Långvåg

Jag lyssnar på BBC 4 på 198 kHz dagligen.
BBC: "We always work closely with organisations that support vulnerable audiences around the time of any platform closure"

Eftersom även jag lyssnar på LW så kanske vi båda kvalar in som "vulnerable"... :cool:
 
"'We always work closely with organisations that support vulnerable audiences around the time of any platform closure, ensuring we migrate listeners to our other platforms in a timely and sensitive manner,' she says."

Man kan fundera en stund över vad man lägger in i ordet "vulnerable".
Skulle medelåldern bland "radioentusiaster" vägas in är vi verkligen "vulnerable".
I allmänhetens och makthavarnas ögon är vi en samling
gnälliga åldringar.
 
Alla lång- och mellanvågssändare utom de allra minsta
var utrustade för att kunna ingå i Telegrafverkets Krigstelegrafnät.

Detta var tänkt för att åstadkomma både nationella och internationella radioförbindelser ifall trådnäten skulle bli oanvändbara, i första hand med HF, ,men även LF och MF fanns med i planeringen.
 
ifall trådnäten skulle bli oanvändbara
Numera motsvarar trådnätet Internet. Ännu, vad jag vet, pågår ingen censur på protokollnivå i västvärden. Vad jag förstår görs det i Kina och kanske i andra länder också. Censuren mot Ryssland vet jag inte om/var den utförs. I Väst kanske?
Så kanske kan KV och övriga trådlösa förbindelse få en större betydelse, när censuren ökar ytterligare. Vilket jag är övertygad om den gör. Även i sk. demokratiska länder. Det fria ordet existerar inte längre i något land.
 
Krigstelegrafnätet var inte avsett att ge "publikum" några teleförbindelser, utan var tänkt för militärledningen och Regeringen,

Kapaciteten i sådana nät var ganska otillräcklig redan då, vilket medverkade till avvecklingen i omgångar, med final i början av 1990-talet.

Den som önskar stå fri från olika mediabolag och tele/internet-operatörer
för att försöka att kringgå censur och värna "det fria ordet", har en rejäl uppförsbacke, och det är nog vanskligt att försöka göra sådant helt på egen hand. Hur ska man t.ex. kunna vara säker på att det informationsmaterial som man tänker att distribuera är fritt från styrning och propagandainslag?
 
På Youtube finns en film om en kristen församling i USA som startade sin egen radiostation på KV. Uteffekt är/var väldigt hög. Kommer inte ihåg tror det var minst 1MW. Deras sändningar var riktade mot områden i världen de vill missionera i. Hur detta fungerar/fungerade har jag inte aning om. Samtidigt är ju deras program en typ av propaganda för den kristna tron. Sådana sändningar kan ju störas av andra på det sätt som var vanligt under det kalla kriget. Om störningssändningar fortfarande pågår mot någon, känner jag inte till.
 
Det förekommer fortfarande störsändare i Fjärran Östern, men hur ofta vet jag inte.

De som sänder på kortvåg numera är antingen statsstödda propagandister, eller religiösa extremister som dels prånglar ut egna "sanningar" eller hyr ut sändningstid till högerextremister i USA.

En sådan station är WBCQ som har minst en 500 kW sändare med roterbara riktantenner och sänder från amerikanska östkusten.

1694183002478.png

Hur dessa får det att "gå i hop" med dagens energipriser är lite av en gåta. Men den "kristna högern" verkar ha gott om pengar...
 
Antennen i Karl-Arnes inlägg ovan påminner om de som står i Nauen (Telefunken/Transradio?) men för mitt öga ser konstruktionen lätt förvirrande ut... Vad är den grundläggande "antenn-idén" på dessa antenntyper, och hur ser strålningsdiagram/riktverkan ut?
 
Helt riktigt, de kommer ursprungligen från Thales/Telefunken Sendertechnik/Transradio "ALLISS", och säljs numera av Ampegon.

De är co-linjära med tjocka element samt en reflektor bakom.
Strålningsdiagrammet är hoptryckt både i horisontal- och vertikalled och öppningsvinklarna blir c:a 40 grader. Genom att de är eleverbara så går
det att anpassa strålningsvinkeln för ett givet täckningsområde.

Enligt uppgift kostar en sådan antenn + sändare c:a $15 miljoner.

1694195300898.png

Det går åt mycket kollekt till en sådan.
 
Jag blir inte riktigt klok på vad det är för typ av antenner. @AOM skulle du kunna utveckla för en i sammanhanget yngling?
 
Ja "vänsterextremister" finns ju inte. ;)
Måhända finns de, men troligen då på ställen som "Skansen" eller liknande folklivsmuséer. Under en resa i USA kunde jag notera att där man fick in nån station alls i bilradion, var det "kristna" stationer, som utprånglade totalt okristna budskap som bara kan betraktas som ren högermöglig fascism, med en udd mot allt som vi normalt skulle betrakta som "tolerans". Sånt har inte med det kristna budskapet att göra överhuvudtaget.
 
Jag blir inte riktigt klok på vad det är för typ av antenner.
Det är stackade tjocka halvvågselement, vanligen fyra i sida och fyra i höjd, med en reflektorskärm bakom, eller på ITU-språk HR 4/4/1

1694204268419.png

Normalt är sådana antenner fasta, men här är de arrangerade så att
de är både eleverbara och roterbara.


Under en resa i USA kunde jag notera att där man fick in nån station alls i bilradion, var det "kristna" stationer, som utprånglade totalt okristna budskap som bara kan betraktas som ren högermöglig fascism, med en udd mot allt som vi normalt skulle betrakta som "tolerans". Sånt har inte med det kristna budskapet att göra överhuvudtaget

Sagt om amerikaner på ett annat forum:

"They are first degree hypocrites"
 
Last edited:
Vad är vitsen med stt lyssna på långvåg? Bara för att det går (DX:ing) eller av nostalgiska skäl eller annat? För den information man får där finns väl till mycket bättre kvalité via andra kanaler? Eller är innehållet unikt i dessa program?
 
Back
Top