Impedans på ändmatad antenn ?

DX-an

Member
Hur räknarman ut impedansen på en ändmatad antenn som är avsevärt kortare är våglängden ? typ 1/8-1/12 av våglängden ,tex 15-20m tråd på 1,8Mhz
igentligen är det den komplexa impedansen jag söker ( R+jX).
 
En "hyfsad" approximation för trådantenner som är ganska tunna samt har en längd som är
mindre än c:a 1/10 våglängd är att realdelen (R) är = 700 * (längden/våglängden)**2, och imaginärdelen (-jX ) motsvarar reaktansen av c:a 10 pF/m. För en antenn som är 20 m lång vid en frekvens av 1,6 MHz blir alltså realdelen 700 * 0,01 = 7 ohm och imaginärdelen motsvarar reaktansen av 200 pF, alltså c:a 500 ohm.

För så här korta antenner bör man ta realdelen med en "nypa salt" eftersom förlustresistanserna i ev. anpassningsnät, omgivningen och i jordnätet kommer att sätta sig i serie med själva antennens realdel.

I en praktiskt utförbar antenn så kommer 10-tals ohm att adderas till realdelen av matningsimpedansen.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Ett sätt är att ladda ned ett gratisprogram för antennsimulering och mata in sina siffror, tex MMANA-GAL. Jag vet inte hur exakt det blir, men borde i alla fall ge en fingervisning om vad det blir för värden.
Jag matade in en 20m vertikal tråd med radien 0,5mm över perfekt jord och frekvensen 1,6 MHz. Då kom det ut: 4.64-j717.15 ohm. På 1.825 MHz blev det 6.19-j590.93 ohm.

73, Roland SM0BRF
 
Back
Top