Lagom rigg för att börja testa HF?

Kloka ord CER - man ska nog vara kunnig att serva själv om man ska köpa
äldre riggar!
 
Eller så köper man en billig gammal fungerande station för några få tusenlappar och får vara medveten om att den KAN lägga av och ta den smällen, den kan ju också fungera länge till och kan vara ett alternativ om man bara vill "prova på".

Men nytt är ju alltid nytt.

Jag vill dock avråda en nybörjare från att skaffa en för liten menystyrd radio ex. Yaesu 857 o likn, visserligen en kanonradio för sitt ändamål men verkligen tröttsamt att alltid ha manualen bredvid radion när man egentligen bara vill köra radio.
Det kan fort ta udden av det roliga när man missar det där speciella qso:et för att man är inne i menyer och febrilt letar efter filterinställningar, split funktionen.. Osv..
 
Eller så köper man en billig gammal fungerande station för några få tusenlappar och får vara medveten om att den KAN lägga av och ta den smällen, den kan ju också fungera länge till och kan vara ett alternativ om man bara vill "prova på".

Men nytt är ju alltid nytt.

Jag vill dock avråda en nybörjare från att skaffa en för liten menystyrd radio ex. Yaesu 857 o likn, visserligen en kanonradio för sitt ändamål men verkligen tröttsamt att alltid ha manualen bredvid radion när man egentligen bara vill köra radio.
Det kan fort ta udden av det roliga när man missar det där speciella qso:et för att man är inne i menyer och febrilt letar efter filterinställningar, split funktionen.. Osv..

Fast nytt är inte alltid bättre. Vill man ha en ny lågbudgetstation för 8000-9000 kr istället för en begagnad station med bättre prestanda, så kör till. Pensionsåldern på gamla radioapparater beror på hur mycket och vid vilket temperatur de körts. Flera av de äldre transceivrarna som nämnts har t.ex. bättre mottagaregenskaper än de nyare apparaterna. Blir det något fel på en äldre, eller nyare, station så kan man väl laga den?

Sture
 
Min erfarenhet är att en nybörjare ofta inte kan skilja på störningar och intermodulation.
Med störningar som släcker ut vissa band blir det inte alls kul att börja med kortvåg.
Jag har upplevt många nybörjare som ringde till mig på SRS i förtvivlan över att det bara hörs en massa goja, brus prat av olika språk och S-meern står upp hela tiden, särsklit på banden över 14 MHz. Det handlar om Imd från stora avstånd, dvs BC-banden.
Med dämparen sjunker bruset mer än de 20 dB som dämparen dämpar, och då förstår den erfarne vad det handlar om.
Många av dagens billiga nya radio, även om de har DSP har så dåliga mottagare att det kan blir det sist man gör inom den hobbyn.
IC-735, IC-751, IC-706MKIIG, IC-7000 har nämnts, med en sådan slipper man dessa problem.

Jag höll själv på att fastna i denna fällan som nybörjare, i början av 70 talet köpte jag för oerhört dyra pengar en TRIO JR-599. På 21 MHz särsklit var den oanvändbar, och först en tid senare förstod jag att jag hade köpt en "intermodulationslåda". en mycekt plågsam upplevelse som gjorde att man var nära att ge upp. Jag löste saken med en hembyggd passiv preselektor.
Hur många ggr har man inte hört att 17 meter, dvs 18 MHz bandet är oanvändbart för där finns bara en massa BC-stationer. Bandet är normalt helt tyst och fint om man har en ren mottagare.
Den nybörjare som förlitar sig på en FT-817 exvis kommer att sluta som filatelist eller golfspelare.

Med väl avstämda enbandsantenner och avstämare kan man minska problemet, men en nybörjare vill ju ofta ha en antenn som täcker allt.....

de
SM4FPD
 
Pensionsåldern på gamla radioapparater beror på hur mycket och vid vilket temperatur de körts.
Sture

Jag vet inte om jag borde delge Er hur omilt jag behandlat SM2EKM:s gamla FT1000 här i Ryssland sedan 2009...

Den har stått i helt ouppvärmt utrymme under fem vintrar. Temperaturen har varit ner till minus 35 grader inomhus och under 4-5 vintermånader varje år, säkerligen mellan noll och minus 20 grader.

Varannan helg i genomsnitt har jag kommit till stugan och proceduren var följande: Radiatorerna i schacket sattes på, öppna spisen på våningen under tändes, slutsteget slogs på då temperaturen började närma sig 0 grader, men ibland hade jag inte tålamod...

FT1000 och ACOM 1010 har fungerat klanderfritt under dessa extrema förhållande och det har körts runt 100.000 (hundra tusen QSO) under denna period utan ett enda fel,

Så, Sture har rätt.... man ska naturligtvis tänka på att skapa en så bra miljö som möjligt för sina riggar, men ibland funkar det ändå )))

Ibland är vi amatörer litet väl försiktiga och jag tror mer på slumpen och på att man har bra anpassade antenner för att även beg utrustning klarar många års missbruk i tuff och krävande temperatur.

Jag har dock sett till att det inte är fuktigt i rummet, så det är kanske en försäkring för att grejerna trots allt håller trots min omilda behandling...

73 de LRR,
Mats
 
Last edited:
Som Mats/RM2D skriver så finns det apparater som tål hårda miljötag. FT-1000 är en av de bästa transceivrar som någonsin rullat ut på amatörradiomarknaden. Småriggar som FT-100, IC-706 och liknande är verkligen små. På alla vis. Musikspelande på exempelvis 21MHz är standard och liksom Roys gamla JR-599 (jag hade också hela den linen en gång) behövde en rejäl uppsträckning för att det man skulle slippa frustration. Liksom min första line som var en Icom-modell som såldes av Elfa (före SRS tid) där första RX-FETen lyfte på hatten när åskan gick någon mil bort. Till och med en så naiv station FT-757GX är en förnämlig rig i förhållande till småriggarna trots att den här tråden innehåller ett ogillande ord om just den, trots att det helt sannolikt är den mest sålda KV-riggen i världen genom tiderna innan några småriggar såg dagens ljus. Den radion var en bättre DX-maskin på korta banden än till och med TS-930. En formidabel manick, liksom IC-706MKIIG när den väl fungerar. FT-817 är en QRPrig och ska inte användas av en nybörjare som sprätter fast ett transistoriserat slutsteg i rumpan på burken. Det finns så mycket vilsenhet kring vad man ska ha och vad man inte ska ha. Det här har jag skrivit mängder om genom åren och alla de många hundra nybörjare som ställt just den frågan till mig; vad ska man börja med?

Som tråden startade: skaffa en begagnad KV-rigg som inte gör så stort hål i plånboken att det inte blir pengar till mat och skatt. Det är hela saken. En 80-talsrig som fungerar som den ska. IC-735, FT-757 eller TS-440.

De som vill köra KV på allvar från början bör nog skaffa något bättre, dock. En storebror (syster?) till de tre mindre 80'-talarna. IC-765, FT-990 eller TS-930. Om än alla de här har sina små egenheter. De är väldigt svårfångade på begagnatmarknaden (...vad det nu kan bero på .... hrm ...) eller varför inte en modernare tingest från slutet 90-talet? IC-751PRO, FT-1000MP eller TS-850. Alla runt papperspengen 8000 kronor, eller nåt. Går att hitta på beglistor, till och med.

Åldern på en radioburk och huruvida den går att få reparerad eller inte beror inte egentligen på att komponenterna "pensioneras" utan på om det går att få fatt på delarna. De pensioneras ju liksom inte bara för att det var länge sen de hostades upp från komponenttillverkarna. Det finns de, bland oss enkelspåriga teknikgurkor av HAMs, som faktiskt har sånt gammalt bjäfs liggande. Alltså går det att få riggar reparerade som tillverkades ända ner mot 60'-talet. Allt annat bubbel är rent nys. Det finns ingen ära i att äga nytt. Lika lite som det finns någon outtalad rättighet att säga att det var bättre förr. Det var det inte. Men det fungerar fortfarande likadant som det gjorde då och dessutom är det billigt. Att köpa nytt med garanti och andra former av utfästelser beträffande reservdelstillgänglighet håller inte. Delar som ändå inte finns att få, trots att det är en helt ny apparatmodell, är bevis nog för att det är ett direkt snorkigt påstående att nytt är bäst för den som vill vara så att säga säker.

Köp begagnat och må bra!

...skrivet utan korrekturläsningsglasögonen på...(fanns inga reservglas)....
 
Dessutom har många av de stationer som SM6FUD skriver om kultstatus med dedicerade hemsidor
med tips om förbättringar ofta hittar man info om hur man lagar standardfel. Inte minst ger dessa sidor
kontakter med entusiaster som kan dessa stationer utan och innan.

Själv har jag en TS-940S och har haft mycket glädje av Jeff King ZL4AI sida.
 
Last edited:
Våra herrar pratar här mycket nostalgi märker jag!
Många har haft mycket trevliga stunder med en viss radio tidigare och höggraderligen rekommenderar nybörjaren den, säkert helt riktigt känslomässigt, men den är nu kanske 30år gammal.

FUD skriver: "Åldern på en radioburk och huruvida den går att få reparerad eller inte beror inte egentligen på att komponenterna "pensioneras" utan på om det går att få fatt på delarna. De pensioneras ju liksom inte bara för att det var länge sen de hostades upp från komponenttillverkarna. Det finns de, bland oss enkelspåriga teknikgurkor av HAMs, som faktiskt har sånt gammalt bjäfs liggande."

Man tycks vara total ovetande om följande:

Mechanism of Tin Whisker Growth in Electronics

Och det är det här jag menar. Hur fin och hur mycket kultstatus och hur stora rattar en rigg än har och hur bra den än VAR så menar jag att det är bättre att rekommendera en nyare rigg p.g.a detta, om man inte är väldigt förtjust i att sitta och löda och jaga komponenter på ebay.

Jag tycker att det är jätteroligt att löda och konstruera, men jag gillar inte att behöva göra "Hjärt-Lung-Räddning" på äldre riggar som påstås skall fungera "klanderfritt"! Komponenter har visst en pensionsålder, så enkelt är det.
 
Last edited:
Jag känner igen mig i frågeställarens situation.
Efter mycket ältande och funderande tänkte jag tillbaka på mitt tidigare radiokörande.

Det blev en begagnad tvåmetersrig, all mode, att börja med samt ett 200 W slutsteg. En tio meter lång 17-elementare tillverkades och monterades upp på en modifierad byggkran som mast. Det blev bara lite kontakter och tvåmetersdelen avvecklades. Sen kom Kenwood med en ny rig, TS 590 S som jag fastnade för, om än dyr så klarade jag av det.
Summa summarum, alla goda råd jag fick tog jag till mig men köpte nytt. Nu har jag kommit längre i min utveckling och sitter ganska så ordentligt fast i CW och datamoder. Ett och annat SSB-QSO blir det men oftast står riggen inställd på 25 W och PSK eller CW.
Avslutningsvis, SOCWA tyckte/tycker jag är mycket trevligt.
Ha en trevlig helg och lycka till med dina funderingar och sov på saken innan du bestämmer dig.
 
Man tycks vara total ovetande om följande:

Mechanism of Tin Whisker Growth in Electronics

Jodå, det här känner nog de flesta till, precis på samma sätt som de känner till snömannen, de delar dessutom egenskapen att ingen har råkat på den i verkligheten.

Jag tycker att det är jätteroligt att löda och konstruera, men jag gillar inte att behöva göra "Hjärt-Lung-Räddning" på äldre riggar som påstås skall fungera "klanderfritt"! Komponenter har visst en pensionsålder, så enkelt är det.
Självklart skall man inte köpa gammalt rostigt "mög" som inte fungerar eller som snart går sönder.
Det kan jag hålla med dig om ,man kanske inte skall köpa något som verkar väldigt dåligt vårdat och slitet.

Däremot så tycker jag inte att man kan sätta likamedstecken mellan gammal elektronik och risk att det snart går sönder.
Det finns bra äldre elektronik som kommer leva vidare i tio-tals år till, och det finns ny elektronik som går sönder rätt snart.

MVH
//Harry
 
Jag håller med harry - du "målar fan på väggen". Visst kan det finnas problem - men det
kan det kan bli problem med nya apparater också. Konstruktionsmissar så att slutsteget
svänger ihjäl sig. AGC spiken som diskuterades nyligen med mera.

En del komponenter åldras men som sagt det går att hålla efter, det blir en hobby i hobbyn.
Än så länge kan man nog få tag på komponenter, att leta på ebay anser många vara ett nöje.

Så det du uppfattar som en pina SA2CER uppfattar andra som ett nöje - det gäller, som alltid
att känna sig själv och vad du själv gillar.
 
Jag håller med harry - du "målar fan på väggen". Visst kan det finnas problem - men det
kan det kan bli problem med nya apparater också. Konstruktionsmissar så att slutsteget
svänger ihjäl sig. AGC spiken som diskuterades nyligen med mera.

En del komponenter åldras men som sagt det går att hålla efter, det blir en hobby i hobbyn.
Än så länge kan man nog få tag på komponenter, att leta på ebay anser många vara ett nöje.

Så det du uppfattar som en pina SA2CER uppfattar andra som ett nöje - det gäller, som alltid
att känna sig själv och vad du själv gillar.

Trådstartaren uttrycker dock följande; Att han vill börja att prova HF! -Inte att jaga komponenter och löda. Det stod i alla fall inget om det.
Du skriver: "En del komponenter åldras men som sagt det går att hålla efter, det blir en hobby i hobbyn" -Berätta hur du gör för att hålla efter tin whiskers som bildas inuti transistorkapslar, Ex to-39 kapslar?

En ny apparat har han garanti på.

Men som sagt, uttrycker vederbörande att det är skoj att hålla på att meka, så visst!
 
SA2CER, du överdriver. Jag har ett antal apparater här och förutom de jag byggt själv är min nyaste köperadio 20 år gammal. Några har 40-50 år på nacken och den äldsta är från 40-talet.

Den enda jag har svurit åt är en ICOM 271 från 80-talet som lider av taskiga elektrolyter. Men det är ju mitt fel då jag planerat att byta dem i många år men har inte kommit mig för, den levererar ju även om den är morgontrött...

Jag vill nog påstå att en riktigt gammal radio ger mer nöje än en helt ny, och det på många plan. Har man dessutom fått något problem och lyckats felsöka och reparera så är man mer nöjd än när nya radion återvänder från en garantireparation. Med riktigt nya apparater fullproppade med processorer och trånga chassin med ytmonterade kort är man ofta hjälplös och frustrerad. Att reparera en gammal rigg är dessutom ofta billigare då man har större svängrum än att vara hänvisad till specialkomponenter.

Att sitta och fjutta med en datormus eller bläddra i ändlösa menyer är inget nöje. En radio ska ha ordentliga vred och rattar och man ska helst köra den med hela kroppen. :)
 
CER: jag förstår hur du tänker men samtidigt tycker även jag att du överdriver en smula.
Trådskaparen vill komma igång och prova på hf, för ca 3000 kr får man en fullt fungerande 100w station som man inte gråter blod över om den skulle gå sönder och innan dess har han nog fått känsla för dels om kortvåg var något att satsa vidare på och dels vad man vill/behöver för funktioner på den kanske nästkommande rigg.
Sen finns det alltid nån som tycker det är roligt med felsökning och reparation av gamla prylar man kan ta hjälp och lärdom av.

Sen finns det ju ett till alternativ Johan, bekanta dig med den lokala radioklubben så garanterar jag dig att det finns någon som säkert lånar ut sin reservrigg för att hjälpa en ny amatör att komma igång, Du kanske tillochmed får en demonstration på köpet.
 
Last edited:
SA2CER, du överdriver. Jag har ett antal apparater här och förutom de jag byggt själv är min nyaste köperadio 20 år gammal. Några har 40-50 år på nacken och den äldsta är från 40-talet.

Den enda jag har svurit åt är en ICOM 271 från 80-talet som lider av taskiga elektrolyter. Men det är ju mitt fel då jag planerat att byta dem i många år men har inte kommit mig för, den levererar ju även om den är morgontrött...

Jag vill nog påstå att en riktigt gammal radio ger mer nöje än en helt ny, och det på många plan. Har man dessutom fått något problem och lyckats felsöka och reparera så är man mer nöjd än när nya radion återvänder från en garantireparation. Med riktigt nya apparater fullproppade med processorer och trånga chassin med ytmonterade kort är man ofta hjälplös och frustrerad. Att reparera en gammal rigg är dessutom ofta billigare då man har större svängrum än att vara hänvisad till specialkomponenter.

Att sitta och fjutta med en datormus eller bläddra i ändlösa menyer är inget nöje. En radio ska ha ordentliga vred och rattar och man ska helst köra den med hela kroppen. :)

Du säger: "Med riktigt nya apparater fullproppade med processorer och trånga chassin med ytmonterade kort är man ofta hjälplös och frustrerad." Är det; "The older I get the better it was"? ;) Jag är inte säker att den yngre generationen håller med dig.

Du säger vidare:
"Att reparera en gammal rigg är dessutom ofta billigare då man har större svängrum än att vara hänvisad till specialkomponenter."
-Jasså! vad kallar du då transistorn 2sc1971 för? (Drivtrissa till bla Icom 751A som brukar få ett åldersrelaterat materialfel med tiden) -Vanligt förekommande hos leverantör eller elektronik-butik? (Finns fake-kopior av den på ebay, men det vill du inte ha)
Det går att hitta nya ekvivalenter -Som inte har riktigt samma värden (Hur kul är det?) till priser som gör att du baxnar. Så varför säger du att det är billigare när det inte alls är det?! Det är ju snack!!
Alternativet är att leta reda på någon som sitter på en vintage original -Som är ett kvarts sekel (Hur kul är det med tanke på falleringsorsaken?)
Ok om det handlar om en riktigt gammal heathkit där någon passivkomponent typ ett kolmotstånd rykt eller en vridomkopplare pajjat och man råkar ha samma i sin junkbox.
 
Last edited:
CEM, Rådet att besöka närmaste radioklubb tycker jag var väldigt bra! Där finns möjlighet att provköra det mesta.
Både du och jag vet ju hur det kan gå med beg-riggar för en 3.000:- :)

Och visst håller även jag med er som gillar de äldre klassikerna, de är trevliga. Men att det finns risker med att shoppa gamla "häckar" som är 30år! Jag skulle A L D R I G betala mer än 2.000:- för en elektronikpryl som är mer än 10 år gammal oavsett om nypriset så var 150.000 med det jag vet idag, Det finns inte på en karta!! -Det är som att köpa ett skafferi med gammal mat!!
Det är fort gjort att handla på sig ett par tre gamm-riggar, som går lite på tre kvart och fallerar rätt som det är -Då står nybörjaren där med ett skrotupplag till ett värde om kanske 8.000:- I ljuset av att han ville prova på HF är det kanske inte så lyckat! Medans hade det varit i syfte att lära sig mera om elektronik så är det ju utmärkt men dyrt. Då hade han kanske han varit "Better off" om han för de 8.000:- köpt en ny driftsäker rigg med garanti. Det står jag fast vid. Köpte ju själv en hel "Line" Icom 751A för sådana pengar, där riggen lade av efter ett kort tag. Den gamla automatiska antenntunern i sin separata stora låda var långasam och gnisslade och lät som en gammal juicemaskin från 70-talet! En Kenwood TS-140 inköptes begagnad inköptes ännu tidigare för dryga 3.000:- Den lät som en kaffekvarn när fläkten startade, vulgonötta rattar, brödsmulor i springor och utspilld dricka i högtalaren från förre ägaren och tvärdog också kort efter inköp. Gemensamt för alltför många beg-radios verkar vara att de är ihoplappade just så pass att de går att sälja, de håller nätt och jämt ihop. -Vilket gammalt skräp om jag jämför med den Yaesu FT-450D som jag sedan köpte ny med garanti. Nu protesterar säkert någon och säger; "751an har bättre värden på den eller den punkten" -Visst med det var DÅ för ett kvarts sekel sedan. Material och komponenter åldras, precis som på en bil eller oss själva :) Och här kan ju förnekelsen vara hyffsad stor. Nerdisad av ljuv nostalgi.
Man kan ju ha tur som ni verkar ha haft, men många har inte samma tur med beg-riggar, Den saken är säker! Jag överdriver inte för fem öre på den punkten. Eller så tycker man det är trevligt att laga saker och då kan det väl vara helt ok. Precis som en del köper en gammal rostig volvo 142:a och får meka men är absolut inget j a g i alla fall skulle rekommendera till någon som vill testa på att köra bil för första gången att köpa på sig. Då anser jag att körupplevelsen blir bättre i en nyare bil.

Det finns sedan mycket och fina qrp-byggsatser samt fina elektronikritningar att tillgå om man sedan skulle vilja sitta och löda och dona -Till betydligt lägre priser och utan att man plötsligt behöver bli ofrivillig reparatör och likt elektronikens Indiana-Jones, Leta komponenter över hela jorden.

....Och Jo. Jag HAR gjort ett bra beg-köp EN gång, och det var ett Heathkit SB-200 som för åldern höll en makalös kvalitet. Och det känns som de där rörprylarna, före transistorernas intåg spelade i en helt annan liga, det måste jag säga.
 
Last edited:
Du skriver: "En del komponenter åldras men som sagt det går att hålla efter, det blir en hobby i hobbyn" -Berätta hur du gör för att hålla efter tin whiskers som bildas inuti transistorkapslar, Ex to-39 kapslar?

Har inte som vana att såga upp kapslar för att undersöka varför de lägger av. Det är nog mer
utvecklingsavdelningarna hos komponenttillverkarna som pysslar med det.

Som många vittnar om så ÅR det mer av akademiskt intresse och INTE ett praktiskt!
Enligt min erfarenhet är nog dåliga/åldrade lödningar och oxiderade kontakter ett större
problem på äldre riggar.

Vi har inte en aning vilka kapaciteter TS har - men han har nog fått en bra grund för sitt val.
Vilken väg han nu väljer.
 
Last edited:
SA2CER, dina erfarenheter säger mer om dig än om apparaterna, du har haft otur alternativt har du lurat dig själv och "köpt grisen i säcken".

Jag påstår att det finns fantastiskt fina och välvårdade apparater till försäljning "där ute". Den första kortvågsriggen jag köpte var en Kenwood TS 120 i "mint condition". Ägaren var tekniskt intresserad och kunnig och hade för vana att gång per år öppna radion, inspektera, mäta, dra åt skruvar etc. Att det dessutom såldes till fyndpris eftersom den inte längre var modern gjorde ju inget. Den har följt mig i många år som portabelrigg och fungerar u.a. Den saknar WARC-banden men det gjorde inget i början. De fem övriga band som den hanterade räckte mer än nog i början.

Visst har jag gjort sämre köp också, köpte bl.a. ett slutsteg på e-bay från Irland. Det var billigt i dubbel bemärkelse. :)

Sammanfattningsvis, var inte rädd för att köpa en äldre utrustning. Men köp inte av okända personer på nätet. Be att få se och prova radion och ta gärna hjälp av någon erfaren radioamatör om du är osäker.

Och, är du mode- eller prylfixerad - dina motstationer ser inte din radio...
 
Och visst håller även jag med er som gillar de äldre klassikerna, de är trevliga. Men att det finns risker med att shoppa gamla "häckar" som är 30år! Jag skulle A L D R I G betala mer än 2.000:- för en elektronikpryl som är mer än 10 år gammal oavsett om nypriset så var 150.000 med det jag vet idag,

När man läser sådant här ges man intrycket att plastradioindustrin håller på att lyckas med sin föresats att införa "planned obsolesence" på samma sätt som för andra konsumentprodukter.

Hoppet står väl till att lyckas sälja en ny plastradio vartannat år eller så, genom att sträva efter att anpassa kvaliteten så att apparaten slutar att fungera ohjälpligt strax efter att garantitiden gått ut.

Själv ställer jag mig ganska oförstående till problemet, ett yrkeslivs erfarenhet av professionell radio har givit erfarenheten att plåtradiomateriel byggd med kvalitetskomponenter enkelt uppnår den "yngre medelåldern".

En av apparaterna i min egen station är SRT CR302A serienummer 1.
Den levererades för 44 år sedan och har behövt nya elektrolytkondensatorer i kraftaggregatet samt några omlödningar i ett filterkort.

Även materiel från Collins och Racal i motsvarande åldrar förekommer.
De felmekanismer som primärt går att finna ligger för det mesta i de tidigare nämnda elektrolyterna samt hos åldring av plastkapslar i riktigt gamla halvledare.

Jag ser inga problem i att kunna hålla igång 20 - 30 år gammal utrustning även med de tillgänglighetskrav som ställs vid yrkesmässig användning.


I en annan tråd skrev SM6OID:

Att det blir så bra att de får bygga telegrafisändare av återvunnet materiel med sina inhämtade kunskaper är väl att hoppas på för mycket... hi hi hi. Skämt åsido... det är, om än fullständigt obegripligt för många, en speciell känsla att få snurr på egenbyggd sändare och höras "långt bort i andra länder". Jag började med en BC-312D och en egenbyggd TX; 6AG7 - 807, kristallstyrd förstås. Kanske ett obegripligt koncept för många?

Blir det så att framtida radioamatörer kommer att helt reduceras till rena elektronikkonsumenter så kommer amatörradions särart att försvinna och med den motiveringen till att upplåta frekvensbanden.

All tillgänglig erfarenhet pekar i riktningen att de som börjar på detta sätt; med telegrafi och hembyggda + "surplusgrejor" uppvisar en mycket längre halveringstid som radioamatörer. Avskaffandet av telegrafikravet samt den allmänna sänkningen av kunskapskraven har visat sig kontraproduktiva, det har inte blivit någon anstormning av unga radioamatörer, och av de få som nyrekryterats har lejonparten lämnat hobbyn efter kort tid.


73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
CER skrev; "Jag skulle A L D R I G betala mer än 2.000:- för en elektronikpryl som är mer än 10 år gammal oavsett om nypriset så var 150.000 med det jag vet idag,"

Det låter som du haft otur i livet eller så vet du alldeles för mycket. :D

Men visst, om du bara köper en (1) begagnad radioapparat och aldrig tänker köpa fler så finns det ju en viss risk att den enda apparaten havererar efter en tid och om du då inte kan eller orkar laga den själv så var det en dålig affär. Du blev ju då blåst på hela summan.

Lösningen för oss som inte vet lika mycket som du är att köpa många begagnade apparater så billigt som möjligt och ju fler vi köper på oss ju mindre blir risken för att förlora något i det stora hela. Om någon enstaka apparat av samlingen skulle visa sig vara slut på riktigt så är det ju bara att slänga den i elektronikåtervinningen eller ge bort den. Shit happens. Inget att gråta över.

Jag har mycket svårt att som hobbyutövare se nyttan av att köpa "tvåtusenkronors" mätinstrument eller radioapparater för hundratusentals kronor bara för att få de moderna utgåvorna med garanti som varar i några år. Det känns som helt bortkastade pengar då andrahandsvärdet på modern elektronikutrustning är lågt. Däremot kan det finnas tillfällen där det är befogat att köpa nytt med garanti för att uppfylla vissa tekniska eller operatörskrav som de gamla apparaterna helt enkelt inte tillgodoser.

Min erfarenhet är annars att gammal utrustning från rörepoken och en bit in i halvledareåldern är synnerligen driftsäker och om den lägger av så är apparaterna uppbyggda med standardkomponenter som är lätta att finna ersättare till.

De halv- och hypermoderna apparaterna som köps nya idag blir gamla redan när garantitiden gått ut och då är det inte alls lika säkert att de går att reparera lika lätt som de gamla.
 
Back
Top