Linda om trafo - praktiska detaljer

SM0NOR

Well-Known Member
Tjena,

Jag fick överslag i en trafo. Jag lindade av och hittade ganska snart överslaget. Nu umgås jag med tanken på att linda på den igen och då uppstår några frågor.
Jag har ful-lindat förut, men nu vill jag göra det ordentligt. Jag har sparat stacken i exakt rätt ordning för att minimera spillet och jag räknade varven när jag plockade bort lindningarna.

- Vad är lämplig papper och plast för att isolera mellan lindningarna?
- Lämplig tejp?
- Vad lackar man stacken med sen för att få den "tyst"?

Dessutom, undrar jag om det är någon som har nån bra idé på en DIY lindnings-jig? Bilder?

73!

SM0NOR /Uffe
 
Vilken spänning handlar det om?

Själv har jag lindad många 220 V lindningar utan särskild hänsyn till mer isolation än lacken.

När jag lindade utgångstrafo för LF förstärkare i 10 W klassen effekt blev det överslag och jag fick lov att "finlinda" 5000 varv med 0,3 mm tråd, pre trafo, och med papper mellan lagen.

De
Roy
 
Föreslår att du lindar primären innerst!!!
Sedan kan du linda Sekundär/er utanpå.

Har du sparat lindningsdata på trafon så
blir det genast enklare att "skapa" ny trafo
genom att linda om utanpåliggande spole/ar
istället för att tvingas "riva hela skiten"!

Lycka till!
 
Trafotillverkare

Vänd dig till en trafotillverkare, exempelvis TRAMO-ETV utanför Eslöv eller någon annan.
De kan sälja lämplig plastisolering till dig.
I nödfall använd teflontejp för VVS ändamål.
 
Skall du finlinda är papper oöverträffat, då det ger en slät yta för varje lager.
Då bör vanligt koppieringspapper funka, eller smörpapper, det räcker för 1kV
De
FPD
 
När jag en gång lindade om en trafo så använde jag vaxat papper typ sånt som klister ettiketter för skrivare sitter fast på för att eliminera risken att pappret drar åt sig fukt.

// Janne
 
Föreslår att du lindar primären innerst!!!
Sedan kan du linda Sekundär/er utanpå.

Har du sparat lindningsdata på trafon så
blir det genast enklare att "skapa" ny trafo
genom att linda om utanpåliggande spole/ar
istället för att tvingas "riva hela skiten"!

Lycka till!

Yepp. Men om jag byter plats på primär och sekundär, så kommer ju varv/volt att ändras. Eller hur? Lägger jag primären innerst så kommer det antagligen att gå åt fler varv än vad jag skrivit upp, eftersom sträckan blir kortare. Och hur vet jag då vad som är optimalt?

73

SM0NOR /Ulf
 
Vänd dig till en trafotillverkare, exempelvis TRAMO-ETV utanför Eslöv eller någon annan.
De kan sälja lämplig plastisolering till dig.
I nödfall använd teflontejp för VVS ändamål.

Ja, man kan ju kolla. Men annars är erfarenheten av svenska transformatorlindare att dom missat hela grejjen med EU. Linda trafos är dubbelt så dyrt i Sverige som i Tyskland. Och frakten från Tyskland är ju oftare mindre än inom Sverige. De svenska företag jag varit i kontakt med fnyser åt små-kunder.
 
Skall du finlinda är papper oöverträffat, då det ger en slät yta för varje lager.
Då bör vanligt koppieringspapper funka, eller smörpapper, det räcker för 1kV
De
FPD

Hmm... verkar ju enkelt. Men borde inte pappret i en trafo vara flam-skyddat?
 
När jag en gång lindade om en trafo så använde jag vaxat papper typ sånt som klister ettiketter för skrivare sitter fast på för att eliminera risken att pappret drar åt sig fukt.

// Janne

Förstår vad du menar. Men det känns ändå som att trafo-papper borde vara flam-skyddat på något sätt. Eller det kanske är över-kurs?
 
Varv per volt är samma oavsett om lindningen ligger innerst eller ytterst.
Den yttre lindningen blir dock längre, det går åt mer tråd och dess inre resistans ökar.
Det blir inget syre inne i lindningarna så papperet kan nog knappast brinna. Men visst är det bättre med ett mateial som inte blir bränt om man kör den varm.

De
Roy
 
Dessutom, undrar jag om det är någon som har nån bra idé på en DIY lindnings-jig? Bilder?

73!

SM0NOR /Uffe

Hej Uffe,
Jag har funderat på att sätta ihop en manuell lindningsmaskin.
Man behöver två plåtvinklar med var sitt kullager.
En axel med en borrchuck i ena änden och fäste för vev i den andra.
Ett räkneverk av något slag typ varvräknare från en gammal bandspelare eller en optovariant.
Dessutom behöver man ha en axelbroms så att det hela inte lindar upp sig om man släpper veven.
Bromsen kan antingen vara av typen "envägskullager" eller något som ligger mot axeln och slirar åt ena hållet men nyper åt andra.

För att fästa bobbinen i chucken kan man tillverka en träkloss som passar i bobbinen med en lång skruv tvärsigenom.

......har nyligen köp hem chucken men sedan avstannade det hela.

/Micke
 
Back
Top