Krav på och värvning av nya radioamatörer

SCJ DE EQL

Jag såg att du kompletterat ditt inlägg 72 med nitad jacka och videon.

Ja du, det får mig att tänka på början av 60-talet och de gröna Koreadufflarna som många på skolan bar. Inköpta på Engelbrektsboden i Malmö, hela ryggtavlan fullklottrad med namnen på ens favoritpopband. The Beatles för min del. En del av oss blev mods. Så här i efterhand inser jag att jag aldrig blev ett riktigt mods. Uppfyllde inte alla kriteria med långt hår etc. Ej heller flippade jag ur totalt som tyvärr några av mina klasskompisar gjorde. Det gick inte så bra för en av dom.

BDZ DE EQL

Ja vi skåningar kan nog uppfattas som lite dryga och självgoda ibland. Inget att skämmas över. Vi står stadigt med fötterna i den skånska myllan även när det blåser styv kuling. Jag tycker att man skall stå för det man tycker. T ex tycker jag att morsetelegrafi åter borde införas i proven för amatörradiocertifikat. Varför får jag inte tycka det?

För övrigt så undrar jag om inte one-linern som CZR skrev är det bästa som skrivits i denna tråden. En kraftfull Slogan som säger allt som behöver sägas.

"Jag blev radioamatör av eget intresse, inte av andras"

/Bengt
 
Du får ursäkta VJX men jag tycker ärligt och uppriktigt att det jag sysslar med är riktig amatörradio - för mig. Därmed inte sagt att allt annat som andra pysslar med är oriktigt, fel eller falskt. Dock kan det vara ointressant - för mig.

/Bengt

Ja då återstår bara att försöka vara trevlig och hövlig mot andra, som har en annan åsikt.

Jag har aldrig förnekat att det du pysslar med är vad du anser vara "riktig" amatörradio, det är bara det att jag till skillnad från dig inte anser att det är det rättesnöre efter vilket alla andra ska tvingas utöva hobbyn.
 
Intresset styr automatiskt

Jag skulle inte tro att det behövs någon speciell insats för att öka återväxten av radioamatörer.

Mitt tillstånd har nummer c:a 5200.
Hur många innehavare finns det idag? Gissar på minst det dubbla...:rolleyes:
Hur många av dessa använder lödkolven / radion?
 
Av signalen att döma fick du ditt tillståndsbevis i början av 60-talet.

Vid denna tid fanns det c:a 2500 SSA-medlemmar av dryga 3500 gällande tillståndsbevis och antalet någorlunda aktiva amatörer uppskattades till strax under 2000, alltså runt 65 %.

10 år senare hade ytterligare drygt 4000 signaler delats ut.
Antalet SSA-medlemmar var c:a 3100 av 4500 gällande signaler.

I mitten av 80-talet gick antalet SSA-medlemmar genom en topp med dryga 6000.

PTS slutade räkna signaler i samband med avregleringen, och det var knappt 12000
i den sista upplagan av deras register.

Uppgifterna går starkt isär om vad som hänt sedan dess. Eftersom ingen registerplikt råder annat än för att förhindra att samma signal delas ut till två användare samtidigt går det inte att använda SSA:s "Callbook" som en primär källa längre.

Det finns uppgifter om att dryga 16000 signaler finns registrerade sedan kända "Silent Keys" räknats bort. Av dessa är runt 5500 SSA-medlemmar, och hur många som är aktiva, antingen med lödkolv, radio eller båda är "skrivet i stjärnorna".

En uppskattning som gällt ganska länge är att mellan 1000 och 1500 är aktiva på radio på sätt som lämnar spår efter sig i t.ex. QSL-hantering.

Aktiviteten i Sverige i absoluta tal är därmed nere i en nivå som grovt motsvarar det sena 50-talets.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
@AZK:
JOTA är inte fel, men numer är det stark konkurrens av JOTI, Internet versionen.

JOTA är och har varit en bra inkörsport till hobbyn!
Jag själv är en av dem som blivit radioamatör tack vare JOTA.

Visst finns det konkurrens från JOTI MEN mycket hänger också på de lokala scoutkårernas upplägg, att kombinera de två samt engagemanget från arrangörerna + pedagogik!

Nu är jag inte längre så aktiv inom scouterna men jag tror att det finns många kårer ute i landet som efterfrågar hjälp med JOTA aktiviteterna.

Detta är ju ett mer handgripligt exempel på en aktivitet där man kan inspirera fler att ta upp hobbyn. :)

//Anders
 
Vi borde ha en låst avdelning här på HAM.SE där vi kunde husera fritt och hålla på med riktig amatörradio. De utanför murarna kunde pyssla med sitt...:rolleyes:

/Bengt

Bengt,

Jag förstår inte vad du menar med riktig amatörradio ? Finns det oriktig menar du och vad skulle det i så fall vara för det jag har aldrig stött på....

Sysslar man med amatörradio så sysslar man med amatörradio, punkt (.)

73sss SM7I
 
Amatörradio är ett extremt brett område.
Jag är inte intresserad av allt, bara en del av det i hobbyn ingående.
Varför får man då inte kalla det man är intresserad av för "riktig amatörradio"?
Jag tycker det låter helt OK, och tycker någon att det jag pysslar med inte är rikigt amatörradio så accepterar jag det.

exvis så gav jag mig sjutton på att aldrig pyssla med eleketronrör, långt innan jag var licensierad, (mitten av 60 talet). Det blev väl inte så till 100 procent men nästan. Och slutsteg etc skall avyttras.
Jag tyckte då att riktig amatörradio är vad vi kan utnyttja för teknik framåt och det som utvcklas framåt.
Nej riktig amatörradio skulle det vara när jag blev radioamatör.
Kanske jag tycker att riktig amtörradio är Germanumtransistorteknik.....

Man kanske kan förklara mad man menar med riktig amatörradio, vad just jag, eller du menar för att inte retas för mycket.

Jag tror inte vi skall ta uttrycket riktig så hårt, det är bara ett uttryck för vad jag, just jag gillar. Och det kan ju var hur rätt och hur fel hos som helst bara jag, just jag, trivs med hobbyn.

de
Roy, FPD
 
Jag säger som Ingvar CZR. Låt intresset styra. De som är tillräckligt intresserade och motiverade tar sig alltid fram på ett eller annat sätt. Av tio som startar kanske en eller två kommer fram. De som var tillräckligt intresserade och inte tröttnade på vägen. Bra så.

Men det som har stor potential att förbättras är marknadsföringen av amatörradio som hobby. Begränsat till att informera om att amatörradio som hobby finns. Här kan alla vara med, enskilda amatörer, föreningar och klubbar kan informera om olika inriktningar och nischer. Informera, inte värva och locka. Bara informera.

SSA har sedan ett år tillbaks en ungdomsavdelning som skulle kunna lyftas fram på en mer synlig plats än länken i högerspalten. Innehållet på undomssidorna som det ser ut idag fångar inga ungdomar. Här finns en enorm förbättringspotential om syftet är att intressera ungdomar för amatörradio.

Sak samma med oss i ESR. Vi har inte heller något anpassat innehåll som vänder sig specifikt till ungdomar eller nybörjare. Faktum är att vår webbplats är ganska torr och faktainriktad. Inget som drar til sig nybörjare. På senaste styrelsemötet bestämde vi oss dock för att dra igång några olika projekt speciellt inriktade på nybörjare. I mycket liten skal och enbart inom de områden som faller inom föreningens kärnverksamhet. Det radiotekniska och experiment medcelektronik. Testballonger för att känna av vart vinden blåser.

För aktiviteter som dessa är arbetsinsatserna som krävs av oss, SSA och ESR m fl föreningar inte särskilt stora. De riktiga problemen uppstår först i nästa steg där det gäller att ta hand om de som ev blivit intresserade och mer hands on hjälpa dem på traven. Särsilt de som inte har ett brinnande intresse och själv orkar jobba hårt. ESR har inte dessa hjälpresurser och jag tror inte heller det är något som föreningen skall syssla med. SSA har centralt inte heller de resurserna utan omhändertagande och utbildning är något som måste ske ute i de lokala klubbarna på de orter som vederbörande nykomling bor. Det SSA och ESR kan supporta med är möjligtvis utbildningmateriel och tips och råd till klubbarna eller vem som nu vill använda det som tas fram. Helt utan kostnad och utan några krav på medlemskap om jag får bestämma. Syftet är viktigast.

/Bengt
 
SM71 skrev: "Jag förstår inte vad du menar med riktig amatörradio ? Finns det oriktig menar du och vad skulle det i så fall vara för det jag har aldrig stött på...."
---

Roys kommentar är toppenbra. I grunden är det bara ett uttryck baserat på vad man själv tycker och värderar. Inte är väl en Trabant en riktig bil. Frågan är om Trabant en oriktig bil för det. Förmodligen inte. Den har vad som behövs ett underrede, en motor, några hjul och en kur att sitta i. :rolleyes:

Kikar man i äldre tidskrifter så var de riktiga radioamatörerna de som börjat med gnistsändare och lindat sina rullblockskondensatorer av Staniol-papper själva. Kapacitansen angavs i cm. Redan i slutet av 30-talet skrevs det "ingen bygger något längre" och långt senare in i modern tid innan jag visste vad amatörradio var stiftades uttrycket sticksproppsamatörer. Sådana som köper en apparat och stoppar i kontakten i väggen och kör radio. Var och en får väl sedan själva bedöma om hon eller han är riktig eller oriktig.

Nu är det här med riktiga radioamatörer så eldfängt så det är säkrare att lämna personfrågorna utanför och enbart diskutera hårdvaran. Riktiga radioapparater t ex. Det borde väl inte kunna ställa till total kortslutning och så stor oreda?

/Bengt
 
Amatörradio är ett extremt brett område.
Jag är inte intresserad av allt, bara en del av det i hobbyn ingående.
Varför får man då inte kalla det man är intresserad av för "riktig amatörradio"?
Jag tycker det låter helt OK, och tycker någon att det jag pysslar med inte är rikigt amatörradio så accepterar jag det.

Se inlägget ovanför ditt!

För att något ska anses som "det riktiga" måste ju allt det andra vara oriktigt/felaktigt.

Att utan licens tjuvsända med en radio som sänder någonstans mellan amatörradiobanden, det är inte riktig amatörradio.

Men allt som innefattas inom amatörradio ÄR riktig amatörradio, oavsett om det är repeater QSO'n med kinesisk plasthandapparat eller QRP-CW med egenbyggen eller PSK medd hembyggt modem och köpt radio.

Jag ägnar mig inte åt alla aspekter av hobbyn och jag anser inte att mina intresseinriktningar är viktigare eller bättre än andras.

Som ett exempel lär det finnas något som heter CQ100, helt virtuellt radiokörande på internet, helt utan radioutrustning anslutet (nåja, man kan ju köra över WiFi och det kan finnas radiolänkar på vägen).

Det är absolut ett gränsfall för mig, jag vet för lite om det för att kunna bedöma, men ett villkor verkar vara att man är licencierad radioamatör, man kör QSO'n ungefär som över radio, och man har en virtuell radio med reglage man justerar och har sig på (som jag har förstått, jag har aldrig ens sett det i verkligheten)

Det verkar vara en tillflykt för (en del) radioamatörer som inte längre kan köra radio av olika anledningar (bostadssituation eller för dålig hälsa för att kunna sköta om antennparken osv)

Jag är inte ens beredd att döma ut det som "inte riktig" amatörradio, finns det folk som har glädje av det under amatörradioliknande former så låt dom ha det då...

(EDIT) Jag såg att du delvis hade besvarat det här samtidigt som jag skrev det, men jag lämmnar mitt inlägg ändå.

Trabant är en riktig bil, den registreras så, Heinkel är en MC, Goggomobilen är inte en MC utan en bil osv...
 
Last edited:
VJX, om du t o m klassificerar CQ100-kommunikation som enbart kräver att två datorer ansluts till varandra via en Internet-uppkoppling som "riktig amatörradio" så förstår jag din upprördhet. Då är ju precis allting "riktig amatörradio", även mobiltelefontrafik även om de nu sänder på helt andra frekvenser än amatörradiobanden. Men användarna kanske behöver ha amatörradiocertifikat för GSM-trafik för att det skall räknas som "riktig amatörradio"?

/Bengt
 
VJX, om du t o m klassificerar CQ100-kommunikation som enbart kräver att två datorer ansluts till varandra via en Internet-uppkoppling som "riktig amatörradio" så förstår jag din upprördhet. Då är ju precis allting "riktig amatörradio", även mobiltelefontrafik även om de nu sänder på helt andra frekvenser än amatörradiobanden. Men användarna kanske behöver ha amatörradiocertifikat för GSM-trafik för att det skall räknas som "riktig amatörradio"?

/Bengt

Näe, jag klassificerar det inte, jag vet för lite om det, men det är väl en hårfin skillnad mellan att köra D-star.

Speciellt om man kör D-star radio 40cm mellan handapparaten och dongeln i sin egen dator i båda ändar.

Kör man CQ100 med 3G internet i bägge ändar och en radiolänk på mitten kanske signalerna har färdats längre trådlöst i det fallet?

Det är ett gränsfall som inte jag vill ge mig in och bedöma.
 
Gränsfall eller inte. Nu har jag värmt upp lödkolven och skall fortsätta jobba med uppmätning av avkopplingskondensatorns egenskaper i katodkretsen i en-rörstransceivern. Uppdaterar min tråd senare idag om de riktiga mätningarna går bra.

Nu glömmer vi allt riktigt och återgår till allt oriktigt.

/Bengt
 
För att man kallar något riktig amatörradio är det inte självklart att det måste finnas oriktig amatörradio. Som att det måste finnas svart bara för att det finns vitt.
Allt handlar ju om att utrycka sig lite kul. Trots allt med den största ödmjukhet men kanske lite lätt provocerande.
Tänk vad mycekt som kommer fram med lite provocerande.

Att stå på sig för sitt intresse kanske är ett sätt att kalla saken.

de
FPD
 
Som ett exempel lär det finnas något som heter CQ100, helt virtuellt radiokörande på internet, helt utan radioutrustning anslutet (nåja, man kan ju köra över WiFi och det kan finnas radiolänkar på vägen).

Det är absolut ett gränsfall för mig, jag vet för lite om det för att kunna bedöma, men ett villkor verkar vara att man är licencierad radioamatör, man kör QSO'n ungefär som över radio, och man har en virtuell radio med reglage man justerar och har sig på (som jag har förstått, jag har aldrig ens sett det i verkligheten)

Det verkar vara en tillflykt för (en del) radioamatörer som inte längre kan köra radio av olika anledningar (bostadssituation eller för dålig hälsa för att kunna sköta om antennparken osv)

Jag är inte ens beredd att döma ut det som "inte riktig" amatörradio, finns det folk som har glädje av det under amatörradioliknande former så låt dom ha det då...

Om det inte vore så att ett antal länders telemyndigheter ännu anser radioamatörernas kunskaper och förmåga att etablera kontakter utan infrastruktur som en tillgång, skulle man inom ITU och motsvarande organ anse system som CQ100 och liknande utgöra en "skänk från himlen".

Sådant skulle ge möjligheten att med ett penndrag kunna eliminera en allt mer åldrande och gnällig kategori som belägger dyrbara frekvensområden utan nämnvärda motprestationer. En konsekvens till och ett resultat av amatörradions kommande totala marginalisering i I-världen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Mycket av debatten kommer till att det handlar om språk.

Riktig eller oriktig. Visst kan väl flera grenar av en hobby vara riktiga och inget behöver för den skull vara oriktigt! Inom t ex sportfiske, som är ett annat intressespår för mig, tror jag knappast att maskmetaren skulle protestera om jag säger "en riktig flugfiskare", eller tvärt om!

Jag känner flera riktiga vinterfiskare, fast det inte är något för mig. Sen finns även de som är riktiga flugfiskare, riktiga vinterfiskare, riktiga maskmetare, riktiga djuphavsfiskare etc i en och samma person.

Alla är ändå riktiga sportfiskare!

Att sortera in kommunikation över internet (CQ100), som alternativ till radioburen förbindelse, under amatörradio är för mig fullständigt befängt!

Riktigt eller oriktigt.

/Lasse
 
>>>Att sortera in kommunikation över internet (CQ100), som alternativ till radioburen förbindelse, under amatörradio är för mig fullständigt befängt

Ja, det är riktigt befängt - borde du ha skrivit. :)

/Bengt
 
Mycket av debatten kommer till att det handlar om språk.

Riktig eller oriktig. Visst kan väl flera grenar av en hobby vara riktiga och inget behöver för den skull vara oriktigt! Inom t ex sportfiske, som är ett annat intressespår för mig, tror jag knappast att maskmetaren skulle protestera om jag säger "en riktig flugfiskare", eller tvärt om!

Jag känner flera riktiga vinterfiskare, fast det inte är något för mig. Sen finns även de som är riktiga flugfiskare, riktiga vinterfiskare, riktiga maskmetare, riktiga djuphavsfiskare etc i en och samma person.

Alla är ändå riktiga sportfiskare!

Så då är vi alla riktiga radioamatörer (sportfiskare), men du är en riktig rörbyggare?(flugfiskare/isfiskare).

Ja CQ 100 kanske inte är amatörradio eftersom man inte sänder/tar emot med en radio, i alla fall inte en amatörradio, men (rätta mig om jag har fel) man måste vara licensierad för att få använda den kommunikationen, man kommunicerar med det språk och på det sätt man gör på amatörradio, jag tror (återigen utan att ha sett det) att det även körs telegrafi på CQ100.

Men dom som bygger saker av vakumrör och spolar sänder ju inte heller, inte just då, kanske aldrig, så då är byggandet alltså en elektronikhobby och inte amatörradio, ända tills man startar upp bygget och det fungerar som en radio och man sänder mot en antenn istället för mot konstlasten?

Att bygga mottagare som bara tar emot radio behöver man ju inte vara radioamatör för, jag hade någon elektroniklåda när jag var barn där man kunde plocka ihop en mottagare.

Att bygga en rotorstyrning är ju inte heller radio...

Mitt exempel på D-star förbindelse med andra sidan av jordklotet, men radio bara 40cm i vardera änden, resten IP trafik över kabel?

Eller, hur konsekventa ska vi vara?
 
Det kan bli lustigt.
Alla har vi väl någon gång retat oss på någon och tänkt "idiot", inte sant?
Vad är då skillnaden mellan:
1. En idiot
2. En riktig idiot
Skillnaden mellan en radioamatör och en riktig radioamatör torde vara i samma härad av konsekvens?
Är det inte så, istället, att man är antingen radioamatör eller inte radioamatör? Skillnaden ligger i certifikatet.
Alltså är, helt analogt, 27MHz-utövare inte radioamatörer men det är vi.
Sändaramatörer lämnar vi därhän därför att det är en rent svensk sidoprodukt som inte hör hit. Eller? Javisst är det det.
 
Så här hänger det ihop VJX:

----
Utdrag ur PTSFS 2012:3 2 kap. Definitioner och förkortningar

1 § I dessa föreskrifter avses med

amatörradiocertifikat: kunskapsbevis utfärdat eller godkänt av Post- och telestyrelsen, som utvisar att godkänt kunskapsprov avlagts,

amatörradiosändare: radiosändare som är avsedd att användas av personer som har amatörradiocertifikat, för sändning på frekvenser som är avsedda för amatörradiotrafik,

amatörradiotrafik: icke yrkesmässig radiotrafik för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven i personligt radiotekniskt intresse och utan vinningssyfte,
----

Så den en-rörstransceiver som jag nu bygger är per definition en amatörradiosändare. Men för att bygga den och även avprova den mot en konstlast behövs inget amatörradiocertifikat. Det är först när den ansluts till antenn och används för amatörradiotrafik som certifikatet behövs.

Amatörradiocertifikatet är ett kunskapsbevis som visar att jag äger den kunskap som krävs för att säkerställa att min hembyggda en-rörstransceiver uppfyller relevanta skyddskrav i tillämpliga standarder så att övertonsnivåer m m inte överskrider gränsvärdena.

Ja, så kan man nog sammanfatta saken.

/Bengt
 
Back
Top