Kristallström med HC-6

SM5DFF

Well-Known Member
Jag är nästan klar med iordningställandet av Heathkit DX-40 vars Colpittsoscillator 6CL6 går med 300 V och 15-20 mA anodström. Eftersom mitt förråd av FT-243 för 80 m foniband är litet funderar jag på om HC-6 med en adapter skulle tåla kristallströmmen vars värde jag inte vet. Kan jag mäta den med en glödlampa märkt 8-10 V 0,05 A i serie med kristallen medan en likadan matas med reglerad likström till samma ljusstyrka?
Ett VFO-bygge kommer att dra ut på tiden.

Lennart
 
Erfarenhetsmässigt så ger "grid-plate" oscillatorer med 6CL6 låg kristallström, under 20 mA. Detta brukar alla HC-6 kristaller klara utan problem. Om man ändå är orolig kan man prova med att minska värdet på 22 pF kondensatorn mellan galler och katod, eller ersätta den med en 3-30 pF Philips-trimmer.

Har haft en del kontakt med en brittisk amatör som hade problem med kristallströmmen och åtföljande frekvensdrift i en Pierce-oscillator när HC-18 kristaller användes. Efter att ha byggt om sändaren till "grid-plate", skisserad efter den i Eico 720, upphörde problemen.

1692815600269.png
Man kan enklast mäta den med en liten strömtransformator på en ringkärna med en omsättnin av 10 till 20:1 samt ett oscilloskop, eller
med ett seriemotstånd på några ohm och en oscilloskoprob.
 
Last edited:
Tack för svaret, jag litar på att HC-6 håller och bryr mig därför inte om att mäta strömmen.
 
Efter att kört telegrafi med DX-40 på sistone märker jag att kristallerna av typ FT-243 driver lite i frekvens under de första sekunderna av ett sändningspass och det irriterar mig. Tyder inte det på alltför hög kristallström och skulle jag enklast sänka den med större värde på C9 istället för att byta C5?

Lennart
 
Det är kvoten mellan C5 och C9 som har avgörandet för återkopplingen
och därmed kristallströmmen.
FT-243 kristaller kan ofta vara ojämna i både kvalitet och temperaturkoefficient,
så det går att förbättra uppträdandet genom att minska återkopplingen.
 
Back
Top