texten i ett orbehandlingsprogram och sedan när man är klar så klipper och klistrar in det här. Då blir det ingen time out och dessutom får man rättstavning på köpet.

4. Man kan spara det på hårddisk och se det när man vill. Man kan även skriva ut det en gång och ha det lika "tillgängligt" som om det tryckts i QTC
 
Ett sätt att angripa saken som jag erinrar mig från 70-talet är att ha två matningspunkter på var sin sida av det drivna elementet.

Sedan tar man ett vanligt tvåpoligt växlande relä som kopplar huvudmatarledningen till den ena eller den andra matningspunkten, via kablar som är 1/4 elektrisk våglängd långa (eller en udda multipel).
En strömbalun gör sedan matningen symmetrisk.

Det är som bekant så att en 1/4-vågsledning som är öppen i ena änden uppträder som en kortslutning i den andra, och därmed blir quad-elementet slutet i den oanvända matningspunkten.

Om man skulle hitta symmetrisk matningsledning med c:a 70 ohms impedans så ordnas transformeringen från quad-elementets c:a 100 ohm till 50 ohm "på köpet"

Har för mig att det fanns en kommersiell antenn (Hy-Gain?) på 60-talet som var gjord på detta viset.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Intressant Karl-Arne!

Men sen dyker en annan fråga upp. När det gäller yagiantenner så sägs det ofta att man inte kan ha maströret i metall eller koaxen dragen samma väg. Jag antar det även gäller om man har en quad?
 
Låt oss nu ta detta "i tur och ordning" så det inte blir virrigare än nödvändigt.

Kan bara med ett beklagande konstatera att ni kommer att tvingas "åka jojo" mellan
tidigare skrivet och detta inlägg då jag saknar behölig kunskap.

-4RNA:

1) ja, det finns sådana HAMs.

2) något jag ännu inte lyckats komma underfund med, är autodidakt på Pc.

3) har redan önskat att jag behärskade tekniken.

4) jo, det är ju åxå en lösning.

-AOM är inne på samma lösning som jag. Enda skillnaden är att jag har skissat med
2 2-poliga reläer med relätungan mot antenn och att reläfunktionerna "i vila", friflytande
mot jord, sluter innerledare och skärm på antennmatande kvartsvågscoax = sluten
kvartsvågsstubb = coax försvann.
0,66 x kartsvågscoax är faktiskt fysiskt längre än en åttondels lambda mellan quadbom
och anslutningspunkt på antenn.
Billiga bilreläer (12V) placerade i skärmande plåtfodral borde med gott resultat kunna
ersätta dyra coaxreläer.

Efter att ha funderat och skissat några dagar så kan jag bara konstatera att jag redan
för c:a 25 år sedan körde fast på "roterande matning" med att försöka koppla ihop
en högimpediv och en lågimpediv punkt (eller en strömbuk med en spänningsbuk) med
varandra.

Alltså har jag lovat för mycket, förlåt.

Men med dessa reläer i vila så har vi möjlighet att koppla in andra antenner på samma
coax från shack. Det är dock ett slags vinst!

73 de SM0ETT / Hans
 
Finns det ingen snäll HAM som bor i närheten av Hans och som kan springa över och visa hur man markerar och trycker CTRL-C och CTRL-V?
 
Lugn, -RNA,
låt mig få försöka på egen hand med det tips du antydde.
Ska det bli riktig röra krävs det en riktig karl!

Finns det ingen snäll HAM som bor i närheten av Hans och som kan springa över (?)

Nej, DE känner mig för väl, dessutom är de för lata för att springa!

OK, tror(!) jag har greppat vad du menade. HMM, sa paddan!
När jag berättade om mina rön antydde brorsan att det finns massor av snabbkomandon dolda under <ctrl x> så nu ska jag experimentera och anteckna.
Sen får vi se om allt koms-ihåg!

73 de SM0ETT / Hans
 
Det går säkert bra Hans.

Sätt muspekaren precis framför första bokstav i i texten du vill markera. Tryck ned musknappen och håll kvar. Sätt sedan muspekaren precis efter sista bokstaven i texten du vill markera och släpp musen. Hela texten ska nu vara markerad och färgad eller färginverterad. (Prova markera denna text nu te.x. Tryck och dra över texten)

Medans texten är markerad, tryck och håll ned CTRL-tangenten. Tryck sedan samtidigt ned bokstaven C och släpp sedan både CTRL-knappen och C. Texten finns nu lagrad i datorn urklippsminne.

Sätt sedan muspekaren i det fönster där du vill ha in texten och tryck till och släpp så markören står där. Tryck sedan ner och håll kvar CTRL-tangenten och tryck sen samtidigt ned även knappen V. Släpp båda knapparna och texten ska då finnas även i detta fönster.

Bara att labba tills det vill sig. Lycka till. :)
 
Last edited:
Lösningen!

Hej -5FVE,
kan raportera att jag börjat skriva och rita på den utlovade artikeln.

Om jag nu får "godkänt" av -AOM så kan jag berätta att lösningen var
lika häpnadsväkande lätt och enkel som lösningen på Foureth´s ekvation

x*3 + y*3 = z*3

Det gällde bara att hitta den förlösande detaljena!
De kom faktiskt från dels -4RNA och -0OAM! Tack grabbar!

73 de SM0ETT / Hans
 
lösningen(?)

mail med 37 kB txt (!) gick igår, torsdag, till QTC-redax och snailmail med
schemor är idag, fredag, på väg sedan förmiddag 10:00 från "yttre Åkersberga".

Lösningen(?) arbetar med samma typ av relä som artikeln om överspänningsskyddet
i QTC 2-09 : 12V/30A 2-poligt skiftande. Finns på varje välsorterad mack!

73 de SM0ETT / Hans
 
Hade även varit intressant att få vetavad själva principen är för en icke "QTC-medlem" som mig... :)
 
-RNA,
vänligen förklara vilken princip du avser.
Överspänningsskyddet?
Quad-matningen?
Jag vet liksom inte vad jag ska svara på.

Om -AOM godkänner min artikel så kommer den i QTC #4.

73 de SM0ETT / Hans
 
Back
Top