IARU Reg 1 Bandplan - En möjlighet eller begränsning

Om man räknar bort aktivitetstesterna så är den seriösa delen av 2 mb stendöd här i sydvästra Skåne. Det finns ingen som kör några random-QSO längre.


Trist att se att du återigen dömer ut den trafik man inte hör eller ser med nostalgiutrustning. MS och EM hörs inte med den utrustningen men den aktiviteten är större än nånsin. Jag vet inte hur långt i från du bor SM7WSJ, men han borde kunna förevisa dig. Kanske även lite satellitkörning.

Jag har även svårt att tro att t.ex. inte IRLP hörs hos dig.

Eftersom du verkar så intresserad av 2m ska jag ge dig några tips. Bandet aktiveras inte bara när det är månadstest eller kvartalstest, utan i första hand när det är öppet. Det kan inträffa när som helst beroende på rymdväder och väder hos oss. Men vanligt är t.ex. i samband med norrsken. Sommarmånaderna inträffar ofta sporadiskt E och avstånd på runt 200 mil är vanliga på SSB och CW. Öppningarna är korta, allt ifrån några minuter till några enstaka timmar. Höstarna och åtföljande inversioner alltså temperaturskikt gör vi kan nå hela Skandinavien brittiska öarna och halvvägs ned i Europa. Öppningarna kan vara nån timme till några dagar. Det finns även mer exklusiva utbredningsmoder. Vissa år är sämre än andra. Att lyssna mycket och ofta är nyckeln till exklusiva kontakter. Fyrar gör att man kan övervaka banden i väntan på en stor troligen kortvarig öppning. Att ingen pratar innebär inte att bandet är övergivet...
 
Last edited:
Jag hörde VO-52 häromdagen när den dök upp i Nordafrika och försvann bakom horisonten ungefär mitt över Grönland. Kan tänkas jag provar några QSO över den en vacker dag.

Jag vet också att man kan höra/köra EM, MS och att det finns fler satelliter liksom en del digitala moder som kräver en dator. Troligen skulle de gå att fiska fram en del av dessa signalerna med brusfaktor 4-5 som min nostalgimottagare med Elfa-konvertern presterar. Det jag och nog flera med mig saknar är att någon av de många stationer som har bra utrustning även är igång mellan testerna på CW eller SSB, ja även AM så klart. Det är det saken gäller. Ett allmänt bättre utnyttjande av våra band mellan testerna.

/Bengt
 
Det är det saken gäller. Ett allmänt bättre utnyttjande av våra band mellan testerna.

Nej grejen är det att bandet är stängt och det begränsar användandet. Det är som när det blir "black out" på kortvågen p.g.a. norrsken. Ingen skulle starta en stödverksamhet för att aktivera bandet. Man väntar tills det öppnar. Ju högre frekvens ju mer väntan. Annars kunde vi lika gärna stänga alla band över 15MHz.
 
Last edited:
>>>Eftersom du verkar så intresserad av 2m ska jag ge dig några tips. Bandet aktiveras inte bara när det är månadstest eller kvartalstest, utan i första hand när det är öppet.
---

Jag såg att du editerat ditt inlägg med mer info efter mitt förra svar. Jo jag känner till allt det du berättar och är inte på något sätt grön när det gäller 2 m och dess möjligheter. :rolleyes:

Klart jag kan släpa in en dator i radiorummet och koppla upp mig mot KST eller motsvarande som de flesta andra gör. Jag har provat det hjälpmedlet också för några år sedan men trivdes inte riktigt med att folk gör upp halva och ibland hela QSO:na via Internet. Söker nog ett mer traditionellt utövande av amatörradion. Tänk om jag är helt ensam om att tycka så, hemska tanke!

/Bengt
 
>>>Eftersom du verkar så intresserad av 2m ska jag ge dig några tips. Bandet aktiveras inte bara när det är månadstest eller kvartalstest, utan i första hand när det är öppet.
---

Jag såg att du editerat ditt inlägg med mer info efter mitt förra svar. Jo jag känner till allt det du berättar och är inte på något sätt grön när det gäller 2 m och dess möjligheter. :rolleyes:

Klart jag kan släpa in en dator i radiorummet och koppla upp mig mot KST eller motsvarande som de flesta andra gör. Jag har provat det hjälpmedlet också för några år sedan men trivdes inte riktigt med att folk gör upp halva och ibland hela QSO:na via Internet. Söker nog ett mer traditionellt utövande av amatörradion. Tänk om jag är helt ensam om att tycka så, hemska tanke!

/Bengt

Så du menar att de intresseområden du inte delar inte räknas som aktivitet?

Sen jag har aldrig var med i nåt "KST", men 2m låga delen körs bara av förklarliga skäl när bandet är öppet... De som kör låga delen känner redan varandra mycket väl, deras namn och qth och utrustning..
 
Last edited:
Det som ligger till grund för att bedöma hur stor aktiviteten är torde vara de signaler som hörs i min mottagare vid varje tidpunkt.

Med den brusfaktor och antenn jag har just nu har jag en "lyssningsräckvidd" av c:a 60-70 mil om vi relaterar till de CW/SSB-stationer som hörs en normal aktivitetstest. En del av dessa är storstationerna i OK-land som så klart dånar in med S7-S9 signaler. Jag når de flesta med några watt på CW även om det går lite knackigt ibland.

Mellan testerna ligger bandet öde och ibland när konditionerna är goda och folk blivit informerade via KST etc så hörs mer långväga stationer med god styrka.

Just nu är jag inte intresserad av EME, MS eller satellittrafik så även om aktiviteten där är skyhög så påverkar det inte min situation. Ej heller minskar aktiviteten om jag byter till en mindre antenn trots att jag inte hör ett dugg?

Blev detta inte en konstig lite krystad diskussion säg?

/Bengt
 
Det var ju hemskt vad du editerar dina inlägg snabbt. Jag hinner ju inte att svara innan det är ny text. Nytt försök....

>>>men 2m låga delen körs bara av förklarliga skäl när bandet är öppet... De som kör låga delen känner redan varandra mycket väl, deras namn och qth och utrustning..

OK Anders. Jag får flytta upp till den höga delen med min AM så kanske det går att få kontakt med någon snäll amatör inom radien 25-30 mil även när bandet är stängt. Helst skulle jag vilja ha tag i någon radiotekniker jag inte känner så att vi efter att ha utbytt namn och QTH kunde diskutera radioteknik och om hur våra radiostationer var uppbyggda i minsta detalj.

De få jag har pratat med hittills har i alla fall tyckt att det varit mycket intressant att få höra en helt hembyggd kristallstyrd AM-sändare med QQE03/12 i slutet och att jag lyssnat i en Elfa-konverter (med rör) och Collins mottagare även den med rör.

Så mer aktivitet inom detta lilla särintresset efterlyses. Ta inte allt så himla allvarligt Anders. Detta är ju bara en enkel diskussion för att få folk att fundera och inte på liv och död.

OK?

/Bengt
 
Den lägre delen av 2 m bandet befolkades allt jämt av de amatörer som ständigt förbättrade sin radioanläggning, optimerade brusfaktorn i mottagaren, kämpade hårt med reducering av nycklingsknäppar och splatter m m. Målet var ofta att nå så långt som möjligt och fokus låg på svagsignalkommunikation där intresset för det tekniska var överordnat det sociala snacket. I folkmun benämnde man därför den lägre delen av 2 mb där denna experimentella verksamhet pågick för den seriösa delen.

Vi som har framtiden bakom oss ser gärna i backspegeln.

På den tid som Bengt och jag började med amatörradio (sent 60-tal/tidigt 70-tal) fanns inte distinktionen om bandet var "stängt" eller "öppet". Man körde sina lokal-QSO på 144 MHz inom en radie om ett eller ett par hundratal km vid normalkonditioner, och tog tacksamt emot tillfället till DX när konditionerna tillät. Att sträva efter att optimera sin station med bättre mottagare, större antenn och bättre sändare var helt naturligt eftersom täckningsområdet då blev större.

En helt normal vardagskväll kördes det mellan 10 - 15 QSO:n blandat mellan telegrafi och telefoni från Örebro med Karlstad eller Grums i väster och Stockholm i öster som gränser på täckningsområde. Alla QSO:n kördes på "den seriösa delen" helt enkelt därför att det ännu inte fanns några repeatrar.

Tyvärr ledde utbredningen av repeatrarna till att aktiviteten på "låga delen" avtog, och så småningom till att man bara väntade in konditionerna eller testerna och inte körde något mellan dessa tillfällen.

Man kan bara spekulera i hur många stora öppningar som missats därför att det inte varit någon aktivitet som möjliggjort att de upptäckts.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Då är vi ju rörande överens, AM-folket får hela låga delen till sitt förfogande, utom när det är tester och öppningar för då vill ju (valfritt nervärderande ord för radioamatörer som har köpt utrustning) -amatörerna med sina låtsascert som dom har fått med i ett flingpaket använda bandet, men det gör dom ju aldrig så det kan ju inte krocka med gubbarna med svajjiga am stationer.

Problemet är obefintligt!

Skulle det råka vara bra konditioner vid lunchtid den tredje tisdagen i månaden (eller när gubbklubben nu vill ha sammanträde) så får vi väl försöka dela på bandet..

Alternativt kan ju gubbklubben gå och linda en spole eller löda en skärmbox eller något just den gången.

Gubbklubben kan ju ha sitt möte under normala arbetstider, eftersom dom förmodligen är pensionärer alllihopa, jag kommer inte att trängas med er dom 8 timmar om dagen när jag är på jobbet.
 
Tyvärr ledde utbredningen av repeatrarna till att aktiviteten på "låga delen" avtog, och så småningom till att man bara väntade in konditionerna eller testerna och inte körde något mellan dessa tillfällen.

Man kan bara spekulera i hur många stora öppningar som missats därför att det inte varit någon aktivitet som möjliggjort att de upptäckts.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Trastugg och ringar startas upp med jämna och ojämna mellanrum på 2m men brukar ebba ut. Det har i stort med att göra vad tekniken är lämplig till. De flesta har smala antennloober som gör ringarna väldigt "trasiga". Repetrar är som gjorda för ringar.

Självklart missas en del kora öppningar. Inte sällan så tycker man öppningen är för liten eller för vanlig för man ska ropa. Man behöver inte köra UV1AS (eller vad han har för call nu om han är i livet fortfarande?) för 250:ionde gången bara för att det går. Nya stationer, nya rutor och nya fält lockar kanske mer. Men det är ju som på HF. Man behöver inte köra varenda ryss man hör på 40 CW heller...

Å andra sidan går det att träffa rätt om man lyssnar mycket. Vet SM5MIX (SK) var en baddare på att vara med när det gällde. Detta trots skiftarbete. Om jag inte minns fel lyckades han med ett dubbelt sporadiskt E till Israel. De "stora" får rätta mig om jag minns fel. Det finns exempel på andra nu levande som inte missar mycket på bandet eller banden. Samtidigt som det är trist när man missar öppningar så är det även en del av utmaningen. Om ständigt trastugg wolrd wide när som helst är önskvärt så finns ju lösningar på det redan...
 
RNA skrev; "Trastugg och ringar startas upp med jämna och ojämna mellanrum på 2m men brukar ebba ut. Det har i stort med att göra vad tekniken är lämplig till. De flesta har smala antennloober som gör ringarna väldigt "trasiga". Repetrar är som gjorda för ringar."
-----

Jag tycker du har en väldigt märklig inställning som inte inbjuder nya radioamatörer till att prova på den seriösa delen av 2 mb och upptäcka den speciella radiotrafiken som förekommer där. Du utgår ifrån att den seriösa delen kan/bör användas endast då bandet är "öppet".

Faktum är att bandet enligt ditt synsätt är "stängt" i princip samtliga de dagar då det är aktivitetstest utom vid de få tillfällen bandet öppnar pga konditioner. I analogi med ditt resonenmang borde det ju inte gå att köra något under aktivitetstesterna, ändå är det bara de dagar bandet normalt är stängt som aktiviteten är som högst.

Jag förstår att du och de redan invigda som enbart intresserar sig för tester eller rutjakt m m är ganska less på "vanliga" förbindelser med någon inom en radie av 25 mil eller vad som nu erbjuds när bandet är stängt men för en nybörjare är varje station guld värd och någonstans måste man ju börja.

Den nybörjare som köper en radio och sätter upp en yagi av något slag kan få stort utbyte av att få lokala kontakter med någon annan. Det ena ger sedan det andra. Optimering av antenner och andra förbättringar. Om banden är stendöda mellan testerna och inte ens de etablerade amatörerna orkar aktivera sig så lär det inte tillkomma många nya, den saken är säker.

/Bengt
 
Jag tycker du har en väldigt märklig inställning som inte inbjuder nya radioamatörer till att prova på den seriösa delen av 2 mb och upptäcka den speciella radiotrafiken som förekommer där.

Du tolkar mig helt fel.

Jag tycker folk ska köra så mycket de orkar och vill. Inte ens med AM-stationer som bara tar dubbla utrymmet är det ett problem.

Men det jag gör är att försöker förhindra att bandet dödförklaras på grund av brist på utrustning eller avsaknad av insikt hur bandet används av många.
 
OK Anders, men vad behövs då för sorts utrustning för att få kontakt med någon annan på CW eller SSB en vanlig dag då det inte är aktivitetstest?

Jag har f n en 8 element lång-Yagi på 24 m höjd med helt fri horisont ut över lundaslätten. Brusfaktor med preamp till Elfa-kovertern kring 2 dB inkl kabelförluster. Hör SK4MPI konstant, normalt något över bruset. LA8VHF och SK6VHF goda signaler alltid. PA0CIS hörs också liksom fyren i Berlin plus några till.

Väldigt låg störningsnivå har jag. Inte många har så goda möjligheter som jag har här mitt ute på landet och bandet är ändå så gott som stendött när det gäller CW/SSB-trafik. Alla dagar utom under tisdagstesterna.

Vad brister i utrustningen här tycker du?

/Bengt
 
Vad brister i utrustningen här tycker du?

/Bengt

Bristen är väl att du bestämmer dig för ett mode och kräver svar. Du kräver att folk ska vara QRV på det mode som var vanligast förr. Större delen av de aktiva på låga delen kör troligen nåt data mode vid normalkonditioner.

Visst kan man få svar ändå. Men det kräver en hel del tålamod och lite tur. Men det är ju en del av spänningen på de högre banden. Voicekeyer och minnesbugg är bra saker. Prova i många riktningar och långa CQ.

Men man kan givetvis inte räkna med svar. Det åligger ingen att svara. Det är samma om jag öppnar den lokala repetern här och ropar allmänt anrop. Jag skulle säga att chansen är mindre än 1 på 10 att jag får svar.
 
RNA skrev; "Bristen är väl att du bestämmer dig för ett mode och kräver svar. Du kräver att folk ska vara QRV på det mode som var vanligast förr."
-----

Då kan vi alltså konstatera att min radioutrustning inte har några direkta tekniska brister utan att anledningen till att den seriösa delen av 2 mb är stendöd mellan testerna har med trafikslagen att göra.

Uttalandet du gör är ytterst märkligt då jag ju bara påstått att det råder hög aktivitet på CW och SSB under aktivitetstesterna men att det under övriga dagar är tyst som i graven = stendött. Detta mitt uttalande baseras på regelbunden lyssning med utrustning som har en teknisk räckvidd uppemot 60 mil eller så då banden är stängda = normalkonditioner.

Omräknat till landyta blir det ett väldigt stort geografiskt område där det inte finns några aktiva radioamatörer som använder sin sändare på andra dagar än var fjärde tisdagskväll. Vi kan se detta mitt experiment som en form av manuell beläggningsmätning där resultatet helt enkelt beskriver den verklighet som råder inom en cirkel med kanske 60 mils radio och med Lund i centrum. Sammanfattning: Det hörs väldigt många stationer en tisdag i månaden och inga stationer alls under övriga dagar.

Jag ser faktiskt inte kopplingen du gör till "Du kräver att folk ska vara QRV på det mode som var vanligast förr."

Kan du förtydliga detta?

/Bengt
 
Då kan vi alltså konstatera att

/Bengt

I stället för att ägna sån tid på att visa på att få har lust att köra när det inte är några speciella förutsättningar så tycker jag du ska fokusera på att använda bandet när det ger dig fördelar.

T.ex. när det är norrsken så dämpas ofta kortvågen. Då är det läge att lyssna på 2m CW. I bästa fall kan bandet koka med stationer. Kontakterna är oftast som du vill ha dem, med namn QTH rapport lokator ibland antenn och effekt och t.o.m. väder. Motstationerna verkar uppriktigt glada för kontakten och även en liten SM4 kan anses som lite rar... Sällan blir man bara en i en kö..

Nu är det nästan höst. Kolla väderleken för kraftiga fronter. Lyssna regelbundet på fyrar. Rätt som det är kanske sydtyskland eller brittiska örana hörs. Det här är en (stor) del av själva radiokörandet. För den som är intresserad av VHF en spännande del.

Är man intresserad av sällskapskontakt, här och nu och när som helst gör man det bara svårt för sig på 2m SSB/CW. Visst finns det de som svarar och kör lokalkontakter. SM4BDQ tar sig gärna en stund tycker jag det verkar. Det finns andra i Arboga, Linghed m.fl.. Men de som bara vill prata och inte uppskattar väntandet har funnit andra vägar. Repetarar, D-star, IRLP, 80m, m.m..

Men som sagt. Uppskattar man inte väntandet, lyssnade på ett ofta tyst band tills det som i magi öppnar, så ska man inte klaga på bandet eller övriga användare. Det finns så många band och moder och motstationer så alla borde kunna hitta hem..
 
RNA skrev; "I stället för att ägna sån tid på att visa på att få har lust att köra när det inte är några speciella förutsättningar så tycker jag du ska fokusera på att använda bandet när det ger dig fördelar."
---

Bandet ger mig fördelar då det inte är aktivitetstest, norrsken eller tropo men kruxet är att ingen annan är igång så verkningsgraden i CQ-ropandet blir låg.

Nåväl, jag har under dagen pratat med en representant för EDR VHF Udvalg om lämplig frekvens för AM. Rekommendationen därifrån är den lägre delen av all mode segmentet. Känd aktivitet i Danmark är en SSTV-robot på 144,500 MHz FM och där det förekommer sporadisk aktivitet. Även 144,525 befolkas ibland av FM-stationer på Själland. Frekvensområdena för Linjära transponders är outnyttjade för sitt egentliga ändamål och längre upp i bandet förekommer en blandning av digitala trafiksätt och FM. Det mesta i 12,5 kHz kanalraster.

Den tänkta frekvensen 144,515 kHz var alldeles utmärkt val för EDR:s vidkommande. Någon särskild hänsyn till att frekvenser över 144,500 MHz skulle hållas fria bara för Region 1 testen går en gång om året tyckte man inte lät rimligt.

Så nu kan vi nog våga peka ut 144,515 MHz +/- som en lämplig AM-frekvens i Skåne med omnejd. De som har VFO kan fritt välja frekvens och i hela all mode segmentet.

/Bengt
 
Hej alla!:)

SM2VJX skrev
”Det har irriterat mig något enormt att det inte längre går att köpa en allmoderig utan att köpa en HF-rig med 6/2/.70 inbyggt ” (Inlägg #19)

Inte så konstigt egentligen.
Marknaden är, ekonomiskt sett, för liten för produktutveckling för oss, jämfört med det som vi ser nu inom t.ex. mobiltelefoni. Personligen, störs jag inte av att en rig har de frekvensmässiga (KV) möjligheterna. Tvärtom. Har bara problem med antennuppsättning. Vilket, jag nog delar med de flesta.

Att någon amatörradiotillverkare överhuvudtaget finns kvar idag, beror nog på att det fortfarande finns radioamatörer i beslutande ställning. Jämte det att företagen i huvudsak, vänder sig till kommersiell kommunikation. Amatörradio blir snarare en spin-off-effekt.

Mobilkommunikationen, borde skötas bättre med en smidig handsfree via t.ex. WiFI till en 2m/70cm och KV-låda i bagageutrymmet. Istället för t.ex. en ICOM-lösning med en tjockkabel till en oplacerbar frontbox.

Det finns fortfarande amatörer med en halo på taket (bl.a. SM6ESG) som kämpar på, när det gäller de lägre frekvenserna på 2-metersbandet.

Personligen, anser jag dock, att all mobilkommunikation borde höra till historien.
(Både amatörradio och traditionell telefoni)
Inte ens handsfree, gör folk till en uppmärksam bilförare.
 
VJX skrev; "Då är vi ju rörande överens, AM-folket får hela låga delen till sitt förfogande, utom när det är tester och öppningar för då vill ju (valfritt nervärderande ord för radioamatörer som har köpt utrustning) -amatörerna med sina låtsascert som dom har fått med i ett flingpaket använda bandet, men det gör dom ju aldrig så det kan ju inte krocka med gubbarna med svajjiga am stationer."
----

Tack tack, men AM-folket klarar sig bra med ett betydligt mindre delband inom segmentet som är avsett för "All Mode". Om det sedan blir 144,515 MHz eller annan frekvens/delband får bli en senare fråga. Ett syfte med denna tråden var att lyssna av huruvida det fanns någon där emot. Ett annat syfte att flagga lite för ökad AM-aktivitet på ett underutnyttjat 2 m band som i en vanlig mottagare hos den vanlige medelamatören är stendött alla dagar utom en tisdag i månaden.

Beträffande AM som en del med horn i pannan gärna kopplar samman med gammal otidsenlig mossbelupen teknik så är ju skillnaden gentemot SSB inte särskilt stor. Äkta AM innehåller två kompletta sidband samt en bärvåg. SSB som förekommer i varianterna LSB och USB är i en jämförelse inte särskilt olik. Den undertryckta bärvågen tillsätts i mottagaren i ställer för i sändaren och på sätt och vis uppstår ju AM i mottagaren istället. Om ett eller två sidband används är väl inte heller så mycket att hänga upp sig på när det nu finns så gott om plats på bandet. Man kan ju i en AM-sändare filtrera bort det ena sidbandet liksom att bärvågen kan reduceras en aning utan att kvaliteten blir allt för lidande. Det låter bar i en AM-mottagare och faktisk precis lika bra i en SSB-mottagare.

/Bengt
 
Hej alla!:)

SM2VJX skrev
”Det har irriterat mig något enormt att det inte längre går att köpa en allmoderig utan att köpa en HF-rig med 6/2/.70 inbyggt ” (Inlägg #19)

Inte så konstigt egentligen.
Marknaden är, ekonomiskt sett, för liten för produktutveckling för oss, jämfört med det som vi ser nu inom t.ex. mobiltelefoni. Personligen, störs jag inte av att en rig har de frekvensmässiga (KV) möjligheterna. Tvärtom. Har bara problem med antennuppsättning. Vilket, jag nog delar med de flesta.

Jag har aldrig känt något direkt behov av att köra KV från bilen och därför tycker jag att det är onödigt att köpa en Kv rig för 10000:- med 2M/70cm när jag egentligen vill ha en allmode station men bara vill nyttja 2/.70 mobilt.

Det är för mig mest besvärligt att få till en fungerande och snygg antenninstallation även för KV på bilen och verkningsgraden torde vara skrattretade låg även jämfört med en G5RV eller multibandsvertikal som folk älskar att kalla "konstlaster" vanliga fall.

Visst kan man köpa en 10000:- kortvågsrigg med 2 och 70 till bilen också och inte nyttja kortvågen, kanske köpa till en konstlast att terminera den antennutgången i för säkerhetsskull, men det känns som slöseri.
 
Back
Top