Loppisfynd !

Förmodligen en Vackar eller Clapp-oscillator för 3500-3525 avsedd som VFO.
I bakgrunden på den första bilden syns både en Simpson 260 och en HP400.
 
Man kanske skulle ta en sväng förbi Hötorget nästa helg och se om man hittar något radiorelaterat junk på torget mvh sm0ydo
 
Köpte en PSU på Auctionet !
300:- plus provision plus plockningsavgift plus frakt så det drog iväg lite.
Vackert rökmoln vid tillslag, har nu bytt 6 st 4700uF kodningar men 0 volt ut, trots bra spänning ända ut till kondensatorbanken.
Något i reglerkretsarna ….
1697968480131.jpeg
 
Mmm
De är ganska billigt byggda med medioker likriktare har jag för mej. Trimpotten till spänningen kan va bra o kika över också.
En kollega kunde ’örfila upp’ sitt sånt agg till 22Volt..
Fronten medger ju dock egna klockor man sätter i själv och fler polskruvar så helt tokigt är det inte.
 
Har en 20A och en 30A, att notera är att uppgifterna om möjligt strömuttag på dessa är väldigt överdrivet, läser man specen så klarar dom inte alls av att leverera dessa strömmar konstant!!!

Hur som, jag har i alla fall lagt in en 1.5KE15CA DO-201 voltage protector 15V 1500W tvärs över polerna! Om den hinner "klippa" / kortsluta innan prylarna pajjar återstår att se. Har kört med ett variabelt labbagg och provat lite men man vet ju inte hur det verkliga förloppet blir om/när nätagget löper amok...


20231022_182112.jpg20231022_182047.jpg

20231022_182144.jpg
20231022_182132.jpg
 
En transientdiod över utgången är bättre än ingenting, men
man ska ha klart för sig att sådana inte är avsedda för att ta hand om
DC-överspänningar. Blir det fel i reglerkretsen så kommer dioden att begränsa
spånningen till 18-20 V under ett par-tre sekunder, och sedan förhoppningsvis gå i kortslutning.
Detta är dock inte alls säkert.

Av den anledningen gör man därför gärna överspänningsskydd på utgångarna av kraftaggregat
som en rejält dimensionerad tyristor över utgången, och sedan en zenerdiod som börjar leda vid
ett par volt över nominell utspänning till gaten.

Ett sådant överspänningsskydd blir mycket snabbt, och har då fördelen att utspänningen reduceras till 0
på någon millisekund. Dessutom är det återställningsbart.
 
Mätte en gång till på olika ställen och det slutade med att det vart 13.8 volt ut !
Blir belastningsbesvär nästa vecka.

Angående överspänningskydd så är jag intresserad av en ritning med komponenter för ett 13.8 volt/20amp psu.
Förstår inre riktigt hur man väljer tyristor ?
 
Förstår inre riktigt hur man väljer tyristor ?
Om man har ett spänningsaggregat med en kondensator på utgången så ska tyristorn överleva när den kortsluter bort energin i denna konding.
Om tyristorn inte överlever brukar den nästan alltid gå i kortslutning vilket ändå fyller sitt syfte.
En crawbar skall alltid föregås av en säkring. https://en.wikipedia.org/wiki/Crowbar_(circuit)
Enligt min erfarenhet så ska man aldrig använda en zenerdiod som referens till tyristorn.
Zenerdioder har dålig noggrannhet typiskt +- 5% dessutom är dom temperaturkänsliga likt en vanlig diod.
Denna onoggrannhet gör det svårt att justera in zenerdioden så att skyddet "klipper" tillräckligt nära spänningsaggregatets utspänning.
En LM431 är rätt komponent och dessutom är den justerbar.
 
Jag har flera gamla nätagg märkt "radiosystem" som jag använder frekvent, de blir inte särskilt varma för att vara linjära och regleringen är väldigt bra. tycker de har varit toppen faktiskt. Man kanske skulle modernisera dem med lämpligt överspänningsskydd, ifall något går snett, de måste ju vara minst 30år...

Hur vanligt är det att regleringen packar ihop? Jag har aldrig varit med om det.

Däremot har jag fått ett sånt vitt billigare 30A nätagg som var här i nån annan tråd nyligen, en kompis kom med det med beskrivningen "pofff och luktar illa" inte konstigt, samtliga elektrolyter hade lyft på hatten..

Senare kom jag över ett till sånt agg, gratis. Även det hade dåliga elektrolyter, dock inte alla.
Tanken var att flyta över regleringen och transformatorn i nån annan låda med möjlighet till bättre kylfläns och en några större kondensatorer. Tyckte trafon såg för fin ut för att gå i skroten. Och nu har jag två som står och väntar på ombyggnad (Som aldrig lär bli av) ;)
 
Last edited:
Här är en bild på glättningskondingarna i det agget som såg värst ut. Så är du ägare av ett sånt så ta en kik, de är nog inte någon vidare kvalité på elektrolyterna i dem.
Screenshot_20231027_201454_Gallery.jpg
 
1698431414455.png

Så här gjorde man överspänningsskydd förr.

En justerbar zener-komparator som LM431 ger stabilare och mer förutsägbara resultat,
men när man nöjer sig med att skyddet ska gripa in vid 15-16 V så fungerar
även detta.

1698432301410.png

Tyristorn väljs så att den klarar den energi som finns i filterkondensatorn i likriktaren + en viss marginal.
Erfarenhetsmässigt så brukar en 10 A tyristor eller triac klara även ganska stora kraftaggregat.
Tyristorer eller triacar är dock ganska billiga, en 16 A kostar en tia.
 
Last edited:
De där överspänningsskydden kunde kallas för Crow Bar vet jag, kanske översatt till kofot.
Jag har en frekvensräknare från HP, 5384A som var stendöd, felsökning visade att den här "kofoten" hade kortslutit matningsspänningen.
I det fallet var det själva kofoten som var kass, kortis i thyristorn.
Tog bort skiten och räknaren går än i dag, 30 år..

Jag har varit med att sälja, felsöka och laga enorma mängder stabbade nätagg till radioamatörer under min tid på SRS
Ett vanligt fel var att det blev överspänning om agget inte tålde HF feedback
Andra nätagg självsvängde vid viss belastning, med osc på utgången kunde skärmen bli helt grön vid exvis 10,5 Amp. Dvs över 30 V ut, varvid sluttransistorer i radiostationen gick hädan.
Nätagg som gått sönder och levererat överspänning av sig själv minns jag inte att det någon gång har hänt.
Andra fel var att aggen inte lämnade någon utspänning, vanligen fel på regulator IC:en Eller avbrända sluttransistorer.
Ett vanligt fel under en tid var avbrott i likriktarbryggorna, detta har diskuterats tidigare på forumet, och verkar bero på dålig batch vid tillverkningen av dessa likriktarbryggor. Med sådant fel blir det ofta brum.

Så enligt min erfarenhet är överspänningskydd overkill, behövs inte.

Switch-mode nätagg har en viss livslängd ofta beroende på kondensatorerna....

SM4FPD
 
De där överspänningsskydden kunde kallas för Crow Bar vet jag, kanske översatt till kofot.
Jag har en frekvensräknare från HP, 5384A som var stendöd, felsökning visade att den här "kofoten" hade kortslutit matningsspänningen.
I det fallet var det själva kofoten som var kass, kortis i thyristorn.
Tog bort skiten och räknaren går än i dag, 30 år..

Jag har varit med att sälja, felsöka och laga enorma mängder stabbade nätagg till radioamatörer under min tid på SRS
Ett vanligt fel var att det blev överspänning om agget inte tålde HF feedback
Andra nätagg självsvängde vid viss belastning, med osc på utgången kunde skärmen bli helt grön vid exvis 10,5 Amp. Dvs över 30 V ut, varvid sluttransistorer i radiostationen gick hädan.
Nätagg som gått sönder och levererat överspänning av sig själv minns jag inte att det någon gång har hänt.
Andra fel var att aggen inte lämnade någon utspänning, vanligen fel på regulator IC:en Eller avbrända sluttransistorer.
Ett vanligt fel under en tid var avbrott i likriktarbryggorna, detta har diskuterats tidigare på forumet, och verkar bero på dålig batch vid tillverkningen av dessa likriktarbryggor. Med sådant fel blir det ofta brum.

Så enligt min erfarenhet är överspänningskydd overkill, behövs inte.

Switch-mode nätagg har en viss livslängd ofta beroende på kondensatorerna....

SM4FPD
Ibland kan det behövas överspänningsskydd, HP 9825 kraften kan bränna upp en massa prylar när den går sönder vilket vi kan se i denna serie.
 
Jag tänker på ytterligare en sak som kan spöka när det gäller stabiliserade nätagg, och hur de kan förstöra lasten, dvs i många fall då en dyr radiostation.
Det är potentiometern med vilken man kan reglera spänningen. Många agg har en pot på framsidan med vilken man kan ställa in spänningen, mot ev inbyggd Voltmeter. Ibland har denna pot ett "mittläge" där det då skall bli 13,8 V.
Problemet märks om voltmetern "hoppar" det allra minsta om man justerar på denna pot. Rycker det lite i Voltmetern kan det betyda att spänningen närmar sig 30 Volt korta pulser.
Livsfarligt för sluttransistorerna i en radiostation.
Bäst är att ersätta potten med två fasta motstånd , man mäter helt enkelt upp och sätter dit två motstånd.
Även trimpottar på kretskortet i aggen kan ge liknande problem ja alla vet vi ju hur en skrapig volympot låter i radion.
Det finns trimpotentiometrar av god kvalitet som inte beter sig så....

Ja säger många då kanske Crow Bar hjälper, bara att starta om och försöka motionera potten och försöka igen då......
Ersätt hellre en dålig pot.

Ja bara några av mina erfarenheter......


SM4FPD
 
Jag hade precis det problemet som Roy nämner på min Daiwa 30XMII, den har ju voltmeter så jag såg spänningen "hoppade".
Tog loss 10k potten och åkte till Magnus på TemaElektronik som kände igen den direkt: en "anti-logaritmisk" ska det var, det såg han direkt
på beteckningen "C10K". Fungerar bra men har ingen mekanisk indikering på mittläget.
 
Last edited:
Det bör gå bra med en linjär pot oxo.
Jag provade en 10 varvs pot en gång på ett nätagg, Då är risken att man oavsiktligt kommer åt den och råkar ställa in fel spänning mindre.
Men den potten var kass, en BOURNS made in Kina. fullständigt värdelös.
Men en riktigt 10 varvs pot är avsevärt bättre, ja perfekt faktiskt.

Ja pottar med C kurva användes av ICOM i riggar där volymen ställdes via en IC som var en spänningsstyrd förstärkare eller dämpsats.
Riggar som IC-720, 255 260, även brusspärren gick visa en sån IC.

SM4FPD
 
Back
Top