Kommer vissa delar av HAM HF-frekvenserna att användas till kommersiell radiotrafik?

SA6MTX

Well-Known Member
Nu gäller detta endast USA, så vet inte om detta alls är något möjligt scenario för Europa, men det verkar finnas intresse av FCC där att upplåta visa frekvenser på HF-bandet till kommersiella tillämpningar. I detta fallet så är det ett konsortium med ett antal företag som vill använda några få delar av HF-banden för att kunna handla aktier, och skicka ut börsdata till sina terminaler, med lägre latensen än i dag (som är fallet för tex.data via satellit).

Smart och kul att man har nytta av HF för praktiska tillämpningar, men tror ni att det finns en risk att det sprids till andra företag och nya tillämpningar i framtiden att använda vissa delar av HAM-frekvenserna. Kommer dessa idéer isf. att riskera att spridas från FCC även till andra Europeiska och internationella organ?

Eller är detta bara en hajp av några HAM på nätet som vill få klicks/uppmärksamhet (har inte den mest seriösa framtoningen), som inte har någon verklig fara och förankring i verkligheten?


Debatten om detta verkar stor och het bland HAM i USA, och skulle vara intressant att få höra om ni ser några risker eller problem med detta.

Är riskerna överdrivna av en uppjagad HAM-grupp, som oroar sig helt i onödan, eller har de något alls rätt att göra så?

Ser ni detta även potentiellt som en möjlig framtid även för Sverige och Europa, eller finns inte detta direkt på kartan att kunna hända här (FCC har ju ingen direkt makt här)?
 
Med risk att upprepa mig lite kan man börja med att läsa i denna tråd:


Kort sagt är det så ifall denna teknik fungerar som man tänkt sig,
vilket ingalunda är säkert, blir HF högintressant för aktiehandel mellan
kontinenterna med kortast möjliga latenser. Man kan mycket väl tänka sig
att militärer och aktiehandlare delar upp HF-spektrum mellan sig, eftersom intresset från propagandaministerierna för HF-rundradio är i avtagande.

Dock blir något besvärligt, eftersom trögheten inom ITU är påtagligt, tidskonstanten för att få några större förändringar i Artikel 5 av ITU-RR
rör sig om flera år.

Då finns möjligheten att helt enkelt "runda" ITU genom att bilda någon form av regional organisation som inte behöver ta diplomatiska hänsyn.
Sådant föreslogs av USA för några år sedan, eftersom man ansåg att ITU var partiskt till förmån för "bruna länder". Då blev det ingen direkt uppslutning, och frågeställningen gällde primärt UHF-spektrum för 4G och 5G.

Men om saken skulle dyka upp på nytt så är det inte uteslutet att kapitalstarka intressen kan få till en regional omdisponering av HF-spektrum. Hur man skulle gör< utanför USA:s intressesfär är mer en öppen fråga, man kan tänka sig att man helt enkelt köper ut rundradiointressenterna, eftersom de ändå bara förlorar pengar på verksamheten.

Om man använder systemmodellen med de antaganden som jag gjorde för min uppsats till HF19, skulle det grovt räknat kunna finnas plats för 20-30 sådana förbindelser mellan varje ITU-region vilka skulle behöva c:a 4 MHz total bandbredd.

Allt detta bygger på att man klarar sig inom den koherensbandbredd som
HF kan erbjuda, runt 100 kHz och att det gör att göra en modulering och kodning som både uppnår latenskraven och kravet på tidsupplösning.

HF ses som ganska värdelöst hos "avreglerade administrationer", och PTS har numera inte någon som helst kompetens inom området längre.

Det skulle inte förvåna mig ifall någon begärde tillstånd av PTS i SM för en HF-sändare vilken har,säg, 500 kW ERP och tar upp en bandbredd av 100 kHz, detta skulle beviljas ifall frekvensen skulle ligga i något band som är avsatt för fast trafik, detta skulle beviljas.
 
Missade den andra som skapats om detta, men tack för ett mycket bra och utförligt svar. Du har förresten inte någon länk till uppsatsen till HF19 som du författat (om dokumentet är offentligt)?
 
Uppsatsen är i högsta grad publik, men jag får leta lite i filarkiv innan den kommer fram.

Här är den.
 

Attachments

  • ID_51_34_high_frequency_trading.pdf
    502,3 KB · Views: 32
Uppsatsen är i högsta grad publik, men jag får leta lite i filarkiv innan den kommer fram.

Här är den.
Intressant artikel! Även om jag inte hängde med i alla stycken. Många förkortningar jag inte förstod, men generellt intressant.
 
Back
Top