Justera in FT857

SA7BNT

Active Member
Hej,
eftersom att min FT 857 hade gått sönder i rx kredsen och nu er fixat, efterlyser jag en som kan mäta in den igen. Just nu skrika den som fan i motageren. Någon som kan eller vet någon som har erfarenhet i detta??

73 Tim
SA7BNT
 

Attachments

  • job_16 FT-857 Service Manual.pdf
    46,1 KB · Views: 22
Denna hade gått sönder 455kHz TOKO AM-Filter. Och sen har vi bytt dom andra med.
Denna PDF hjalp oss att hitta felet.
Här en liten video från samma fel som jag hade.
 

Attachments

  • Bildschirmfoto 2015-12-16 um 17.34.25.png
    Bildschirmfoto 2015-12-16 um 17.34.25.png
    440,8 KB · Views: 19
  • Bildschirmfoto 2015-12-16 um 17.34.10.png
    Bildschirmfoto 2015-12-16 um 17.34.10.png
    400,2 KB · Views: 19
  • ft857_897_cf1005_fix_132.pdf
    493,4 KB · Views: 26
Last edited:
Ok, jag har läst om det problemet tidigare.
Om du nu har bytt filter borde väl problemet vara löst eller kan det vara mera trasigt?


Just nu skrika den som fan i motageren.
Upplever du detta som att filtret ligger snett i frekvens?
 
Efter att (DO5BFH) fik bytat detta filter för mig, kom där redan mottagning i transivern igen. Men för att vara 100% säker fik han uppdrag att bytta alla filter.
Nej inte mera som var trasig.

Upplever du detta som att filtret ligger snett i frekvens?

Nej inte snett. Det låter som en mikrofon som har alldeles för högt input och måsta reguleres ner för att den låter bra i modulationen igen.
 
OK, kanske har DO5BFH justerat något annat under felsökningen och sedan glömt att justera tillbaka.
Att bara byta detta filter borde inte ge ett sådant resultat.
Har du gjort en factory reset?
 
Har nyss pratat med DO5BFH (Simon), han har inte justerat på något annat. Bara bytt af filterne. Filterne är inte org. Yaesu, de skulle vara bättre med inbyggt C om inte jag har missuppfattat det. Så dom är annorlunda, tyvärr hade han bara en FM mättplats och kunna inte justera transivern eftersom att det krävs en ssb mättplats för att justera transivern. Därfor skrev jag här.
 
Jag kan inte förstå vad som ska justeras.
Om de nya filtren har samma impedans och bandbredd så borde inget förändras.
Låter det lika illa i alla moder, AM, SSB och FM ?
 
Läs pdf från första post.
Detta är en kretsbeskrivning, ingen trimanvisning.


Låter det lika illa i alla moder?
Med denna fråga söker jag en gemensam nämnare som eventuellt kan påverka alla moder, AM, SSB och FM eftersom ni har bytt ut alla filter.
 
Hej, såg det nu när du påpekade detta. Damm!!!!! Får be om ursäkta för detta. :(
I Service Manual på sida 16 finns det.
RX Adjustment SSB IF Adjustment

1. Connect the signal generator to the HF/50 MHz antenna
jack, and the AF milivoltmeter and the SINAD
meter to the speaker jack.

2. Tune the transceiver to 51.995 MHz, and switch off
the ATT and IPO feature. Inject a 51.995 MHz signal
from a signal generator at 0 dBμ output.
3. Adjust T1018, T1019, T1024, T1026, T1028,
T1030, T1035, T1036, T1037, T1034 and T1029
on the MAIN UNIT alternately for maximum indication
on the AF milivoltmeter. Several passes may be
necessary, as the adjustments inter-react to some degree.

Låter det lika illa i alla moder?
Nej. Fm (2/70cm) går bra. Inte heller på alla band.
Har nu läst lite mera, och i service menu (A+B+C+Power On) har man möjligheten att justera
HF1-RXG (RX Gain 160 och 80m)
HF2-RXG (RX Gain 40, 30, 20, 17m)
HF3-RXG (RX Gain 15, 12, 10m)

Efter att jag har reducerad lite där (på dom band där var fel på), låter det inte so övermodulerat mera när man lyssna till ett QSO. (Har skrivit ner dom gamla inställinger)
MEN!!!!! Nu verker det som om att man inte kan höra dom svaga stationer. Jag tycker att skillnaden melleam bruset och modulation är lika. Hoppas du fatter vad jag prata om. Skal prova att fixa ett Video under dagen.

Tyvärr har jag inte någon "signal generator" och inte heller ett "SINAD meter" för da skulle jag ha börjad kolla dom värden först.

Tack för din tålamod.

73
SA7BNT


Här uppfattar jag modtageren som ok. Tydlig skillnad mellan brus och cw.


Här inte!!!!!!

Och inte heller här
 
Last edited:
Ursäkta att jag lägger mej i resonemanget. Har lyssnat på dina inspelningar.
Det första jag reagerar på är den höga brusnivån. Lokala QRM?
Det andra är att AGC är alldeles för snabb, men du vill kanske ha det så?
 
Last edited:
Ursäkta att jag lägger mej i.
Det första jag reagerar på är den höga brusnivån. Lokala QRM?
Det andra är att AGC är alldeles för snabb, men du vill kanske ha det så?

Hade inte du gjort en reset på stationen? Kanske det är som Ingvar säger - att du bara behöver sätta
AGC tiden till "slow", om det nu går att ställa in det i någon meny någonstans.
 
Även om du kör en fullständig "RESET" på en FT-857 återgår bara användarinställningarna till fabriksläge.
Inte inställningarna i servicemenyn.

Det finns nämligen, tyvärr, inga fabriksinställningar av standardsort till dessa (!) då alla exemplar är individuellt
justerade från fabrik. Och det kan skilja väldigt mycket mellan de olika individerna sett till de injusterade värdena,
något som det skrivits spaltkilometer om på internet.

Om det beror på dålig komponent eller byggkvalité skall jag låta vara osagt...

Tyvärr är det så illa att du mer eller mindre kan ruinera din radio och skruva bort dig totalt om det hela sker "på känn"
utan att de gamla värdena noggrant skrivs ned och dokumenteras. Det kan t.o.m. bli svårt att i en fullt utrustad verkstad
med alla faciliteter få ordning på en helt bortskruvad radio.
 
Last edited:
•Adjustable AGC:
The Automatic Gain Control (AGO circuitry of the FT-857's receiver may be adjusted, by the operator, for Slow or Fast recovery times.
A convenient "Auto" feature programs "Fast" AGC for CW, and "Slow" for voice modes.
And the AGC may also be turned off, if desired, allowing manual gain control from the front panel.
 
Last edited:
Inget S-meterutslag alls, trots att det verkar vara anständiga signalstyrkor?
Tror på GLD's tanke, att AGC är inaktiverad, och då brukar det låta illa om lite starkare stationer.
 
Back
Top