IC-7000 vs BC-312

Jag vill nog påstå att ditt inlägg innehöll en rejäl dos "det var bättre förr".

För egen del så anser jag att saker som förgasare, (här lär jag få OID:s medhåll) fördelare, enkel tändspole, tändkablar, centrifugal och vacuumregulatorer tillhör förhistorien.....

Jag ser mig tvungen att hålla med...
Men, gå in på min qrz.com sida och kolla in en del av mina eländiga gamla saker...

Jag måste bara flika in en liten kul detal, på den tiden jag jobbade på Saab så hade jag studiebesök i min utbildingsverkstad från "motorfolket" från teknisk utveckling för att studera några av mina stora motorer som jag hade "dolt" inne på jobbet.
En sak som imponerade på dem var gången på en av mina Rolls Royce B80 motorer.
(rak 8 cylindrig bensinmotor på 5.6 l)
Vid ett tomgångsvarvtal på 350 rpm så ställde vi en enkrona på förgasaren.
Jag skulle kunna skriva massor om den motorns designfinesser eller för den del hur moderna otto eller dieselmotorer är konstruerade och hur de styrs, men det är en annan story...
 
RNA, det som var bättre förr var väl att förr tillverkades riktiga radioapparater som håller än idag och som både kan användas och repareras utan specialverktyg och dyra analysinstrument. Du skrev en bra sak - vilket inte hänt förr - nämligen; "Sedan om man sedan har en mera romantisk syn på sin hobby och dess upplevelse, så är väl det ok."

Det var bra skrivet och ger dig en liten guldstjärna i kanten. Det ligger en hel del i vad du skriver och båtankarfolket ser nog en viss romantik i sin mossiga hobby precis som den genuine veteranbilsägaren och ångloksfantasten gillar sitt. Att modern utrustning - radio eller bilar - ibland kan vara bättre och mer ändamålsenlig för den användning de primärt är avsedda för är väl en annan sak. Jag tror precis som BDZ att de flesta av oss båtankarintresserade även har en modern plastradio stående. Några har den mitt på radiobordet som default och andra som jag har den under skrivbordet och inte inkopplad. Det händer dock att den lyfts upp på bordet för att användas en stund i en DX-pile-UP eller för att göra jämförande mätningar gentemot ett förlorat båtankare. Det ena behöver inte utesluta det andra.

I mitt riktiga radiorum som är inrett som museum har jag inrättat tre fullt fungerande operatörsplatser med fungerande radiomateriel från 1926 till det mest moderna - en ST700A fartygssändare - tillverkad 1962. Det finns ingen dator i rummet och inga andra nymodigheter som kan distrahera och påminna om nutiden. Televerkets telefon med fingerskiva är enda länken till yttervärlden förutom radioapparaterna. Fler skulle ha möjligheten att dra sig undan vardagen en stund för att ägna tiden åt att lyssna över banden eller att sjunka djupt ner i läsfåtöljen och läsa en god bok som Termans Radio Engineering från 1941 som ligger uppslagen på bordet just nu.

Kontrasten till ett sådant välbefinnande är så klart att klyva ord här på Ham.se. Men det kan ju också vara kul ibland eller hur?
 
Är bilarna verkligen så mycket bättre nu?
Outslitliga kamkedjor har bytts mot remmar som bara håller några tusen mil.
Övriga delar har en begränsad livslängd, så det gäller att vara extra klurig om man skall hålla liv i grejorna till rimlig kostnad.
En Volvo B18 klarade 50 000 mil utan några större reparationer. Idag klarar man knappast 10 000 mil.

Även min plastradio (som har några år på nacken) lider av undermålig kvalitet. Komponenter ger upp utan synbarlig orsak.
När det gäller prestanda så tror jag inte att den är speciellt överlägsen många båtankare.
Men den väger inte så mycket och tar liten plats. Dessutom är den snäll mot elräkningen.
 
Nä, rörtiden är förbi. Men det är klart ... ska man räkna med den förfinade moderna rörteknik som pryder de hembyggda högtalarna på bilden, så ok då! Jag erkänner! :p
PICT1325.jpg
 
Nä, rörtiden är förbi.

Nu sätter jag klackarna i parketten så flisorna yr, rörtiden är ICKE förbi, för mig har den precis börjat :D

138601944963447400_resized.jpg
 
Last edited:
SM4RNA, känner du till det där bil-oraklet Bosse Bildoktorn? En journalist hade en intervju med Bosse som i stort handlade om Bosses syn på fantastiska bilar genom tiderna. Gamla klassiska lyxbilar, sportbilar, gamla trotjänare till moderna tekniska kompositlådor med de senaste landvinningarna.

Bosse var entusiastisk för åtminstone något i varje avhandlat fordon, han är ju en ovanligt positiv människa. Men, sa journalisten, om du nu bara skulle få äga och köra en enda bil hela livet, vad skulle du välja då?

Bosse funderade inte ens. En gammal Land Rover, sa han. Sedan motiverade han varför och det är precis samma argument som en del av oss framfört här om radio. De gör jobbet, går att reparera med enkla medel och är närmast outslitliga.

Själv har jag flera moderna radioapparater. Vi har också en modern (nåja) Toyota. De gör jobbet bra men jag har liksom ingen relation till dem. Det har jag till de äldre apparaterna och till min veteranbil, hon heter Greta och är just en Land Rover. Polerad aluminiumkaross med strålkastarna i grillen. Vad Toyotan heter vet jag inte, vi har inte lagt bort titlarna ännu..

Edit: SM6XUN, jag bygger just på en sändare med ett 6AK5W som oscillator. Skitkul..
 
Last edited:
Back
Top