Krånglande KW107 Supermatch

SA5A

Well-Known Member
Har precis fått upp en 2x32m dipol matad via en ca 24 meter lång högohmig stege och stäms av med en gammal KW107 SUPERmatch. (Tack SM7CBS Tore för snabb hjälp med stegpinnar när mina tog slut!) Antennen verkar gå bra på 40 och 80 meter, men min gamla KW107 SUPERmatch får spel när jag kopplar in på 10-15-20 ingången samt försöker stämma av. Vad kan det vara för fel?

Detta händer: Jag drar ner effekten och lägger AM-bärvåg på några watt och stämmer av på t.ex. 15 meter. Det ser ut som jag hittat rätt lägen på både C1 och C2 för låg SWR. Helt plötsligt hoppar SWR upp rejält, kanske oändligt till ett. Det kanske har att göra med att jag ändrar C1 pyttelite, men jag är inte helt säker. Om det vore något problem med vridkondensatorn C1, borde det väl märkas även då man kör 40 och 80 meter?

Jag kan också tycka att problemet liknar självsvängning. Finns det några sådana problem med Icom IC-706MkIIg ... på 15 meter?

RF i schacket?

Problem med omkopplaren?

Jag är lite rådvill. Finns några kända problem med KW107 SUPErmatchen? Jag har googlat en del men inte hittat något särskilt ndg det.

Alla goda råd mottages tacksamt!

73 de SM5DXV Sture
 
Hej Gösta!

Tittade lite på schemat till KW107 SUPERmatch och det förefaller vara snarlik koppling som Z-match med linkutgångar. Inte mycket som kan krångla egentligen. Då fenomenet uppstår redan vid låg effekt (5-10W?), kan man väl utsluta överslag i kondingarna.

Jag utgår från att du kör med "balanserad" utgång, direkt på linken, och då kan man ju även utesluta omkopplarna. Återstår SWR-bryggan eller som du säger, självsvängning i sändaren. Om du skulle koppla en extra SWR-mätare innan tunern, vad visar den? Antagligen finns väl SWR-indikering på sändaren också!? Prova med en annan sändare och se hur det uppträder!

73/Lasse
 
Ja, det har jag - sorry! Kanske därför den gode Sture håller sig med "fjoll-call"...:)

73/Lasse
 
Det finns verisoner av IC-706 som kan självsvänga, vid underliga laster.
Och underliga laster för en sändare blir det under trimningen av avstämmaren.
Och sker det blir kanske inte antannavstämmaren knasig utan SWR mätaren.
Ger du mig serienumert på IC-706MKIIG så kanske jag kan se.

För övrigt borde ju tänkbara fel i en enkel avstämmare som bara innehåller spolar och kondingar vara enkelt att se om det finns fel i.
Har din avtämmare SWR brygga? Visar den i så fall ungefär lika som 706:ans SWR mätare på andra band?

de
Roy
 
Tack för tipsen. Jo, jag kör högohmiga stegen till den balanserade linken och flyttar banankontakerna till 10-15-20-linken då jag tänker prova där. Men den flergangade omkopplaren är med även om man kör direkt via linken.

Jag får väl plocka fram min gamla IC-720A och se om samma fel finns om jag kör med den.

Serienummret på min beg köpta IC-706MkIIg är 07821

SM5DXV Sture
 
Jag ska också jämföra IC-706:ans och KW107:ans SWR-bryggors utslag.Jag tror det var lika, men ska kolla igen.
SA5A SM5DXV Sture
 
Nu när jag drar mig till minnes: För många år sedan hade jag ett annat exemplar av en IC-706MkIIg. (Sålde den och ångrade sedan mig och köpte en annan begagnad) På den första fick jag problem med att dioderna i den inbyggda SWR-power-bryggan gick sönder. Tänk om jag redan då hade problem med denna KW107 som gjorde att dioderna pajade?

Nej, överslag i kondensatorerna tror jag inte ... men kan det möjligtvis vara dålig kontakt till den rörliga delen i någon av kondensatorerna i vissa lägen?

SA5A SM5DXV STure
 
Nu har jag återupptagit felsökningen. Det kanske inte är KW107:an som är enda boven i dramat trots allt. När jag kopplar in samma antenn (dipol med stegmatning) och KW107 till min gamla IC-720A får jag inte samma problem. Det går att stämma av bra och öka effekten till 100W utan att uteffektmetern börjar fladdra. Däremot märker jag att det är HF i schacket och tillbaka till transceivern!

Minns jag rätt att SM7CBS skrev att hans Z-match hade mycket dålig balans? Om det stämmer kanske problemet är dålig balans inkl feederstrålning från 3 meter öppen stege med ca 8cm mellan ledarna här inne i radiorummet?

Samtidigt verkar det vara något skumt med IC-706:an. Hittade dessa:
http://www.ad5x.com/images/Presentations/IcomBulletin928.pdf
http://www.ad5x.com/images/Presentations/IC706InstabilityRevA.pdf

Får jobba vidare på två fronter.
Sture
 
Hejsan Sture!
Kul att Du är igång....
Just min Z-match (hembyggd) hade dålig balans och jag vet att SM4FPD upplevt liknande.
Jag vill inte påstå att Z-matchar har dålig balans generellt sett. Jag misstänker min är felbyggd...linkspolen ligger nära jordändan av spolen enligt den beskrivning jag utgick från. Jag tycker det känns konstigt....linkspolen borde väl sitta på mitten?

Även om Du har dålig balans så ska Du kunna avstämma helt normalt och använda SWR-metern som indikator på vanligt sätt. Skillnaden om stegen strålar är att den blir en del av antennen.
Men eftersom Du kan avstämma på vanligt sätt med din gamla IC720 men inte med din IC706 så är det ju uppenbart att problemet sitter i din IC706. Roy har ju t o m antytt att så kan vara så mitt tips är att Du låter honom kolla riggen.
Det ska bli intressant höra dina resultat så småningom.
Tore SM7CBS
 
Last edited:
Jag glömde en sak...
Du säger att Du har HF i schacket vilket ju tyder på att Du har obalansströmmar i retur från antennssystemet. Du har alltså obalans någonstans.
Prova med en chokebalun mellan radion och tunern...då skapar Du balansen redan före tunern och den ingår då i det balanserade systemet. Det bör fungera även om tunern inte är helt symmetriskt uppbyggd.
 
Last edited:
Tack för tipsen! Jag insåg mer och mer att det handlade om självsvängning i IC-706:an. Det var problem på 18 och 21 MHz. Jag tror det orsakades mer av HF i schacket, än av hög SWR eller konstiga belastningar.

Redan tidigare har det när jag kört IC-706:an med en 3 el yagi på 21 MHz hänt någon enstaka gång att den givit full effekt ut bara jag tryckt in PTT-knappen på micken. Den antennen har bra SWR MEN jag har fuskat med choke balun fast den egentligen ska ha det. Jag har kopplat koaxen direkt på drivelementet/dipolen och sannolikt fått tillbaka en del HF även från den. Jag tänkte inte på det tidigare, men inser nu att även detta kan ha orsakat självsvängning i IC-706:an.

Nu har jag gjort modifieringen av IC-706:an enligt AD5X och självsvängningen verkar vara borta. Förutom att löda dit den där extra jordpunkten på filterkortet har jag dragit åt alla jordskruvar på det kortet och böjt upp alla bleck som ska trycka mot chassielocket.

Nu får jag ändå ge mig på HF-i-schacket-problematiken. Jag har provat med en choke balun mellan transceivern och KW107 men jag märker ingen skillnad. Återkommer.
 
Har Du provat köra din radio via batteri? En tänkbar "färdväg" för hf-i-schacket är el-nätet och bakvägen in i schacket. I bland tar sig störningar sig in via jordningen. En balanserad antenn behöver ingen hf-jordning så prova att lossa jordningen.
Vid obalans är "knasternivån" vid lyssning som regel högre än vid balans eftersom stegen då strålar och fångar upp händelser i husets el-nät i den s. k. induktiva närzonen som JanneG alias SM5AQW beskriver det i sin artikel om balanserade matare som finns i ESR:s bibliotek här på nätet.
 
Jag vet egentligen inte vad jag har för jordning. Tror det är en slags flytande jord genmom att alla koaxskärmar kopplas ihop via en koaxomkopplare. Det där kan säkert vara ett problem. Men jag tror nog att det blir ett bygge av en balanserad antennavstämmare först, och den som du skrivit om och finns på QTC-omslaget.
Men nu blir det stugan i Fjällnäs några dagar. 50 mil bil först. Kanske hinner jag köra lite som SA3A också! Blir det aurora kanske jag till och med luftar JP62-rutan på 2 meter! ;-)
Glad påsk!
Sture
 
Back
Top