Lite skumt fel

SM7DVO

Well-Known Member
Jag har två FT-847, av någon anledning.
En av dem har ett ganska skumt fel.
Jag kör nästan uteslutande digitalt.
Fungerar ofta ok på alla band 1.8 - 28, cirka 110-120 W ut till antennen. Multibandverikal, jag vet att det är en skitantenn!
När pytsen krånglar blir uteffekten på 7 MHz ca 70W och samtidigt stiger strömförbrukningen 2-3 A. Det gäller 75% av tiden.
7MHz filter krets.gif

Lågpassfiltret ser ut så här. Märkt på printen ~7,5. Totoiden L5025 är grillad och tråden lätt missfärgad. Inga andra synliga konstigheter i slutsteget.
Problemet får jag vid 7.074, går jag upp lite i frekvens så ökar uteffekten och strömförbrukningen sjunker. Vid 7.200 är det full effekt ut.
Detta fenomen är alltså intermittent .
Har kollat lödningarna noga men ser inte några fel.
Totoiden är en 50-6 enligt komponentlistan så den går väl att få fram.
Några lysande förslag?
/Nisse
 
"Instabilitet" säger analogkonstruktören i mig...
Kolla ifall uppträdandet är samma när sändaren är ansluten till en konstlast.

Man kan tänka sig att något resonansfenomen i omgivningen gör att HF utifrån kommer in i lågnivådelen och skapar
instabila förhållanden.
 
"Instabilitet" säger analogkonstruktören i mig...
Kolla ifall uppträdandet är samma när sändaren är ansluten till en konstlast.

Man kan tänka sig att något resonansfenomen i omgivningen gör att HF utifrån kommer in i lågnivådelen och skapar
instabila förhållanden.
Tänkbart men då borde "fenomenet" inte bli kvar när man drar ner uteffekten. SWR är också normalt.
Jag kan inte ett dugg om toroider. Kan en spricka i toroiden ge någon skum biverkan?
 
Har du kollat med en konstlast?
Sådant brukar avslöja problem som har med HF-återkoppling att göra direkt.

Då kan man också knacka försiktigt på komponenterna för att göra om det är något
mekaniskt relaterat problem. Dock är det väldigt ovanligt att toroider går sönder.

Om en toroid skulle vara sprucken så ändrar sig filteregenskaperna, men några dramatiska
förändringar av uteffekt och strömförbrukning är det svårt att få till på detta sätt.

Det är inte heller alldeles ovanligt att reläerna i lågpassfiltersektionerna blir glappa eller kärvar, och
då kan det bli fenomen som liknar detta.
 
Bild på två T50-6 i slutsteget.
IMG20230404075204.gif
Den vänstra ser ut att ha haft det lite svettigt.
Jag har inte kört radion isärplockad, dagens pytsar är ju byggda som Dagobert-mackor så utan extenders är det lite knepigt.
Inga missljud när man kör och felet är där. Inga problem att köra FT-8 med låg effekt.
Jag har varit inne på reläproblem men då borde det bli skillnad när jag byter igenom alla banden gång på gång.
Jag får skaffa grejor och byta toroiden och för säkerhets skull även reläet.
Till saken hör att jag köpte radion som skrot för att ha något att pyssla med under vinterkvällar så jag vet inte vad den har varit med om.
Finns det någon förutom Elfa som har dessa komponenter?
/Nisse
 
Ferriter som varit överhettade är oftast skrot.
De tål inte hög temp, och absolut inte så hög temp att de smälter färgen och trådens lack.
Jag skulle börja med att koppla förbi det brända lågpassfiltet, man kan göra et genom att t abort reläna,
En bra fråga är om filtret brunnit för att sändaren självsvängt och matat andra frekvenser än avsedd genom filtret.
Eller tvärs om att filtret brunnit, (av sig själv) och därmed erbjuder sändaren fel anpassning.
Att bygla över filtret ger ett bra svar att gå vidare med.
Att byta toroiden kan göra att du är tillbaka på ruta ett, med brunnen ferrit igen.

Att sädaren kan självsvänga kan bero på mycket, ostabil konstruktion och chassiströmmar.
Kan botas med att dra efter skruvar som håller korten.
Eller undvika att sända mot ev belastning, antenn, som från början orsakade felet.
En eller fler felaktiga transistorer i sändarkedjan.

Visst finns risk att även någon av kondensatorerna i LP filtret är skadad.
Men genom att bygla bort filtret och köra får vi svar på om filtret är felaktigt.

SM4FPD
 
120W digitalt i en multibandsvertikal, nu vet jag inte vad för antenn det är du kör med men din setup är troligen orsaken till att stationen inte mår bra.
Är din effektmätare att lita på, i så fall skulle jag ställa ner radions uteffekt till de 100w som är original.
Många digitala moder frestar på en del stationer då du ofta har full spruta på uteffekten hela sändningscykeln och lämnar radion mer effekt än original blir det inte bättre.
Har du dessutom RF tillbaka till radion så kan lätt saker hända.
Köp ny toroid och linda om, ställ ner effekten på radion och prova först mot konstlast.
Kör lite lägre effekt på digitala moder, om du kör 50W eller 100W spelar i praktiken ingen roll.
 
Last edited:
Nu är det så att toroiderna i LP-filtret är järnpulver, inte ferriter.

Järnpulver har mycket mer stabila termiska och magnetiska egenskaper, till priset
av lägre permeabilitet. Ferritmaterial är oanvändbara i sådana kretselement.

Curie-temperaturen för järnpulver ligger på minst 200-300 grader så det är svårt att komma upp till den temperatur där kärnan helt
förlorar sina magnetiska egenskaper.

Hela uppträdandet andas instabilitet som kan ha utlösts via "HF-feedback", och som orsakar en självsvängning
på stort avstånd från arbetsfrekvensen. En skada på någon annan komponent som påverkar filtrets egenskaper.
kan inte heller uteslutas.
 
Ja klart att det är järnpulver, tak för rättelsen KA.
Tänk att jag kunde vara en sån idiot och skriva fel.
Kvarstår att det varit mycket varmt, min erfarenhet säger att kärnor som ser ut så här blir obrukbara.
Sam att sändare som orsakar detta kan busa våldsamt.

SM4FPD
 
Konstlast eller antenn spelar inte någon roll.
När felet är där så sjunker uteffekten linjärt när jag drar ner på radion, har en autotuner MFJ-929.
Kollar jag den grillade toroiden så verkar det finnas en tunn spricka tvärs över.
Jag skaffar en ny kärna och lindar så får vi se vad som händer.
Antennen, en Sandpiper MV-10, är väl inte super men efter mer än 12K körda QSO på alla band verkar den fungera hyfsat.
Har kört ungefär hälften med den krånglande 847'an, cirka 1000 på 7MHz.
Fortsättning följer.
 
Då är det så att järnpulverkärnan har skadats på något sätt.
Byter man ut den så bör funktionen återställas.

Men orsaken bakom varför den skadades behöver åtgärdas.
Normalt är det svårt att skada en sådan induktans bara genom användning,
utan något annat måste ha varit inblandat, högst sannolikt en självsvängning.

Nästa gång det självsvänger kan något mer dyrbart och "svårlagat" gå sönder.
 
Man kan mycket väl tänka sig att PA steget/transistorn eller något annat steg i drivkedjan är ostabil. PA-steget kan också vara känslig för impedansändring ev orsakad av en felaktig komponent i filtret. Impedansfelet i filtret behöver inte innebära att filtrets dämpning ökar mer än möjligen marginellt. Sådana fel kan vara ganska selektiva i frekvens och visa sig som du beskriver. Som AOM skriver så är självsvängning också en rimlig förklaring. Beroende på frekvens som kan ligga långt ifrån 7 MHz så kan såväl höga spänningar som höga strömmar i spolar och kondensatorer uppstå.

Att köra full effekt med konstant bärvåg innebär stora påfrestningar där filtrets komponenter utsätts för höga strömmar och spänningar. Om marginalerna är små så kan det vara förklaringen till att kärnan spruckit och därmed induktansen kraftigt minskat.

Jag hade skruvat ner effekten till max 100 W inne i radion om det nu är det som är nominellt enligt manualen. Sen kopplat loss filtret som Roy föreslår och mätt upp det utanför apparaten med en VNA eller motsvarande. Om kärnan är sprucken så borde det också synas på kurvan. Sen byt kärna, kolla om kurvan ser bra ut och dämpningen i filtret är låg. Dra sen igång radion på låg effekt, 25 W sen 50 W, 75 W och slutligen 100 W. Har du en nätdel med strömbegränsning så ställ trippunkten precis på gränsen för varje effektnivå du provar. Om en självsvängning plötsligt skulle uppstå så kommer strömmen med stor sannolikhet att öka och då stänger nätdelen ner förhoppningsvis innan något går sönder.

Självsvängningar är något av det mest destruktiva för transistorslutsteg och samtidigt svåra fel att finna orsaken till.

Dra också åt alla skruvar som håller PA-stegets och drivstegets mönsterkort som Roy föreslår. Viktigt! . Om jordkontakten är dålig så kan precis vad som helst hända och gör det också.
 
Verkar som ett flertal modeller av Icom, Yaesu och kanske fler har haft problem med självsvängning i driv och PA stegen, fast där verkar det mest resultera i att trissorna går sönder.
Satt och studerade modifikationer för bla IC-7000 nyligen och en teori var att det blev dålig kontakt i några jordbleck med åren.
 
Om man har ett "skumt" fel så har man skakat ölen innan kapsylen bryts, hi-hi. - Det kan vara en dålig lödning, kallödning i kedjan, som är orsak. - kolla ledningsbanor i och anslutningar till lödpunkter.

/Sven.
 
Är det någon som sitter på ett par toroider T50-6 ???
Är lite löjligt att behöva pröjsa 200:- i frakt från Elfa eller EU-bolag
 
Då är det så att järnpulverkärnan har skadats på något sätt.
Byter man ut den så bör funktionen återställas.

Men orsaken bakom varför den skadades behöver åtgärdas.
Normalt är det svårt att skada en sådan induktans bara genom användning,
utan något annat måste ha varit inblandat, högst sannolikt en självsvängning.

Nästa gång det självsvänger kan något mer dyrbart och "svårlagat" gå sönder.
Felet var när jag fick händerna på radion. Säljaren "trodde" det var en åskskadad pyts. De komponenter på digitalsidan som var defekta stöder den teorin. Det här var det enda analoga problemet.
 
Hellre sitter jag i soffan än på några toroider. - Där är vi återigen inom "tron". - Det hela är så sorgligt att behöva återuppleva denna ständig oärliga historia om vad som hänt!

Skicka upp den där radion till Umeå så kan Sverker kasta den i tunnan åt dig..

/Sven.
 
Last edited:
Till sist fick jag "tummen ur" och beställde toroider, 5 sytcken var minimum. Kom från Grekland efter 14 dagar i postala irrfärder.
Lindade ny induktans och monterade alltihop noggrant.
När jag lindade av tråden från den grillade induktansen trillade bitar lös från järnpulverkärnan.
Efter långt testande verkar stationen fungera helt ok nu.
Behövde inte skicka riggen till Sverker utan den får hänga med ett tag till.
 
Back
Top