Intressanta fynd på TRADERA

SM4FPD

Well-Known Member
Tänkte börja en ny tråd.
Tips och kommenterar till saker man upptäcker på TRADERA DX radio etc.
Intressant även med efterföljande diskussioner om apparater vi minns.

Denna gång ett universalinstrument:
KEW-66 han säljer det som en ohm-mätare??????
Visaren visar långt under noll, kan gå att justera med nollskruven, ibland är nollskruvens lilla tift sönder på sådana här saker, men kan även vara en obotlig skada efter fall i marken.
Eller att man torkat av och fått laddning i plasten.....
Hur detta instrument ser ut där batterierna sitter är en bra fråga....

Jag hade själv ett sådant i många år, och det var väldigt bra.
Även ett växelströmsläge som på den tiden vara sällsynt på universalinstrument.
Jag har kvar instrumentet, och tog fram det för en tid sedan, gjorde rent och lade i en plastpåse för att bevara åt eftervärlden, tog bort batterierna för att slippa uppfrätta batterihållare, dvs slängs i containern efter mig.
En sak att nämna plasten i väskan får plasten på själva instrumentet att smälta, det var fula märken bakpå.
Mellanlägg av papper är bra om man vill bevara den forna glansen.

Nog har den här klockan minst lika stort nostalgiskt värde som Simpson 260.....

Säkert många andra här som haft en sådan mätare?

SM4FPD
 
KEW-66 såldes av flera olika handlare.

1711361212026.pngDet som jag hade kom från Clas Ohlson, där det var nästan 20 kr billigare.
Köptes vid ett besök i Insjön sommaren 1968, på återväg från farföräldrahemmet i Ö-vik.
En resa som jag minns väl, eftersom den blev sista gången som jag såg min farfar i livet.

KEW-instrumenten var mycket för pengarna, men är lite "smäckigare" än proffsinstrument.
Ett Avo 8 eller Simpson 260 är betydligt tåligare, men prissatta därefter. Mitt Simpson
hade åkt i ett betonggolv på Televerket och fått ett rejält sprucket bakelithölje.
Med hjälp av en händig kollega så epoxi-limmades bitarna ihop och instrumentet har gjort tjänst sedan dess. Det finns dock en mycket bra orsak bakom varför man helst
inte ska mäta anodspänningar i slutsteg med användning av 5000 V-området...
 
Vad tror ni om denna ganska ovanliga pjäs?

centralradioanläggning.jpg
Två Philips Tuners med LW, MW, SW1, SW2 och UKV.
I skåpets nedre del sitter två distributionsförstärkare med med EL36 p-p.
Rackskåpet har öppningsbara sidor.
Har använts som centralradioanläggning på ett ålderdomshem fram till 1980.
Köptes på Tradera häromdagen och står nu i mitt förråd.
 
Sån oumbärlig pjäs saknas i varje hem..o borde stå på hedersplats i vardagsrummet.
Själv jagar jag(nåja) efter ngn gammal fartygsradio av golvmodell - enbart AM o några hundra Watt duger och ställa där.
 
Har Du tur har distributionsförstärkarna förutom 50V (var det väl?) även 4/8/16 Ohms tappar på utgångstrafarna..

EL36 förresten... E/PL36 var avsedda som linjeslutrör i S/V TV förr i tiden..

EL36 finns i en engelsk variant utan toppanod avsedd för just LF-slutsteg.
Annan sockelkoppling. Andra data. Är det dessa rör?
 
Jag hade en liknande sak, en centralförstärkare från en skola, med 2 st 100 W slutsteg med EL156, inbyggd mikförstärkare och en enkel FM-radio. Den vann ingen entusiasm i hemmet, trots att jag satte in anpassningstrafos för 50 Ω till 8 Ω så det funkade som stereoslutsteg. Visserligen kunde man få rutorna att skallra, men det var nåt med det estetiska som inte lirade riktigt...
 
Tyvärr så gick många av dessa skönheter på tippen under 70-talet när fartygsradion
moderniserades,

1711393624693.png
ett par hundra kg prima järnplåt och annat matnyttigt.

Distributionsförstärkarna med radiotuners för "centralradio" minns jag annars
från mina sommarjobb på Asea-Skandia under början av 70-talet,

De monterades och provkördes innan leverans i en verkstad med rejäla högtalare
och det hördes i hela byggnaden.

EL6471 är ett ganska imponerande Gerät, som man misstänker är utfört för "Massenbeschallung".

1711395813221.png
 
Har Du tur har distributionsförstärkarna förutom 50V (var det väl?) även 4/8/16 Ohms tappar på utgångstrafarna..

EL36 förresten... E/PL36 var avsedda som linjeslutrör i S/V TV förr i tiden..
Det finns ett 10V läge vilket skulle kunna vara en 4ohm utg. Sen finns 25, 35, 50, 70 och 100V.
Utg-trafon är ganska liten så jag får nog fixa en bättre.
Det är vanliga EL36 med toppanod.
https://www.radiomuseum.org/r/philips_el6415el_641.html
 
Last edited:
Kul svängning, från KEW-66 till stora förstärkare.. Men intressant och lärorikt!
Grossslautprecher ett kul ord.
Lite läsning i ämnet hos http://mikrofonen.se/
Här finns PA-ljudets historia och filmljudets historia.
Det nämns om "platta högtalare", någonstans har jag läst att sådana användes under WWII av diktatorn för att göra sig hörd. Flera våningar höga.
Förstärkarna må ha varit feta oxo.

Filmhögtalaren på bild, horn med 4 m2 öppning vore väl fint till amatörradion för att få med hela spektrat från det ynkliga bandbredd vi huserar med på HF. En sån i lite mindre format borde gå att integrera med radiobordet.

Morse mottagning med toner (rena toner då) under 200 Hz är rätt kul.
För att inte tala om Norrmännen som labbar med bredbands SSB, de sänder talet, eller rösten grundtoner ner till 150 Hz.

SM4FPD
 
Großlautsprecher

är ett synnerligen beskrivande ord.
"Stor"+"hög"+"talare".

När sådana används för "Massenbeschallung" vilket ordagrant översatt betyder
"Utsättandet av folkmassor för starka ljud" upplever man för sitt inre öra akustiken hos massmötena i Tredje Riket.

Annars är ljudtekniken i kinematografien ett stycke fascinerande teknik- och kulturhistoria.
Den historik som Roy länkade till är synnerligen läsvärd, och som filmnörd blir det åtskilliga
"igenkännande leenden" vid läsningen. Tyskland var stort på ljudfilm i industriell skala:

1711478118239.png
Filmljud förr var ett otroligt hantverk vilket byggde på ett teamwork utöver det vanliga.

För att få till ett ljudfilmspår så var många yrkesmän inblandade,

1711478318924.png

avbildad är en Tonmeister ur dokumentären från 1937 om journalfilmhantverket
"Die Kamera fährt mit - Aus der Arbeit der Wochenschau".

@SM7EQL som har ett förflutet som projektionist har mycket intressant att förtälja om ljudfilmhantverket, och på något sätt saknar jag mina tidigare grannar, en som var biografägare och en annan som var TV- och studiokjudtekniker.
 
Last edited:
Filmljudsintresserade, och teknikintresserade i allmänhet, får absolut inte försumma att kika
in här: https://www.filmsoundsweden.se/backspegel/start2.html
Där får man reda på allt om ljudkameror, perfobandare, Nagra, Neumannflaska med mera. Att
få till ljud synkront med bilden var inte lätt. Undrar om alla nutida Youtubers anar vilket slit
det var att få till en film med tillhörande ljud.

Där finns också utdrag ur diverse kataloger. Ur Elfa:s hifikatalog från 1960 hittade jag GLD:s
Philipstuner. Jag har en (bara en) och det är ingen dum apparat. Med ålderns rätt klarar den
inte stereo på FM men det går å andra sidan hela vägen till 108 MHz. Dessutom har den ett
extra MF-steg vilket gör den piggare än typiska BC-pytsar från den tiden. Mitt exemplar har
frontpanel med svensk text där man lyckats skriva bandspridning vid den knapp som väljer
bandbredd för AM-mottagning. Nu är det väl helt omöjligt att få in en LV eller MV-station
som är stark i förhållande till störnivån, annars hade det nog gått att få skapligt ljud även där.

Philips_A5X83A.JPG
Den kostade ny ca 495 kronor. Gå till länken och räkna sedan ihop vad en dåtida HIFi-anläggning gick
lös på. Med radiodel, förstärkare, ett par högtalare, en grammofon och kanske en bandspelare. Nu är det
bara att köpa en Bluetoothhögtalare och koppla upp mot mobbeluringen.
 
Gå till länken och räkna sedan ihop vad en dåtida HIFi-anläggning gick
lös på. Med radiodel, förstärkare, ett par högtalare, en grammofon och kanske en bandspelare
Brukar ibland erinra mig sketchen med Rowan Atkinson från 80-talet där en stackars ljudintresserad går in i en finare HiFi-butik och önskar att köpa en "grammophone".

 
Här har vi den flera gånger omtalade SIMPSON 260 till salu.
https://www.tradera.com/item/340198/628995250/simpson-260-analog-multimeter-1960-tal
Blir kul att se om den säljs.

Lägg märke till dess lite annorlunda märkning.
Exvis A.C. D.C. och punkter även i talen, MA. vilket då skall tolkas som mA, (milli Ampere), inte MEGA AMPERE som det står. Hur skrev man då Mega?
50µAMPS där standard skrivning är 50 µA men på vissa ställen finns verkligen mellanslag mellan belopp och enhet, exvis för spänningar, ex 50 V, men inte vid strömlägena.

Jag såg en sådan mätare vid unga år på 60 talet. Och funderade på vad uttaget OUTPUT var för något.
Frågade alla jag trodde visste, Radio och TV reparatörer etc. som var äldre än mig, men ingen visste, inte ens en gammal god radioamatör med tvåställig signal.
Sanningen är att det är ingen utgång utan en ingång för att mäta AC från ljudkälla, exvis 0 Bm en sådan skal finns oxo på mätaren. En konding sitter i serie med AC läget.

Så för att tolka märkningarna krävs en del fantasi här, det var väl före internationell standard, men mätaren är ändå utvecklad under sent 50 tal.

Klart att det är en kul sak att pryda radiorummet med. Nostalgi och imponatorkraft.

SM4FPD
 
Simpson 260 är 1930-tal, min äldsta är från 1949.
Det som var bra med dessa multimetrar är att de är ganska kompakta, har överskådliga skalor
och väl valda mätområden.

Minussidan var ömtåligt bakelithölje och inga skyddskretsar av något slag.

Fick med mig två 1960-tals, en med rejält sprucket hölje, när Televerket avvecklade alla sina gamla
instrument i samband med bolagsbildningen. Kom sedan att prata med SM5BOQ(SK) om Simpson,
och han donerade det 40-talsinstrument vilket är det äldsta i samlingen.
Det finns en Ellab-inventariemärkning, så det kommer från en av FMV:s föregångare.

Man bör vara försiktig med att använda instrument av den sorten till att mäta anodspänningar,
trots att det finns jackar för 5000 V AC och DC.

Amerikaner i gemen har svårt med enheter.
Långt in i modern tid blandade man friskt gemener och VERSALER i enhetsprefix, och det här
med milli, mikro och mega som av och till samtliga kunde få M som prefix kunde bli källor till förbistringar.

Till och med de excentriska britternas AVO kom att bättra sig på sitt yttersta och använda IEC-symboler och standardiserade prefix för enheterna.

"Output-jacket" var avsett för att mäta LF-spänningar på primärsidan av en utgångstransformator,
där det fanns en påtaglig DC-anodspänningskomponent. Därav seriekondensatorn.

"Simpan" i auktionen ser fin ut, men verkar ganska rejält överprissatt.
Ett Unigor 2s eller 3s samt AVO 8 ger betydligt mer för pengarna, eftersom de både kan mäta växelström
och har överlastskydd.
 
Last edited:
Back
Top