Jordning?

Kan någon klok person hjälpa en nybörjare genom att förklara lite om jordning av transceivern, dvs varför och hur. Det ska man ju göra, har jag förstått, och det finns till och med en särskild vingmutter på apparatens chassi för att ansluta till jord. Jag har läst och hört en del – men har inte blivit klok.

Vad är egentligen den viktigaste orsaken till att jorda?
• Säkerhet så att jag inte ska få stötar från apparatens chassi?
• För att undvika att elektriska urladdningar i atmosfären (åska) skadar transceivern?
• För att förbättra effekten av sändningen när jag har en antenn som inte är avstämd?
• Något helt annat?

Någon sa att om jag kör med en dipol, dvs en avstämd antenn, så behövs ingen jordning. Är det den tredje punkten som då avses?

Hur åstadkommer jag en vettig jordning?

Eftersom jag bor i hyreslägenhet mitt inne i stan tänker jag först försöka komma igång på sommarstugan. Där har jag uppvärmning genom direktverkande el, dvs ingen vattenburen värme att ansluta till. Men rinnande vatten har jag i köket, kan jag dra en ledning dit?

Eller ska jag gräva ner något metallföremål i jorden och dra en tjock kopparkabel dit? Någon sa att själva ledningen till jorden inte fick vara för lång, en kvarts våglängd (?), vilket för 14 MHz skulle innebära 5 meter, det är inte mycket.

Någon sa att det inte var någon mening med att ansluta till jordningen på ett vanligt eluttag. Nähä.

Hur gör jag? Eller behöver jag inget? Och hur gör jag om jag sedan vill fortsätta i stan? Där har jag vattenburen värme. En koppartråd till elementet?
 
ESR under Myter inom amatörradion
av SM6ENG har du en bra artikel runt jordning

Jag bor också i lägenhet och har fixat en fulltransformator med mittuttag på sekundärsidan, där jag jordar radio och övrig utrustning.

Eftersom jag har en longwire och var rädd att husets elsystem skulle bli en del av systemet, så isolera jag med hjälp av denna isoleringstransformator. Helt enligt det du kan läsa på ovanstående länk om jordning

/Bosse
 
Last edited:
Gör som min granne, gräv ner ett datorchassi 2 meter ner i marken och dra in en 6 mm3 kabel till en jordbrygga (kopparskena men idiotmånga skruvhål) :p

Jag virade en sladdstump runt ventilen på elementet och drog bort där coaxarna går in genom fönstret och virade jordkabel runt skarvarna ;) Funkar också kanon
 
Back
Top