Konsteter

SM5XUN

░░░░░░░
Jag behöver en tre- eller fyraportars konsteter.

Har vi någon här som byggt en, hur har ni resonerat kring skärmningen vid ingångarna och hur har ni löst dämpningsnätet i mitten?

Effekttålighet behöver inte vara mer än 50W och min. dämpning 40dB per port och 0-40dB i centrum reglerbart i någon form.
 
Jag har ingen egen erfarenhet, men omtag minns rätt från SM2WMVs tråd på elektronikforumet fick han utmärkt port-till-port-isolation med vanliga reläer och utan speciell skärmning. Kontentan är att det inte verkar speciellt kritiskt.

Eller har jag helt missförstått frågan?
 
Jag skulle nog gissat på någon skojfrisk kollega som luktat för mycket varma ångor av flussmedel ... hi hi

/J

fast har jag fel, ja då skall det bli väldigt intressant att höra vad det är :)
 
Jag antar att han försöker skoja till namnet på en konstlast

För all eter jag har använt för att starta traktorer har varit konstgjord.

DVS det han inte sänder ut i etern har han tänkt sända in i konst-etern
 
Jag antar att han försöker skoja till namnet på en konstlast

För all eter jag har använt för att starta traktorer har varit konstgjord.

DVS det han inte sänder ut i etern har han tänkt sända in i konst-etern

Jo fast en 4 portars konstlast? dämpningsnät och reglerbar dämpning ... hmmm? Kanske inte är flussmedel ... kanske han lukta eter istället å blivit inspirerad :)
 
En konsteter är som namnet lite kryptiskt antyder, en konstgjord eter.
...Alltså etern vi sänder radiovågor i, inte den etern man blir dåsig av :D

För att simulera etern vi normalt sänder i så krävs det stor dämning mellan radioapparaterna, och även då en hög isolation mellan portarna, även effekttåligheten på ingångsdämparna måste tas i beaktande.

Jag har ritat ett exempel på en lösning jag har funderat på men då jag ännu inte byggt den så kan jag inte mäta portisolationen.

Med den konstruktionen så är det en fast dämpning mellan samtliga portar och förhoppningsvis minimal påverkan från öppna oavslutade portar (om jag nu tänkt rätt..)
Varje ingångdämpare måste förstås skärmas separat för minimal koppling.

blog



Några tankar och idéer?
 
Last edited:
Oavsett hur man ser på saken blir det nog inga 120 dB mellan portarna,
knappast ens 80... Läckaget mellan kablar och genom någorlunda enkelt realiserbara skärmar hamnar någonstans i häraden 80 - 90 dB i det lägre HF-området.

För att bedöma konstruktionen så behövs lite mer information:
Vad ska anslutas till de olika portarna?
Är det en transceiver per port?
Frekvensområde?

Om jag själv behövde en sådan anordning skulle jag dela upp dämparna i minst 2 steg, en effektdämpare (50W) med 20 dB och en efterföljande på kanske 40 dB. Dessa skulle sedan kopplas ihop i ett stjärnnät med 4 st 25 ohms motstånd.

Den missanpassning som riskerar att uppstå via öppna portar och genom genom sammankopplingen kommer helt att försvinna via de höga dämpningsvärdena mellan portarna, utan det är helt och hållet toleranser och komponentval hos dämparna som bestämmer Return Loss för varje ingångsport.

Dämpningen eller isolationen mellan portarna blir något frekvensberoende p.g.a. uppbyggnaden, men ligger i bästa fall runt 90 dB på lägre frekvenser.

Behövs mer isolation är det nog yttre dämpare precis vid radion som kan göra någon skillnad.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Oavsett hur man ser på saken blir det nog inga 120 dB mellan portarna,
knappast ens 80... Läckaget mellan kablar och genom någorlunda enkelt realiserbara skärmar hamnar någonstans i häraden 80 - 90 dB i det lägre HF-området.

För att bedöma konstruktionen så behövs lite mer information:
Vad ska anslutas till de olika portarna?
Är det en transceiver per port?
Frekvensområde?

Om jag själv behövde en sådan anordning skulle jag dela upp dämparna i minst 2 steg, en effektdämpare (50W) med 20 dB och en efterföljande på kanske 40 dB. Dessa skulle sedan kopplas ihop i ett stjärnnät med 4 st 25 ohms motstånd.

Den missanpassning som riskerar att uppstå via öppna portar och genom genom sammankopplingen kommer helt att försvinna via de höga dämpningsvärdena mellan portarna, utan det är helt och hållet toleranser och komponentval hos dämparna som bestämmer Return Loss för varje ingångsport.

Dämpningen eller isolationen mellan portarna blir något frekvensberoende p.g.a. uppbyggnaden, men ligger i bästa fall runt 90 dB på lägre frekvenser.

Behövs mer isolation är det nog yttre dämpare precis vid radion som kan göra någon skillnad.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Nej, några 120dB lär det inte bli med angivna värden, tanken var mer om konstruktionen håller som sådan, jag var inne på stjärnnät först men av någon anledning fick jag en känsla av att påverkan av öppna portar blir högre då men normalläget är ju terminerade portar.

Min tanke är att varje effektdämpare får varsin skärmbox, möjligen kan jag dubbelskärma men det blir bökigare då.

Frekvensen är VHF och antalet transceivrar är tre men det är trevligt med en fjärde port för eventuell monitorering.

Värdena (bortse från de som är på skissen) blir troligen 50dB effektdämpare då jag redan har fyra sådana i junkboxen.

Hur skall man lösa en stegdämpare på ett bra sätt i mitten utan att behöva använda tiotals reläer och lika många skärmfack?? :confused:
 
Ville ju ha den konstig...
Nej, några 120dB lär det inte bli med angivna värden, tanken var mer om konstruktionen håller som sådan, jag var inne på stjärnnät först men av någon anledning fick jag en känsla av att påverkan av öppna portar blir högre då men normalläget är ju terminerade portar.
Det där med terminerade portar spelar ingen roll i detta fall. Du har ju 50dB dämpare på varje port varför return loss där bestäms av dämparens anpassning till 50 ohm.
Återigen - användningsområde frågas kom?

Behöver du ens ett stjärnnät? Har du sådan krav på kontrollerad dämpning/isolation mellan portarna som du antyder? Räcker det med vad 50+50dB ger så är du ju klar redan.
Som K-A säger så kommer det där sista med stegdämparen att kosta mycket jobb. KISS.:)

Avser att du mycket väl skulle kunna låta de olika portarna "prata" med varandra så att säga elektromagnetiskt via små trådbitar som antenner inuti burken . Alltså som stjärnnät men utan elektrisk koppling. Visserligen kommer du att få olika dämpning mellan portarna men etern är ju varierande. Å du ville ju ha den konstig...
 
Last edited:
Återigen - användningsområde frågas kom?

Utprovning av radiomodem, utan att förpesta den riktiga etern :)
En port vill jag ha ledig för monitorering med speckan.

Behöver du ens ett stjärnnät? Har du sådan krav på kontrollerad dämpning/isolation mellan portarna som du antyder? Räcker det med vad 50+50dB ger så är du ju klar redan.

Jag vill ha kontrollerad isolation så det blir egalt vilken port jag kopplar in sändtagarna i, förutsättningarna måste vara så lika som möjligt.

Som K-A säger så kommer det där sista med stegdämparen att kosta mycket jobb. KISS.:)

Med fyra färdiga stegdämpare blir det inte så mycket jobb... ;)

Avser att du mycket väl skulle kunna låta de olika portarna "prata" med varandra så att säga elektromagnetiskt via små trådbitar som antenner inuti burken . Alltså som stjärnnät men utan elektrisk koppling. Visserligen kommer du att få olika dämpning mellan portarna men etern är ju varierande. Å du ville ju ha den konstig...

Jo, enkelt är bra...men inte för enkelt.. tanken med fyra små antenner i en skärmburk har slagit mig men det lär bli för ojämn koppling.


Typiskt nog mindes jag fel om dämparna i junkboxen, det var 20dB/100W så det var inte många rätt, 60dB effektdämpare är inte så vanliga heller :(

Hur ser en professionell konsteter ut inuti, hur har man löst sammankopplingen tro?
 
Utprovning av radiomodem, utan att förpesta den riktiga etern :)
En port vill jag ha ledig för monitorering med speckan.
Den porten behöver väl inte vara riktig lika hårt dämpad/isolerad som de övriga 3 portarna? Om du ska någon dynamik kvar till specken att mäta med alltså. I o f s så kör du med 4 stegdämpare så löser det där ju sig kemiskt. Eller manuellt.

Jo, enkelt är bra...men inte för enkelt.. tanken med fyra små antenner i en skärmburk har slagit mig men det lär bli för ojämn koppling.
Det blir det. Men den är fix och kan verifieras i förväg så den blir känd.


Typiskt nog mindes jag fel om dämparna i junkboxen, det var 20dB/100W
Bra start ändå. Hur hög effekt snackar vi om?

Vad har du för stegdämpare?
 
Hur hög effekt snackar vi om?

Vad har du för stegdämpare?


Bra poäng med dynamiken, det blir inte mycket över till speckan..

Effekten är max 50W in CW från varje TX, mycket korta burstar med långt uppehåll.

Stegdämparna som jag ev. har på gång är fyra små SMA-försedda 2W/10dB japanska troll goda upp till 3GHz, får se om jag får de billigt nog annars får jag hitta andra alternativ.

Då blir det från 60+0+0+60 = 120dB upp till 60+10+10+60 = 140dB, det lär ju räcka :D
 
Bra poäng med dynamiken, det blir inte mycket över till speckan..

Effekten är max 50W in CW från varje TX, mycket korta burstar med långt uppehåll.
Låter som du kommer att köra peak hold och behöva integrera ett antal svep.

Då blir det från 60+0+0+60 = 120dB upp till 60+10+10+60 = 140dB, det lär ju räcka :D
räcker till vad egentligen? Bara till att skydda de andra mottagarna eller? Tycker detlåter lite med bara 20dB justeringsmån.
 
Tänkte kasta in en pinne i denna brasa.
Kanske ska man ha med en port för att kunna påföra lite riktig eter.
D.v.s brus o störningar. Då kan man prova även hur tålig förbindelsen är mot störningar etc.
73 från en som har en konstig kilometerlång eter hela dagarna att "leka" i.
Göran
 
Öhhhh va? Vart brinner det?
vaddå brasa:confused:

klart att eter brinner ju bra men det är väl ändå ingen som tuttat på här väl?
 
Förstår inte heller riktigt vad du vill mäta för prestanda på radiomodem över en dämpad radiokanal helt utan brus och störningar?
(Den lokala etern här har ett grundbrus på S5, som du gärna kan få överta :D)
Fast dämpning på TX kan jag förstå, men det kan du knappast ha på RX-kanalen som rimligen bör ha ett mycket lägre dämpningsintervall

Att bygga en verklighetstrogen radiokanal i labbet är inget man gör på en eftermiddag om man vill ha kontroll över inmatad effekt, kalibrerad dämpning, nivåer på brus- och signalgeneratorer, och sedan reglerbar nivå till RX.

Då grejerna ändå skall användas i den verkliga etern är det kanske ändå ett alternativ? Med låg effekt och dålig antenn stör du nog inte andra mer än vad en vanlig test-operatör gör.
 
Back
Top