LSB filter till flygradio

SM5DRY

Well-Known Member
Jag har en kristallstyrd flygradio exciter för kortvåg som heter Sunair ASB-100. Jag har gjort en VFO till den så att jag kan lyssna och sända på 80 m. Apparaten har kristallfilter för AM och USB och det finns plats för ett LSB filter. Detta filter ska vara på 1650 kHz. Men det är ju nästan omöjligt att få tag i ett sådant filter idag.

Tänkte bara höra om någon har en snillrik ide hur jag kan lösa detta?
 
Såvida man inte kan hitta ett sådant filter, som ska vara för USB med bärvågsfrekvensen 1650 kHz eller mittfrekvensen 1651,4 kHz (sådana satt i Codan 6801 och en del av dess släktingar) återstår att skifta bärvågsoscillatorn till 1653 kHz genom att skaffa en kristall på denna frekvens och ersätta Y13, kristallen längst ned med den.
,
1694029464956.png

Då blir frekvensen 3 kHz "förlåg" men efter det är en VFO inblandad gör det nog inget.
Man kan även göra så att man letar reda på en kristall på t.ex. 6612 kHz och delar frekvensen med 4.
 

Attachments

  • 1694029355712.png
    1694029355712.png
    156,9 KB · Views: 7
Jamen, det var ju en snillrik lösning! Det sitter ju ett fint USB filter redan i apparaten. Då gäller det att skaffa en kristall på 1653 kHz för Y13.

Undrar om Kvartselektronik är den bästa kristall-leverantören eller om det finns andra företag som säljer kristaller?
 
Svårt att få fram en sådan kristall, ja då återstår möjligheten att göra en variabel BFO.
Du har ju byggt en VFO så med samma konstruktion bygger du en frisvängande osc som ersätter kristallerna.
Nackdelen är förstås en viss frekvensdrift, men....

SM4FPD
 
Ja, det var ju också en bra ide! Jag ska kolla om man kan få fram en kristall till ett rimligt pris. Annars bygger jag en variabel BFO. Det är ju inga konstigheter att göra det!
Tack ska ni ha för bra förslag!
 
För kännedom så gör inte Kvartselektronik enstaka kristaller längre. Dom slutade med det på 80-talet. Så jag får nog göra BFO,n variabel.
 
Ja det är nog så att möjligheten att få en kristall tillverkad är något som hör till historien....
Tyvärr.
Även om man har tusentals kristaller liggande så är chansen att ha rätt frekvens mikroskopisk.
En frisvängande BFO ger ju oxo möjlighet att flytta passbandet, IF skift, manuellt, och hitta rätt eller optimalt för Morsemottagning.

Jag minns en fin tid när vi köpte kristaller från Norge, Norwegian Mining tillverkade enstaka kristaller.

SM4FPD
 
De NM kristaller som jag några gånger i ungdomen beställde hade lödda kåpor något som med tiden ledde till att kristallens resonansfrekvens långsamt drev nedåt. Orsaken var att föroreningsrester, tenn, flussmedel med tiden avsattes på kristallbrickan. Inte bara NM gjorde detta. Ett företag där jag en gång var anställd bestyckade sina produkter med kristaller från USA tillverkade med samma lödprocess. Så länge det handlade om lägre frekvenser var det inga större problem men när man konstruerade produkter som arbetade på UHF blev åldringsdriften för stor och konstant. Ett fint snajs var när jag fick åka till ett européiskt land vars storflygplats köpt ett system och i en svit på ett lyxhotell fick duka upp ett litet labb med lödutrustning och instrument för att där under några dagar byta kristaller till sådana med kallsvetsade kåpor och trimma om hundratals enheter...


De kristaller som jag för egen del beställt till RF-byggen från KVE under tiden de kunde tillhandahålla sådana var tillverkade med kallsvetsade kåpor.
 
Ett företag där jag en gång var anställd bestyckade sina produkter med kristaller från USA tillverkade med samma lödprocess.
Har liknande erfarenheter.
I en hembyggd SSB-exciter sitter det ett 9 MHz 4-kristallfilter med HC-6/U kristaller från "American Crystals", datumkod 6602, alltså snart 60 år gamla.

För ett 10-tal år sedan så blev passbandskurvan alltmer förvrängd, och en kristall visade sig ha ett rejält sänkt Q-värde. M.h.a värmepistol togs kåpan bort, kristallplattan tvättades med sprit och efter det återställdes passbandet. Misstänker att samma problem ibland finns i riktigt gamla Drake TR-3.
 
Last edited:
Ibland är det svårt att bortse från en smidig digital lösning.
Ett ESP32 kort eller Arduino nano, 150:- och ett Si5351 kort, 50:- är allt som behövs för att skapa de båda sidbandsfrekvenserna.
Till detta kan sedan läggas möjligheten till passbandstuning. Då behövs en rotationsenkoder, 24:-.
Sen tillkommer lite kod som jag har svårt att skapa men det finns andra som kan och många exempel på nätet.

.....men det ska ju sitta rör i gamla radioapparater;)
 
Din lösning Arduino och Si5351 skulle jag gärna testa men det slutar ju alltid med att jag inte kan fixa koden. Inte har jag heller någon lust att börja lära mig det. Då är det roligare med gamla rörgrejor!
 
Ja, Prockrock2 var ju häftig. Och inte så dyr heller. LPF måste man ha också. Har ännu inte satt mig in i hur man programmerar en frekvens.
 
LPF är inte nödvändigt för en sådan här tillämpning, eftersom
en balanserad modulator distorderar bärvågssignalen rejält ändå.

Jag skulle göra så att båda bärvågsfrekvenserna, 1650 resp. 1653 kHz programmeras in i samma Progrock och sedan används ett litet relä eller analog switch för att koppla om utgångarna mellan USB och LSB.
 
Ja, det är en snygg lösning! Men jag har ännu ej kommit på hur programmeringen ska ske. Det finns ju en USB kontakt så då måste man ju koppla till en dator med något speciellt program. Det verkar inte helt enkelt om man tittar i manualen!
 
Du verkar prata med den via ett terminalprogram som t ex putty, inga speciella drivrutiner behövs om du kör Windows eller Mac. Sedan följer du instruktionerna i manualen.
 
En korrektion:

För att få ut USB från sidbandsfiltret, motsvarande LSB ut ur sändaren ska bärvågsfrekvensen vara 1647 kHz, inte 1653 kHz.

I teorin skulle det gå att "dra ner" en HC-6 kristall med 3 kHz genom en serieinduktans, men det är inte alls säkert, utan man är hänvisad till att
prova.
 
Nu har jag verkligen fått många bra förslag på lösningar! Tror att jag ska testa Putty för att se om det verkar begripligt. Och jag ska även testa att dra ned kristallen med en serieresonans. Excitern är på landet och det kommer att dröja en tid innan jag kan göra detta. Tack alla för bra förslag!

Jag håller även på med en BC-453 Command-mottagare som har stått i mitt museum i flera år. Det är ju en långvågs nav mottagare med en MF på 85 kHz. När jag öppnade den så såg jag att någon hade satt in en 80 m converter med NE612. Efter lite småändringar så fungerar den alldeles utmärkt på 80 m. Det blir en bra reserv mottagare.
 
En BC-453 med en kristallstyrd konverter framför eller en "Novice Q5-er" är en alldeles utmärkt mottagare för telegrafitrafik på 80 och 40 m.

1694117147134.png


Den som jag byggde för ett par år sedan använder EF89 HF framför ett ECH81 blandare/oscillator. Både känslighet, selektivitet, dynamik samt stabilitet är "tillräckliga".

Med dagens trafikprofiler, relativt svaga signaler och låga aktivitet klarar man sig väldigt långt med riktigt enkla mottagare.
 
Putty är ett terminal program som ger dig möjlighet att kontakta andra enheter bl a med hjälp av en serieport.

Själva kontrollprogrammet ligger som jag förstår det i själva modulen. När du fått kontakt mellan modulen och din PC så ska du se något liknande det här i terminalfönstret, sedan är det bara att följa instruktionerna.term.jpg
 
Back
Top